AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg er i ett forhold men kjenner jeg er svært redd for utroskap, noe jeg også har vært tidligere. Jeg har ingen grunn til å mistenke dette, og det er derfor svært slitsomt Grunnen til at jeg føler det slik tror jeg er pga min egen selvtillit. Jeg tenker at han er for pen for meg, at jeg er kjedelig, at han kommer til å finne noen penere og bedre. Hvordan kan jeg endre dette? Er livredd for den dagen forelskelsen forsvinner og at han skal begynne å behandle meg dårlig eller ikke bry seg lenger. Vi var på fest for noen uker siden og da skulle man peke på den vakreste personen i rommet, og flere pekte på meg. Likevel klarer jeg ikke se det og fikk helt sjokk når dette skjedde. Har noen tips til hvordan man kan føle seg bedre? Dumt når det går ut over andre relasjoner Anonymkode: 50306...9a4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i ett forhold men kjenner jeg er svært redd for utroskap, noe jeg også har vært tidligere. Jeg har ingen grunn til å mistenke dette, og det er derfor svært slitsomt Grunnen til at jeg føler det slik tror jeg er pga min egen selvtillit. Jeg tenker at han er for pen for meg, at jeg er kjedelig, at han kommer til å finne noen penere og bedre. Hvordan kan jeg endre dette? Er livredd for den dagen forelskelsen forsvinner og at han skal begynne å behandle meg dårlig eller ikke bry seg lenger. Vi var på fest for noen uker siden og da skulle man peke på den vakreste personen i rommet, og flere pekte på meg. Likevel klarer jeg ikke se det og fikk helt sjokk når dette skjedde. Har noen tips til hvordan man kan føle seg bedre? Dumt når det går ut over andre relasjoner Anonymkode: 50306...9a4 Dette med pekingen var en drikkelek, glemte å legge det til Anonymkode: 50306...9a4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Jeg tenker først og fremst at du skal slutte å tillegge folk verdi på grunn av utseende. Du mener at han er for pen for deg, derfor kommer han til å forlate deg. Har det slått deg at han kan ha andre verdier? Hvis han har det og du fortsetter med dette overfladiske tullet ditt så kan det være at forholdet ryker fordi han synes du er for smålig på et menneskelig plan. Anonymkode: 94fba...6d9 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker først og fremst at du skal slutte å tillegge folk verdi på grunn av utseende. Du mener at han er for pen for deg, derfor kommer han til å forlate deg. Har det slått deg at han kan ha andre verdier? Hvis han har det og du fortsetter med dette overfladiske tullet ditt så kan det være at forholdet ryker fordi han synes du er for smålig på et menneskelig plan. Anonymkode: 94fba...6d9 Selvfølgelig vet jeg at han har andre verdier, du trenger ikke lage meg dum fordi jeg er usikker på mitt eget utsende. Jeg har også mange verdier, men det har også andre jenter og det er denne tankegangen jeg sliter med. Som jeg skrev går ikke dette bare på utseendet men også at jeg er redd han tenker jeg er kjedelig o.l Anonymkode: 50306...9a4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, er også redd for at samboer skal være utro fordi jeg mener han er mye penere enn meg, morsommere, smartere osv. disse tankene er utrolig slitsomme, ikke bare for meg, men også for samboer. Jeg går nesten konstant rundt med disse tankene, og han begynner å irritere seg veldig. Så om han ikke vil være utro så driver jeg han bort. Derfor prøver jeg nå å puste med magen og ta det med ro (selv om det er helt sjukt vanskelig). Jeg har også begynt å tenke som så at jeg overlever faktisk hvis det blir brudd en dag. Får nesten ikke gjort noe med det annet enn å prøve å endre tankegang. Jeg for min del skal også begynne hos psykolog. vi har vært sammen i 1 år. Anonymkode: 3823c...dce
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selvfølgelig vet jeg at han har andre verdier, du trenger ikke lage meg dum fordi jeg er usikker på mitt eget utsende. Her er det ikke personen som lager deg dum, men som forsøker å fortelle deg hvor respektløst det er å forvente noe så dårlig fra en mann. For det er det det er. Respektløst. Tenk om kjæresten din hadde forventet at du kom til å forsvinne, dersom du møtte en som hadde mer penger eller bedre jobb, ville ikke du da følt at han så på deg som et overfladisk nek uten noen ekte verdier? Sånn oppleves det for menn også, når kvinner forventer dårlige ting fra de. Anonymkode: 94eb5...f60 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så om han ikke vil være utro så driver jeg han bort. Jepp. Anonymkode: 94eb5...f60
Gjest Rååååsa Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Du har tvangstanker og de må du aktivt bryte opp i. Når du tar deg selv i å gruble på om du er sånn eller slik - avled tankene dine å gjør noe som ikke handler om deg. Klarer du ikke å la være - tenk ut hele tankerekka. Hva skjer om han er utro og du blir singel? Klarer du deg? Helt sikkert! Skaff deg interesser. Dyrk vennskap. Gå i naturen. Ha mange ben å stå på. Så om noen eller noe sparker unna ett ben (din mann er utro) har du fortsatt flere ben å stå på. Øvelse gjør mester.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, er også redd for at samboer skal være utro fordi jeg mener han er mye penere enn meg, morsommere, smartere osv. disse tankene er utrolig slitsomme, ikke bare for meg, men også for samboer. Jeg går nesten konstant rundt med disse tankene, og han begynner å irritere seg veldig. Så om han ikke vil være utro så driver jeg han bort. Derfor prøver jeg nå å puste med magen og ta det med ro (selv om det er helt sjukt vanskelig). Jeg har også begynt å tenke som så at jeg overlever faktisk hvis det blir brudd en dag. Får nesten ikke gjort noe med det annet enn å prøve å endre tankegang. Jeg for min del skal også begynne hos psykolog. vi har vært sammen i 1 år. Anonymkode: 3823c...dce Psykolog fordi du har dårlig selvtillit og redd for at typen kan bli utro? Vær så snill, ikke si at du skal oppta en plass finansiert av det offentlige pga dette. Er det i så fall rart at de som virkelig sliter ille får hjelp hvis dette er den nye terskelen for når man trenger hjelp med det mentale. Anonymkode: 26897...a4f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vær så snill, ikke si at du skal oppta en plass finansiert av det offentlige pga dette. Det skulle virkelig bare mangle! Hvem er du til å dømme i en slik sak? Anonymkode: 94eb5...f60 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det i så fall rart at de som virkelig sliter ille får hjelp hvis dette er den nye terskelen for når man trenger hjelp med det mentale. Anonymkode: 26897...a4f De som får hjelp for slike problemer er ofte fiks ferdige på kort tid, og mye mer produktive etterpå, ergo lønner det seg vanvittig mye for samfunnet, å få de inn til psykolog. Dessuten vet du heller ikke om det er det offentlige som betaler, det kan være jobben og det kan være privat. Anonymkode: 94eb5...f60 2
Antiviruset Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 Rååååsa skrev (1 time siden): Du har tvangstanker og de må du aktivt bryte opp i. Når du tar deg selv i å gruble på om du er sånn eller slik - avled tankene dine å gjør noe som ikke handler om deg. Klarer du ikke å la være - tenk ut hele tankerekka. Hva skjer om han er utro og du blir singel? Klarer du deg? Helt sikkert! Skaff deg interesser. Dyrk vennskap. Gå i naturen. Ha mange ben å stå på. Så om noen eller noe sparker unna ett ben (din mann er utro) har du fortsatt flere ben å stå på. Øvelse gjør mester. Dette er ikke nødvendigvis tvangstanker. Det er frykt for utroskap som faktisk kan skje, det skjer i veldig mange forhold. Frykt for å miste en man er glad i, ikke ulik reaksjoner fra krig der man er livredd for å miste de man er glad i. Dette er ikke tvangstanker det er reelle tanker som kommer ut av erfaring. Selverfart eller opplevd i vennekrets eller familie. Er enig med deg at man må prøve å finne metoder som gjør at man ligger slik frykt til side, tenke slik at man ikke skal ta sorgene på forskudd,, da får man de to ganger minst Og skulle man oppleve akkurat det man frykter, så klarer man å håndtere dette også, selv om det er vondt og vanskelig. Livet er ikke lett, ikke for noen i perioder i livet. 1
Antiviruset Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Psykolog fordi du har dårlig selvtillit og redd for at typen kan bli utro? Vær så snill, ikke si at du skal oppta en plass finansiert av det offentlige pga dette. Er det i så fall rart at de som virkelig sliter ille får hjelp hvis dette er den nye terskelen for når man trenger hjelp med det mentale. Anonymkode: 26897...a4f Ventetid på psykolog for slike ting er nok veldig lang. Alternativt kan man betale for det selv. Så ser ikke grunn til at hun ikke skal gjøre dette om hun kan det. Du kan ikke dømme hun for dette. Uansett forhold er de fleste redd for dette om de innrømmer det eller ikke. Det viser hvor alvorlig utroskap er, dette sviket er så fundamentalt at det påvirker alle. De fleste innrømmer det bare ikke. 2
Tradegy Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Den gode nyheten er at hjernen vår er plastisk, og dermed har evne til å endre seg "etter forholdende". Man må først og fremst være ekstra varsom når man snakker til seg selv. Det henger i sammen med hvordan vi føler oss og deretter tar våre valg, evt blir så hjelpesløs at man lar være å ta dem. Det er like enkelt å snakke seg selv opp som ned, men man blir så tom av krefter at ofte overskygger det negative alt. Ville sett etter bøker som omhandler temaet, og evt vurdert enesamtaler med en parterapeut. Det er gift for forholdet når den ene parten er i konstant minus, så uansett hva man gjør for å styrke seg selv, så er man nødt til å gjøre noe. til deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå