Gå til innhold

Er det vanlig å røyke på ungdomskole og Videregående lenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Passpartou
Skrevet

Nevøen min på 16 røyker. Lurte på om det var vanlig lenger å røyke for så unge folk?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mer vanlig med snus

Anonymkode: 2ed3b...315

Skrevet

https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/statistikk-om-royking-bruk-av-snus-og-e-sigaretter

Nei, vanlig er det ikke blant ungdom:

"

• Rundt 1 prosent av ungdom mellom 16 og 24 år røykte daglig i 2020, omtrent like mange kvinner som menn. Dette tilsvarer om lag 6 000 personer."

"Rundt 9 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år røykte daglig i 2020 (ssb.no), omtrent like mange kvinner som menn. Dette tilsvarer om lag 400 000 personer. I tillegg sier rundt 8 prosent at de røyker av og til. Det er flest som røyker daglig blant dem over 45 år, færrest blant de yngste."

Skrevet

Det er et nesten ikke-eksisterende problem på ungdomsskolen jeg jobber på. Det er enkelte tilfeller, men de er svært sjeldne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neppe. Det har blitt byttet ut med snus som regel.

Derimot var det ganske vanlig til utpå 2000-tallet, b.la hos min generasjon født på midten av 80-tallet.

Anonymkode: e7fe6...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en skole med drøyt 1500 elever. På røykeplassen er det tre lærere …

Anonymkode: 687a0...cb7

Skrevet

Jeg røykte rullings på VGS.

AnonymBruker
Skrevet

Er snus og vaping det går i nå.

Anonymkode: a7223...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i en voksen klasse i år, og der var vi 5 som røkte. 

Tror jeg så to ungdommer på røykeplassen i løpet av hele året.. og det var ikke hver dag. 

Anonymkode: c68ee...6fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk i en voksen klasse i år, og der var vi 5 som røkte. 

Tror jeg så to ungdommer på røykeplassen i løpet av hele året.. og det var ikke hver dag. 

Altså vgs. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil anta at snus som er klart vanligst i dag, men det er nok ikke slik at røyking er helt ut enda. Generelt er det nok fortsatt noen som prøver ut dette, selv om tallene er redusert betraktelig sammenlignet med tidligere. På enkelte linjer som TIP osv, er det muligens en litt høyre forekomst av rullings og sigaretter, enn på øvrige linjer, uten at jeg har noen offisiell statistikk å vise til her. 

Anonymkode: 6c3e4...c83

AnonymBruker
Skrevet

På skolene er det nok flere som røyker hasj enn vanlig røyk.

Anonymkode: 3b980...c79

AnonymBruker
Skrevet

Snus er veldig vanlig. Vil tro 30-40% snuser(ikke kødd). Noen vaper. I klassene på vgs(ca.90 elever) var det 1 som røykte fast. Men det er vanlig å festrøyke. 

Anonymkode: 1f6b8...648

Skrevet

Flere som røyker joints nå enn sigaretter

AnonymBruker
Skrevet
Example skrev (På 6.7.2021 den 12.30):

Det er et nesten ikke-eksisterende problem på ungdomsskolen jeg jobber på. Det er enkelte tilfeller, men de er svært sjeldne.

Disse enkelt tilfellene bør tas tak i. Foreldrene bør infomeres og tiltak bør settes i gang!

Anonymkode: bf6a6...e93

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ut av vgs for tre år siden, ingen røyka. Snus er ganske vanlig og vaping var kult i noen år 🙈 Tror de fleste har slutta med det. 

Anonymkode: cabd2...994

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en vidergående skole. Er bare ett par stk som røyker på skolen.

Anonymkode: b5835...65b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...