AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Hei, Har et bekjent par med en liten gutt, som flytta til et innvandrertett område på Oslo øst. Far kommer fra et besteborgerlig småbyhjem, og mor kommer fra en knøttliten plass langt utafor allfarvei. De har vært litt politisk aktive langt til venstre i politikken, og er veldig for innvandring, transrettigheter etc. Det er jo vel og bra, MEN føler nå de prøver å «bevise» et eller annet, ved å kle gutten i overdrevne, stereotypiske jenteklær. Ikke bare vanlige rosa klær, de tar han med ut, og sender han i barnehagen med strutteskjørt, prinsessekjoler etc. Fint å lære seg å tørre å gjøre som man vil og være den man er, men synes dette virker mer som et slags politisk statement, eller som et sosialt eksperiment. Har selv aldri sett gutten vise typisk jentete sider i lek eller oppførsel. Dere fra Oslo øst: Tror dere dette kan bli et problem når gutten begynner på skolen, og bør de heller ha bosatt seg på f.eks. Grünerløkka? Eller er det blitt mer liberalt også i disse bydelene? Er litt engstelig på hans vegne, men tør ikke ta det opp med foreldra, da de kan bli litt hissige over politiske spørsmål. Anonymkode: 0e5dc...50a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Kan du ikke formulere spørsmålet ditt sånn at du virker interessert i deres synspunkter, fremfor å virke dømmende? Så får du kanskje litt bedre innsikt i situasjonen. Utover det syns jeg det er fint at gutten går i det han vil, så lenge HAN vil det. Tror det er fordommer mot sånt uansett hvor i landet man befinner seg, samtidig som det forhåpentligvis er noen som er støttende. Anonymkode: b8897...dc2 24
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Hvis han ikke vil ha dem på seg på skolen fordi han garantert blir mobbet for det, så sier han i fra og slutter å ha dem på seg. Enkelt og greit. Hvis ha vil ha dem på seg, så har han dem på seg. Også enkelt og greit. Hvis foreldrene tvinger han mot sitt vilje når han har utviklet hjernen godt nok til å kunne motsi foreldrene, så vil jeg nok ringe barnevernet for da er det noe galt med hodene deres Anonymkode: 284ae...f62 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 2 åringen min bor på østkanten, og bruker kjole daglig i barnehagen. Jeg sender ham i vanlige klær, og som regel har han funnet seg en kjole blant ukledningsklærne når jeg henter ham😊 Ser overhodet ingen problemer med det. Det et lenge til skolestart, men vil han forsette med kjoler da så får han selvfølgelig liv til det😊 Anonymkode: b1178...290 12
Khadira Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Det er altså så artig med tråder som har som mål å spille på folks fordommer og bare lage kvalme. 16
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Mange gutter føler seg fine i store prinsessekjoler. Og jeg forstår dem godt. Det er da mye mer fantastisk med tyll og glitter enn en stram dress. gutten min på 8 tar fremdeles på seg kjole når han vil føle seg ekstra fin. Jeg har ingen mistanke om at han er trans, men hvis han utvikler dette til en drag-interesse når han blir eldre blir jeg ikke overrasket. Anonymkode: ee7a3...ea3 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 I min barnehage ville nok noen hevet et øyenbryn, for det høres ut som svært upraktiske klær. Anonymkode: db3c5...b00 1
Summeer Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Tja, Oslo øst er så mangt. Også "innvandrertett" er så mangt. La nå gutten bruke kjole om han vil det, og det er iallefall ikke din sak å legge deg borti. Trenger ikke være politisk, kan jo rett og slett være at han synes glitter og stas er finest. Og værsågod, kjør på. Jeg har en jente som alltid ville ha "gutteklær" og svart og behagelig. Tvang henne ikke til å bruke kjole fordi hun er jente..... 4
Palma Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 (endret) Kan jo være at det er gutten selv som ønsker å gå i de klærne. Og det er SUPERT at gutten får lov til å være seg selv, ikke kreve at han skal gå i typiske gutteklær Heia mangfold🌈 Endret 6. juli 2021 av Palma 6
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 Min sønn elsket kjoler. De andre i barnehagen aksepterte det helt uten problemer. Dersom noen av foreldrene hadde reagert så hadde det ikke betydd noe for meg….. «trist for dem» tenker jeg da. Idiotisk tråd. 2
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 En annen ting: Ts: Hva er forskjellen på østkanten og Grünerløkka??? 5
Tanuki Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Er litt engstelig på hans vegne, men tør ikke ta det opp med foreldra, da de kan bli litt hissige over politiske spørsmål. Du har jo ingenting med det her å gjøre. Så lenge gutten er fornøyd så er det en ikke-sak. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 Jeg bor i Groruddalen og opplever folk i nabolaget som veldig tolerante. Så hvis det er det du mener med Oslo Øst (men ikke Grünerløkka), så er jeg ikke så bekymret. Anonymkode: 904ef...5e3 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Vent til guttene begynner å gifte seg i prinsessekjoler, det blir festlig det. Anonymkode: fc0f2...709 2
Lafamiglia Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 En av guttevennene til et av barna mine elsket alt som var i rosa eller gull da han gikk i barnehagen, og han elsket kjoler også. Han sa stadig at når han ble voksen, skulle han ha bare rosa møbler og gullspeil hjemme. Jeg tenkte i mitt stille sinn (understreker stille sinn, for jeg sa det aldri til noen), at han sikkert var homofil. Men det spiller ingen rolle. Jeg er for at barn skal få bestemme selv om de vil være "feminine" eller "maskuline", eller litt av begge deler, uavhengig av biologisk kjønn. Ingen gutter skal ha forventninger om å like typiske "gutteting", og ingen jenter skal få presset "prinsesse-ting" på seg. Alle må få bestemme helt selv. Nå er det jo sånn at gutter typisk liker biler og maskiner, mens jenter er opptatt av rosa/lilla og prinsesser, og det må også være helt lov. Men ingen skal måtte lide av at samfunnet, voksne, eller andre barn forventer noe som helst på den fronten. Alle barn må få være seg selv, uavhengig om dette oppfyller kjønnsstereotypier eller ikke. Han som elsket rosa og gull er nå lykkelig gift med en mann. Så jeg hadde helt rett. (Men trans ser han på ingen måte ut til å være, ettersom det var noen som nevnte det her). 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #16 Skrevet 6. juli 2021 Hei igjen, og takk for alle svar! Ser jo her at barnlig eksperimentering med klær per 2021 egentlig er en ikke-greie, og det er jo forsåvidt flott! Men det er jo ganske lenge sida jeg selv var barn, da var slikt utenkelig, og fra hva man har vokst opp med å å høre om f.eks. Holmlia og deromkring, begynte jo tankene å svirre litt omkring om dette kunne være så lurt. Men folket har talt, dette er normalt i dag, og jeg skal ikke blande meg mer inn i denne saken, og heller stole på at foreldra er oppdaterte på sitt miljø, og veit best. Ser noen synes tråden er dum, men den som ikke spør, får jo heller ikke noe svar. Er flere enn meg som dømmer for fort, tydeligvis. (Grünerløkka blei nevnt som et eksempel på sted med mange unge, kunstneriske og liberale mennesker.) TS Anonymkode: 0e5dc...50a 1
Fiffig Skrevet 6. juli 2021 #17 Skrevet 6. juli 2021 Har du hørt barnet prostestere eller er det mest dine egne fordommer som spiller inn? Kjenner også en gutt på østkanten (hva har det med saken å gjøre?), som har langt hår og elsker å kle seg i rosa, men samtidig på andre områder er veldig klisjé guttete gutt. Heldigvis er mennesker (og barn er også mennesker!) forskjellige, og barn har ofte mer forståelse for det enn voksne, tydeligvis. At barn skal presses inn i rammer fordi vi som voksne er redde for noe som ikke har hendt ennå, blir veldig søkt. 2
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #18 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei igjen, og takk for alle svar! Ser jo her at barnlig eksperimentering med klær per 2021 egentlig er en ikke-greie, og det er jo forsåvidt flott! Men det er jo ganske lenge sida jeg selv var barn, da var slikt utenkelig, og fra hva man har vokst opp med å å høre om f.eks. Holmlia og deromkring, begynte jo tankene å svirre litt omkring om dette kunne være så lurt. Men folket har talt, dette er normalt i dag, og jeg skal ikke blande meg mer inn i denne saken, og heller stole på at foreldra er oppdaterte på sitt miljø, og veit best. Ser noen synes tråden er dum, men den som ikke spør, får jo heller ikke noe svar. Er flere enn meg som dømmer for fort, tydeligvis. (Grünerløkka blei nevnt som et eksempel på sted med mange unge, kunstneriske og liberale mennesker.) TS Anonymkode: 0e5dc...50a Grunerløkka er østkanten. Mine barn vokste opp på 90-tallet. Da gikk de med hva de ville. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #19 Skrevet 6. juli 2021 Fiffig skrev (7 minutter siden): Har du hørt barnet prostestere eller er det mest dine egne fordommer som spiller inn? Kjenner også en gutt på østkanten (hva har det med saken å gjøre?), som har langt hår og elsker å kle seg i rosa, men samtidig på andre områder er veldig klisjé guttete gutt. Heldigvis er mennesker (og barn er også mennesker!) forskjellige, og barn har ofte mer forståelse for det enn voksne, tydeligvis. At barn skal presses inn i rammer fordi vi som voksne er redde for noe som ikke har hendt ennå, blir veldig søkt. Var nok i størst grad egne fordommer, da jeg aldri har sett eller hørt om fremmedkulturelle smågutter ha på kjole ol. utendørs i Norge, så tenkte fort det kan bli dårlig mottatt. Men er glad for at folk ikke helt ser problemet, da er det jo bare i mitt eget hode. Forøvrig er jeg glad for at vi har kommet så langt i å akseptere at mennesker er forskjellige, og at man bør være den man er, og gjøre hva man vil! 🌈 TS Anonymkode: 0e5dc...50a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #20 Skrevet 6. juli 2021 MapleSirup skrev (1 minutt siden): Grunerløkka er østkanten. Mine barn vokste opp på 90-tallet. Da gikk de med hva de ville. Jeg veit, men det jeg mente er at Løkka og f.eks. Grorud har litt ulik demografisk sammensetning. Vokste selv opp på 90-tallet, det var mer konformt. Men jeg vokste opp på bygda da. TS Anonymkode: 0e5dc...50a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå