AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Del Skrevet 6. juli 2021 Hei jeg vurderer å starte opp et AS. selskap med samarbeid via et Franchise konsept innen mat/ servering. husleie er inkludert i franchise konseptet så det trenger jeg ikke å ha med i regnskapet mitt. Daglig omsetning: Fra 12000 - 14 000 kr. 30% skal til Franchise eierne. Innkjøp av mat: Ca. 37 000 kr Strøm : 10 000 lønnskostnader: 50 000 så kommer alle de pliktige innbetalingene til staten. tror du dette er en god ide og starte eller ikke? jeg vurderer å åpne et selskap Anonymkode: feebc...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 6. juli 2021 #2 Del Skrevet 6. juli 2021 Har du regnskap fra tilsvarende steder eller tidligere eier som viser at du faktisk klarer 12-14k pr dag i omsetning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Del Skrevet 6. juli 2021 nomore82 skrev (7 minutter siden): Har du regnskap fra tilsvarende steder eller tidligere eier som viser at du faktisk klarer 12-14k pr dag i omsetning? Ja, det vet jeg de har jeg også. I og med at tanten min jobber der så har hub også bekreftet det. det er kun 1 ansatt som jobber fulltid også en som jobber kveld i ca 4 timer om dagen. Anonymkode: feebc...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 6. juli 2021 #4 Del Skrevet 6. juli 2021 Hva er grunne til at de som driver i dag ikke vil lengre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 6. juli 2021 #5 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg satt opp et enkelt budsjett (stille og kjedelig på jobb i dag 😝 )hvor jeg gjettet litt tall og da ser det ut til å gå med ca 100.000,- i overskudd hver måned, så det ser jo ut som det er liv laga. Men det kan jo komme andre større utgifter som jeg ikke har tatt hensyn til, og det kan hende jeg ikke har gjettet riktig pris. Jeg la inn 28 dager à 12.000,- for å være forsiktig. Hvis du skal servere på stedet må du også legge til at du må kjøpe inn bestikk, tallerkner, drikke osv. Skal du selge alkohol må du betale skjenkebevilningsgebyr. Hvor mye du bruker på engangsbokser for take away har jeg ingen peiling på. Du skriver lønn til 2 personer, men jeg forstår det som at dette ikke er lønn til deg? Du bør jo også ta ut noe lønn hvis det skal være verdt det for deg også. Du bør ha regnskapsfører, for når man driver med mat er det en del spesial-lovgivning, og litt ekstra når det kommer til skattemeldingen osv. Regnskapsfører blir billigst jo ryddigere du er. Håper det hjalp litt med videre tankeprosess og kanskje du fant ut noe du må undersøke videre med tanten din osv. Vil også minne deg på at når man starter et nytt selskap er det ganske vanlig å gå i minus de første 1-2 årene og jobbe masse. Det er mye jobb å drive selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Del Skrevet 6. juli 2021 nomore82 skrev (31 minutter siden): Hva er grunne til at de som driver i dag ikke vil lengre? De skal visst flytte til Vestlandets, stedet er i Oslo ts Anonymkode: feebc...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Del Skrevet 6. juli 2021 Pølsevann skrev (13 minutter siden): Jeg satt opp et enkelt budsjett (stille og kjedelig på jobb i dag 😝 )hvor jeg gjettet litt tall og da ser det ut til å gå med ca 100.000,- i overskudd hver måned, så det ser jo ut som det er liv laga. Men det kan jo komme andre større utgifter som jeg ikke har tatt hensyn til, og det kan hende jeg ikke har gjettet riktig pris. Jeg la inn 28 dager à 12.000,- for å være forsiktig. Hvis du skal servere på stedet må du også legge til at du må kjøpe inn bestikk, tallerkner, drikke osv. Skal du selge alkohol må du betale skjenkebevilningsgebyr. Hvor mye du bruker på engangsbokser for take away har jeg ingen peiling på. Du skriver lønn til 2 personer, men jeg forstår det som at dette ikke er lønn til deg? Du bør jo også ta ut noe lønn hvis det skal være verdt det for deg også. Du bør ha regnskapsfører, for når man driver med mat er det en del spesial-lovgivning, og litt ekstra når det kommer til skattemeldingen osv. Regnskapsfører blir billigst jo ryddigere du er. Håper det hjalp litt med videre tankeprosess og kanskje du fant ut noe du må undersøke videre med tanten din osv. Vil også minne deg på at når man starter et nytt selskap er det ganske vanlig å gå i minus de første 1-2 årene og jobbe masse. Det er mye jobb å drive selv. Wow, tusen takk. 😍🙏omg så snille mennesker som finnes i verden. men, er det ikke slik at man også skal skatte av omsetningen? ts Anonymkode: feebc...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg reagerer på at spennet i omsetning er så lite, 12.000-14.000. Det må da være større variasjon enn det? Anonymkode: 866e7...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 6. juli 2021 #9 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Wow, tusen takk. 😍🙏omg så snille mennesker som finnes i verden. men, er det ikke slik at man også skal skatte av omsetningen? ts Anonymkode: feebc...782 Du må skatte av overskuddet - 1 gang i året, betales på høsten (men man betaler forskuddsskatt i februar/april hvis det forventes overskudd) Mva må betales annenhver måned. Da er det mva omsetning minus mva på det du kjøper som skal betales. Alt jeg la inn i budsjettet over er kostnader og omsetning uten mva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 6. juli 2021 #10 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Wow, tusen takk. 😍🙏omg så snille mennesker som finnes i verden. men, er det ikke slik at man også skal skatte av omsetningen? ts Anonymkode: feebc...782 Du skatter av overskuddet, ikke av omsetningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 6. juli 2021 #11 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei jeg vurderer å starte opp et AS. selskap med samarbeid via et Franchise konsept innen mat/ servering. husleie er inkludert i franchise konseptet så det trenger jeg ikke å ha med i regnskapet mitt. Daglig omsetning: Fra 12000 - 14 000 kr. 30% skal til Franchise eierne. Innkjøp av mat: Ca. 37 000 kr Strøm : 10 000 lønnskostnader: 50 000 så kommer alle de pliktige innbetalingene til staten. tror du dette er en god ide og starte eller ikke? jeg vurderer å åpne et selskap Anonymkode: feebc...782 Lønnskostnadene høres latterlig lave ut. Franchise er slavedrift satt i system. Jeg jobbet selv som franchise taler i Narvesen i sin tid. Jeg ville vurdert andre alternativer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Robin666 Skrevet 6. juli 2021 #12 Del Skrevet 6. juli 2021 Lol. Aldri stol på budsjetter satt opp på KG. Iom. at TS har 0 peiling på regnskap og økonomi må man anta at omsetning oppgitt er ink.mva. KG'S økonomiguru har mest sannsynlig bommet med 67.000 i total omsetning i mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Robin666 Skrevet 6. juli 2021 #13 Del Skrevet 6. juli 2021 Og 10% varekost?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Del Skrevet 6. juli 2021 og oslo er vel på østlandet😊 Anonymkode: e3f56...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Wow, tusen takk. 😍🙏omg så snille mennesker som finnes i verden. men, er det ikke slik at man også skal skatte av omsetningen? ts Anonymkode: feebc...782 Når man vet så lite om forretningsdrift og regnskapsførsel... Hva er da årsaken til at man vurderer å etablere en bedrift/starte for seg selv? Anonymkode: 99b7b...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #16 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): og oslo er vel på østlandet😊 Anonymkode: e3f56...ccb Tror ts mente at de som driver stedet i dag skal flytte til vestlandet, men at stedet ts vurderer å overta ligger i Oslo. Anonymkode: 99b7b...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 6. juli 2021 #17 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) Robin666 skrev (1 time siden): Lol. Aldri stol på budsjetter satt opp på KG. Iom. at TS har 0 peiling på regnskap og økonomi må man anta at omsetning oppgitt er ink.mva. KG'S økonomiguru har mest sannsynlig bommet med 67.000 i total omsetning i mnd. Hvorfor bare må du være frekk mot meg som prøver å hjelpe? Som jeg skrev var dette et budsjett så TS kan tenke videre på hva slags kostnader osv hun kommer til å ha, ikke en fasit. Endret 6. juli 2021 av Pølsevann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror ts mente at de som driver stedet i dag skal flytte til vestlandet, men at stedet ts vurderer å overta ligger i Oslo. Anonymkode: 99b7b...9d8 oh my bad🤭men ts bør skaffe seg kyndig hjelp før noen avtaler inngåes. De få jeg kjenner som har vært franchise-takere har jobbet døgnet rundt for lite😌 Anonymkode: e3f56...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå