AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg er gravid i 1.trimester og har pr. nå tatt flere forskjellige vitaminer. Folat så klart, men også litt jern, d-vitamin og b-vitamin. Jeg skal på ferie nå og syns det er litt stress å ta med mange forskjellige bokser. Jeg lurer derfor på om innholdet i denne Multi-boksen er innafor som gravid å bruke? At det blir nok folat f.eks? Jeg forstår ikke hva µg er. Ingredienser: Innholdsdeklarasjon: Vitamin A 250 µg, vitamin D3 10 µg, vitamin E 10 mg, vitamin K 120 µg, vitamin C 75 mg, Tiamin (vitamin B1) 1,4 mg, riboflavin (vitamin B2) 1,6 mg, Niacin 19 mg, vitamin B6 1,6 mg, Folsyre 400 µg, vitamin B12 2 µg, Biotin 30 µg, Pantotensyre 5 mg, Magnesium 100 mg, Jern 15 mg, Sink 12 mg, Kobber 900 µg, Mangan 2,3 mg, Selen 60 µg, Krom 35 µg, Molybden 45 µg, Jod 150 µg. Ingredienser: Fyllstoffer (kalsiumkarbonat, cellulose), overflatebehandlingsmiddel (hydroksypropylmetylcellulose), fyllstoff (silisiumdioksid), fargestoff (titandioksid), fyllstoff¬ (kryssbundet natriumkarboksymetylcellulose), overflatebehandlingsmidler (talkum, fettsyrer, magnesiumsalter av fettsyrer). Vitaminer: L-askorbinsyre, nikotinamid, DL-alfa-tokoferylacetat, kalsium-D-pantotenat, tiaminmononitrat, pyridoksinhydroklorid, riboflavin, retinylacetat, pteroylmonoglutaminsyre, fytomenadion, D-biotin, kolekalsiferol, cyanokobalamin. Mineraler: Magnesiumoksid, jern(II)fumarat, sinkoksid, mangansulfat, kobbersulfat, kaliumjodid, krom(III)klorid, natriummolybdat, natriumselenitt. Anonymkode: 28b8a...9da
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Ja, den er ok. Har brukt den selv, sammen med omega 3. Du trenger 400 ug folat. (ug = mikrogram, som er 1/100000 gram). Anonymkode: 7b818...e92
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Jeg bruker den og omega 3. Den har mengden folat man bør få i seg 😊 Anonymkode: 8c1aa...2bb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Bruker den som er en litt større boks med fire kapsler for hver dag. Lifeline. De dekker alt. https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/lifeline-care-gravid-tabkaps-4x30,5000880/?gclid=CjwKCAjw_o-HBhAsEiwANqYhp_p_3pSVyyAH78G4Sb1NyYXzQa-g_00ZejTNbz64N8awNa4PPLZqqBoC2fMQAvD_BwE Anonymkode: eacd9...f0c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, den er ok. Har brukt den selv, sammen med omega 3. Du trenger 400 ug folat. (ug = mikrogram, som er 1/100000 gram). Anonymkode: 7b818...e92 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bruker den og omega 3. Den har mengden folat man bør få i seg 😊 Anonymkode: 8c1aa...2bb Takk for svar! Men hvilken omega 3 er det man bør ta? Anonymkode: 28b8a...9da
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Jeg fikk en liste av jordmor med hva jeg skulle få i meg, bassert på kosthold. Jeg spiste lite fisk og melk, så jeg måtte ha 150 ug jod, samt ekstra kalsium. Jerntilskudd trengte jeg ikke siden verdiene mine var bra. Derimot trengte jeg mer D-vit en vanlig, som alltid. Ellers fulgte jeg normale verdier. Jeg startet med disse Multi ts viser, i tillegg til omega3-kapsler og kalsium med tilsatt D-vit. Jeg fortsatte også med ekstra folat til boksen var tom, for det skadet ikke. Deretter gikk jeg over til Omega3 Multi, en kombo av multivitaminer og omega3 i samme kapsel (De har jeg også nå). Disse har alt på listen min, bortsett fra kalsium og ekstra D-vitamin. Jeg fortsatte med kalsuim-pillene mine, men ts trenger ikke det om du drikker nok melk. Lifeline graviditets-vitaminene som ble linket til kjøpte jeg ikke. De er mye dyrere enn vanlig kosttilskudd, men inneholder ikke noe annet nyttig enn man kan få fra andre. Anonymkode: 37f85...15a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Ellers vil jeg anbefale å bruke dosett. Da kan man finne frem piller for en uke om gangen, og enkelt se om man har tatt dem. Gravidhjernen min klarte ikke holde styr på om jeg hadde husket dem eller bare tenkt at jeg måtte det. Anonymkode: 37f85...15a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk en liste av jordmor med hva jeg skulle få i meg, bassert på kosthold. Jeg spiste lite fisk og melk, så jeg måtte ha 150 ug jod, samt ekstra kalsium. Jerntilskudd trengte jeg ikke siden verdiene mine var bra. Derimot trengte jeg mer D-vit en vanlig, som alltid. Ellers fulgte jeg normale verdier. Jeg startet med disse Multi ts viser, i tillegg til omega3-kapsler og kalsium med tilsatt D-vit. Jeg fortsatte også med ekstra folat til boksen var tom, for det skadet ikke. Deretter gikk jeg over til Omega3 Multi, en kombo av multivitaminer og omega3 i samme kapsel (De har jeg også nå). Disse har alt på listen min, bortsett fra kalsium og ekstra D-vitamin. Jeg fortsatte med kalsuim-pillene mine, men ts trenger ikke det om du drikker nok melk. Lifeline graviditets-vitaminene som ble linket til kjøpte jeg ikke. De er mye dyrere enn vanlig kosttilskudd, men inneholder ikke noe annet nyttig enn man kan få fra andre. Anonymkode: 37f85...15a De har ganske mye mer enn det du listet opp, jeg foretrekker denne da den dekker opp alt. Selvom den er litt dyrere enn de andre. Fikk anbefalt den av jordmor. FYI! For mye folat kan gjøre det vanskelig å oppdage B12 mangel, B12 er livsviktig. Å si at man ikke kan få for mye folat er direkte feilinformasjon. Anonymkode: eacd9...f0c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Men hvilken omega 3 er det man bør ta? Anonymkode: 28b8a...9da De som ikke er tilsatt vitaminer. Spør på apotek 🙂 Anonymkode: 7b818...e92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå