Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det har vært en del tråder tidligere rundt dette med graviditet og korona, men det jeg lurer på er om noen gravide der ute faktisk har tatt vaksinen? Vil dere i såfall dele erfaringer mtp bivirkninger og årsaker til at dere valgte vaksinering? 

Jeg er gravid og har lyst til å ta vaksinen i andre trimester, men føler liksom alle andre sier at jeg ikke burde det fordi man ikke vet konsekvensene på lang sikt osv osv.. Ønsker jo såklart ikke å utsette barnet for risiko, men føler også det er risikofylt og ikke være vaksinert som gravid.

Anonymkode: 5c802...71f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg har ikke tatt den ennå, men skal ta andre dose så snart jeg kommer til andre trimester. (Ble gravid etter første dose før jeg rakk å få dose to.) Jeg er helt enig med deg -- jeg syns det er mye mer skummelt å risikere å bli smitta av korona som gravid, som vi nå VET kommer med økte risikoer for både mor og foster. Satt opp mot hypotetiske konsekvenser av vaksine, som vi ikke har sett noe til så langt (og de har vaksinert MANGE gravide i andre land) så er det et enkelt valg. Spesielt når de fleste andre land både regner gravide som risikogrupper og anbefaler vaksine, nettopp fordi vi er mer utsatte for alvorlig koronasykdom, og komplikasjoner for fosteret inkludert prematur fødsel osv. Legen min er forøvrig helt enig med meg. 

Skal sies at jeg har en jobb der jeg kommer i kontakt med andre mennesker, og bor i en by der smittepresset til tider har vært høyt. Kanskje tenker man annerledes om man bor på bygda der det knapt har vært et eneste smittetilfelle, og man uansett har tenkt til å sitte isolert hele graviditeten for sikkerhets skyld. På den andre sida så er det jo nettopp steder det har vært lavt smittepress det plutselig blusser opp fordi folk der ikke er vant til å ta samme forhåndsregler som andre steder... Og nå som alle skal ut og reise i sommer... Personlig fatter jeg ikke at gravide tør å vente med vaksine til etter fødsel. Men det får bli en beslutning man tar i samråd med lege og ut i fra egen situasjon. 

Anonymkode: 2bdb9...853

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg har ikke tatt den ennå, men skal ta andre dose så snart jeg kommer til andre trimester. (Ble gravid etter første dose før jeg rakk å få dose to.) Jeg er helt enig med deg -- jeg syns det er mye mer skummelt å risikere å bli smitta av korona som gravid, som vi nå VET kommer med økte risikoer for både mor og foster. Satt opp mot hypotetiske konsekvenser av vaksine, som vi ikke har sett noe til så langt (og de har vaksinert MANGE gravide i andre land) så er det et enkelt valg. Spesielt når de fleste andre land både regner gravide som risikogrupper og anbefaler vaksine, nettopp fordi vi er mer utsatte for alvorlig koronasykdom, og komplikasjoner for fosteret inkludert prematur fødsel osv. Legen min er forøvrig helt enig med meg. 

Skal sies at jeg har en jobb der jeg kommer i kontakt med andre mennesker, og bor i en by der smittepresset til tider har vært høyt. Kanskje tenker man annerledes om man bor på bygda der det knapt har vært et eneste smittetilfelle, og man uansett har tenkt til å sitte isolert hele graviditeten for sikkerhets skyld. På den andre sida så er det jo nettopp steder det har vært lavt smittepress det plutselig blusser opp fordi folk der ikke er vant til å ta samme forhåndsregler som andre steder... Og nå som alle skal ut og reise i sommer... Personlig fatter jeg ikke at gravide tør å vente med vaksine til etter fødsel. Men det får bli en beslutning man tar i samråd med lege og ut i fra egen situasjon. 

Tusen takk for at du deler🥰 Helt enig at det såklart er opp til hver enkelt å vurdere sin egen situasjon, men tenker akkurat som deg angående risiko og erfaringer man hører fra andre land. 

Har snakket med legen min som egentlig bare sa det var opp til meg og vurdere selv🤷‍♀️ Jeg kommer nok til å ta den, men antar at jeg egentlig føler jeg trenger å høre at jeg ikke er den eneste som tar denne beslutningen og at det eventuelt er helt idiotisk😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som tok begge doser i svangerskapet og en som tok dose 1 i går høygravid. 

Hun første er sykepleier, og har ikke sagt noe om bivirkninger. Hun andre tok fordi hun ble anbefalt av legen. 

Anonymkode: 91002...214

Skrevet

Jeg har tatt første dose av Pfizer/ BioNtech, tok den i uke 24. Har ikke hatt noen bivirkninger, litt vondt i armen etterpå, men det var det.
Jeg var veldig usikker før jeg tok den. Forhørte meg med både lege og jordmor, men fikk ingen gode svar dessverre. Jordmor sa jeg måtte høre med lege, og lege sa hun ikke visste mer enn det som FHI har anbefalt og at jeg måtte sjekke på deres hjemmesider. Følte meg ganske lost der og da.
Jeg gjorde all research jeg kunne, og som AB sier i første svar så er gravide mer utsatt for sykdom og alvorlige komplikasjoner dersom vi blir smittet. Jeg bor i Oslo, og selvom smittetallene er på vei ned vet man ikke hva som skjer til høsten nå som vi kan reise igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RosaSokk skrev (34 minutter siden):

Jeg har tatt første dose av Pfizer/ BioNtech, tok den i uke 24. Har ikke hatt noen bivirkninger, litt vondt i armen etterpå, men det var det.
Jeg var veldig usikker før jeg tok den. Forhørte meg med både lege og jordmor, men fikk ingen gode svar dessverre. Jordmor sa jeg måtte høre med lege, og lege sa hun ikke visste mer enn det som FHI har anbefalt og at jeg måtte sjekke på deres hjemmesider. Følte meg ganske lost der og da.
Jeg gjorde all research jeg kunne, og som AB sier i første svar så er gravide mer utsatt for sykdom og alvorlige komplikasjoner dersom vi blir smittet. Jeg bor i Oslo, og selvom smittetallene er på vei ned vet man ikke hva som skjer til høsten nå som vi kan reise igjen.

Ja føler det samme at lege ikke gjør annet enn å henvise til FHI og at man selv må ta den endelige vurderingen. Så føler meg også derfor litt lost og veldig usikker. Er jo valg som dreier seg om ikke bare min egen helse, men også barnets. Jeg jobber selv også i Oslo og frykter litt konsekvensene av gjenåpningen med mer reise og åpent samfunn. Kan jo ikke isolere meg frem til fødselen er overstått. 

Takk for at du delte dine erfaringer💕

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Var ikke planlagt, men skjedde vel et par-tre uker etter siste dose med Pfizer (er helsearbeider). 

Anonymkode: ca8fb...8da

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for at du deler🥰 Helt enig at det såklart er opp til hver enkelt å vurdere sin egen situasjon, men tenker akkurat som deg angående risiko og erfaringer man hører fra andre land. 

Har snakket med legen min som egentlig bare sa det var opp til meg og vurdere selv🤷‍♀️ Jeg kommer nok til å ta den, men antar at jeg egentlig føler jeg trenger å høre at jeg ikke er den eneste som tar denne beslutningen og at det eventuelt er helt idiotisk😅 

Jeg syns ikke det er idiotisk i det hele tatt. Og jeg syns hvordan du selv vurderer og føler det er en viktig faktor å ta med seg. Om du føler deg tryggere i svangerskapet av å ha tatt vaksine, og det er en færre ting å bekymre seg for, så er det i seg selv grunn til å ta den. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 15 og har (så langt) bestemt meg for å ikke ta vaksinen. Er frisk og normalvektig, har ingen sykdommer som flytter meg over i risikogruppe. Har stort sett jobbet via hjemmekontor siden mars 2020, og kan nok fortsette med det ut svangerskapet hvis jeg ønsker det. Skal ikke reise i sommer, bortsett fra en uke hvor jeg besøker familie på andre siden av landet. 

Anonymkode: bf7aa...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Skal straks ta 2. dose, ble anbefalt å gjøre det av legen min. Har velregulert astma, men ikke noe annet underliggende. Jeg har også andre gravide venninner som har tatt vaksinen. Jeg har følt meg mye mer avslappet og rolig disse ukene etter at jeg fikk første dose, håper det blir likt for deg! 😊

Anonymkode: bc870...ee3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Valgt å ikke ta den. Er i 3 trimester. Ser ikke behovet da det ikke er anbefalt for gravide som er friske. Er du i risikogruppe annet enn det å være gravid så skjønner jeg at man tar vaksinen, men er man ung og frisk ser jeg ingen grunn til det. 

Jeg hadde fått kraftig angst om jeg hadde tatt den. Jeg hadde gått rundt å tenkt på det daglig og bekymret meg. Men om du bekymrer deg mer over å ikke ta vaksinen bør du ta den. Det er opptil hver enkelt. 

Anonymkode: 67242...372

Skrevet

Jeg tok svineinfluensavaksinen fordi de anbefalte gravide å gjøre det. Hadde ikke tatt viss ikke jeg var gravid. Hadde heller ikke tatt den, om jeg visste det jeg vet nå.

Når det er sagt, så er jeg ikke motstander av vaksiner. Jeg tok nettopp dose en selv. Og jeg kunne ønske at de fleste tok denne vaksinen, slik at dere som for eksempel er gravide, skal slippe dette. Eller andre som kanskje ikke bør ta vaksinene av helsemessige grunner.

Jeg forstår jo skepsisen til enkelte når en lege ber deg om å ta vurderingen selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo kan dere ikke lese? Hun spør om info fra gravide som HAR tatt vaksinen. 

Anonymkode: fd48b...a1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke lastet opp alle bildene for å illustrere poenget. Dette er en pdf fil, helt ufarlig. For Guds skyld, les

for guds skyld^J les.pdf

Anonymkode: 2a552...4e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk ikke lastet opp alle bildene for å illustrere poenget. Dette er en pdf fil, helt ufarlig. For Guds skyld, les

for guds skyld^J les.pdf 479 kB · 3 Nedlastninger

Anonymkode: 2a552...4e1

Er dette sammenlignet med normal risiko for spontanabort? Den er jo også høyest tidlig i svangerskapet, 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Viktualia said:

Er dette sammenlignet med normal risiko for spontanabort? Den er jo også høyest tidlig i svangerskapet, 

Sjansen for spontanabort er høyest i starten av svangerskapet ja, om den er 10% eller 30% kommer an på hvor du leser, mest sannsynelig basert på andre ytre faktorer avhengig av hvor du bor i verden. Jeg finner personlig ingen tall som tilsier at en sjanse på 75% for spontanabort er på noen måte normale tall. 75% er latterlige høye tall.

Endret av konspirasjonsteori
AnonymBruker
Skrevet

Tatt den i uke 28 og 33

ikke i risikogruppe men sterk anbefalig av lege og lest meg opp selv.

Anonymkode: ac0cf...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...