Gå til innhold

Konfirmasjon= tiggefest ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mengden mennesker som er medlem i kirken går nedover hvert eneste år. Andelen som anser seg som personlig kristne er færre enn dette. Antallet kristelige barnedåper og kristelige konfirmasjoner lå på 53% og 56% i 2018.  Antallet humanistiske konfirmasjoner øker. 

Har ikke den kristelige konfirmasjonen utspilt sin rolle i dagens lite-kristne samfunn? Og dermed og den humanistiske konfirmasjonen?
Begge festene handler kun om fest og gaver, selv om foreldre gjemmer seg bak «tradisjon». Hvorfor i alle dager skal man fortsette å innkassere gaver/penger fra familie, venner og naboer bare fordi man er blitt 15 (-som ikke er voksen)? 
Er ikke konfirmasjon i dag bare en stor tiggefest i regi av foreldrene? 

Anonymkode: b1269...316

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tiggerfest er en dekkende beskrivelse, unger skal læres til å bli borgere i forbrukssamfunnet. I hedenske empati-Norge burde vi heller være solidariske med alle våre hundre tusenvis med nye landsmenn, som lever av trygd og rengjøringsjobber, og som aldri kan inkluderes i dette pengeritualet. Konfirmasjon er et sterkt ekskluderende ritual som bør avskaffes snarest. På samme måte som studentenes øl- og sexfest hver vår, for å feire avlagt eksamen.

Anonymkode: fada7...f44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tiggerfest er en dekkende beskrivelse, unger skal læres til å bli borgere i forbrukssamfunnet. I hedenske empati-Norge burde vi heller være solidariske med alle våre hundre tusenvis med nye landsmenn, som lever av trygd og rengjøringsjobber, og som aldri kan inkluderes i dette pengeritualet. Konfirmasjon er et sterkt ekskluderende ritual som bør avskaffes snarest. På samme måte som studentenes øl- og sexfest hver vår, for å feire avlagt eksamen.

Burde skattes av i hvertfall. 

Anonymkode: 3ad2f...9c4

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det var nettopp en annen konfirmasjonstråd her, der noen skrev om dyre pengegaver.  Det er jo enda villere med bryllup. I min verden er dette galskap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Burde skattes av i hvertfall. 

Anonymkode: 3ad2f...9c4

Nei, hold politikerne for all del unna dette. De har allerede mer enn nok penger å sette over styr.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er flott at ungdom tar et valg om å konfirmere seg i kirka, HVIS de MENER noe med det. Da kommer jeg gjerne, og gir gjerne en oppmerksomhet. Det kan være en bibel, en salmebok, en andaktsbok, andre kristne bøker, et korssmykke eller i noen tilfeller en pengegave. Fokuset skal være den kristne handlingen, og ikke det materielle. En jeg kjenner fikk en reise til Jerusalem, det syntes jeg var en fantastisk konfirmasjonsgave. 

Alle andre former for «konfirmasjonsfeiring» oppfatter jeg som en «tiggefest», selv om jeg nok ikke ville tatt det ordet i min munn. Jeg har intet ønske om å møte opp i slike sammenhenger, men gjør det når jeg absolutt må... 

Anonymkode: 81af7...4db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over meg at det er ren tiggefest dersom konfirmanten ikke er kristen. Konfirmasjon kun for penger er en uting. 

Tur til Jerusalem høres utrolig gøy ut forresten! 

Anonymkode: a19ec...572

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...