AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg og kjæresten var ute å spiste middag på en restaurant i Bærum for noen uker siden. Vi satt midt på uteserveringen og bestilte oss en øl, mens vi ventet på maten. Kjæresten min er pakistansk. Vi har vært sammen i fem år. Og aldri opplevd noe lignende som denne kvelden.. Det var 4-5 ungdommer som befant seg utenfor restauranten denne kvelden, trolig fra Øst-Europa, ut fra utseende og språk. De ser kjæresten min, og stiller seg opp utenfor uteserveringen å roper "Alkohol er haram! Hvorfor drikker du? Du er en skam for islam!" De sa mange stygge ord som han forsto, og mange ord på et språk vi ikke forsto. De gjentok ordene og ropte lenge. Minuttene føltes som en halvtime, men de holdt på en god stund. Vi begge prøvde å ignorere de, men det begynte etterhvert å bli flaut, da vi ikke satt alene på uteserveringen. Jeg har aldri opplevd noe så respektløst i hele mitt liv! Vi er voksne folk - jeg har barn på deres alder! Og at de tror de kan stå å skrike til oss på den måten, er helt utrolig! Akkurat som at deres mening skal forandre hva vi velger å gjøre. Jeg tror jeg ble mer påvirket av denne hendelsen enn han, og jeg tenkte på det hele kvelden og det gjør jeg tydeligvis fortsatt. Hvorfor jeg ikke turte å jage de vekk, hvorfor han ikke ble sint å gjorde det samme, hvor er foreldrene til disse frekke 13-14-åringene. Kan man ikke sitte ute å spise, uten å bli trakassert av hvem som helst? Hvem skal gjøre noe? Kjæresten min sier han aldri har opplevd noe særlig rasisme, så dette var nytt for han også. Men at de bare var "barn", så det var ikke noe han kunne gjøre med det. Skal man bare godta sånt da?! Måtte bare lufte frustrasjonen.. Anonymkode: 18748...05d 2
Silva Pluvialis Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Uoppdragent, frekt og respektløst å ydmyke dere på den måten. De har ingenting med hva din mann drikker. Og at man kan ta så på vei for en øl er seriøst vanskelig å forstå? Klarer du å tenke at de var de som dret seg ut og ydmyket seg selv? Dere gjorde ikke noe galt. Det var de som dummet seg ut og opptrådte uforskammet. 3
Klossmajor Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Jeg vet ikke helt hvordan sånt skal defineres som rasisme. Høres mer ut som et tilfelle av ekstrem sosial kontroll og shariapoliti. Dårlig oppførsel er det uansett. Skjer noe sånt igjen kan dere filme dem med mobilen og ringe politiet. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og kjæresten var ute å spiste middag på en restaurant i Bærum for noen uker siden. Vi satt midt på uteserveringen og bestilte oss en øl, mens vi ventet på maten. Kjæresten min er pakistansk. Vi har vært sammen i fem år. Og aldri opplevd noe lignende som denne kvelden.. Det var 4-5 ungdommer som befant seg utenfor restauranten denne kvelden, trolig fra Øst-Europa, ut fra utseende og språk. De ser kjæresten min, og stiller seg opp utenfor uteserveringen å roper "Alkohol er haram! Hvorfor drikker du? Du er en skam for islam!" Ja ja, det er allment kjent at alkohol er stor haram i Øst-Europa 😄 Anonymkode: 67637...d02 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #5 Skrevet 8. juli 2021 Er du sikker på at de var øst europeiske? Anonymkode: 12387...09f 2
Tiuren Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 On 7/6/2021 at 8:50 PM, AnonymBruker said: Ja ja, det er allment kjent at alkohol er stor haram i Øst-Europa 😄 Anonymkode: 67637...d02 Områder der islam har godt fotfeste: Sør-Europa: Albania, Bosnia og Herzegovina, Kosovo, Nord-Kypros og Tyrkia. Aust-Europa: Delar av Russland (Nord-Kaukasus med Karatsjajevo-Tsjerkessia, Kabardino-Balkaria, Tatarstan, Basjkiria, Ingusjetia, Tsjetsjenia og Dagestan og Idel-Ural) og Ukraina (særleg Krimhalvøya) For meg høres dette mer ut som muslimsk sosial kontroll en rasisme. Og var det ingen ansatte som jaget pakket?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 10 hours ago, Tiuren said: Områder der islam har godt fotfeste: Sør-Europa: Albania, Bosnia og Herzegovina, Kosovo, Nord-Kypros og Tyrkia. Aust-Europa: Delar av Russland (Nord-Kaukasus med Karatsjajevo-Tsjerkessia, Kabardino-Balkaria, Tatarstan, Basjkiria, Ingusjetia, Tsjetsjenia og Dagestan og Idel-Ural) og Ukraina (særleg Krimhalvøya) For meg høres dette mer ut som muslimsk sosial kontroll en rasisme. Og var det ingen ansatte som jaget pakket? Kanskje jeg tar feil, men når man hører "øst-europeer" tror jeg at folk flest tenker på polakker, litauere, tsjekkere osv., ikke på muslimer fra Nord-Kaukasus. Og muslimer utgjør 0,9 % av Ukrainas befolkning. Hvis det betyr å ha godt fotfeste, så vet jeg ikke hva jeg skal si Anonymkode: 67637...d02 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 Men fikk de ansatte med seg dette? For hadde jeg vært ansatt der, hadde jeg bedt de om å gå, hvis ikke ville jeg ringt politiet. Har jobbet innenfor noe lignende før, og vi ber alltid folk som plager andre om å gå, hvis ikke vil vi ringe politiet. Anonymkode: 4efc5...807
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kanskje jeg tar feil, men når man hører "øst-europeer" tror jeg at folk flest tenker på polakker, litauere, tsjekkere osv., ikke på muslimer fra Nord-Kaukasus. Og muslimer utgjør 0,9 % av Ukrainas befolkning. Hvis det betyr å ha godt fotfeste, så vet jeg ikke hva jeg skal si Anonymkode: 67637...d02 Det er bare helt utrolig hvordan det går an å kuppe en tråd om noe helt annet og flisespikke så innmari. Tror mange kjeder seg i sommer, og har tydeligvis et stort markeringsbehov🙄 Ikke grei oppførsel av tenåringene, og de ansatte burde gjort noe! Forstår godt at ts og kjæresten syntes det var ubehagelig, det er fort å bli "tatt" om man begynner en diskusjon. Mange ungdommer som er ute etter bråk😖 Anonymkode: 036c1...dd4
Klossmajor Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje jeg tar feil, men når man hører "øst-europeer" tror jeg at folk flest tenker på polakker, litauere, tsjekkere osv., ikke på muslimer fra Nord-Kaukasus. Og muslimer utgjør 0,9 % av Ukrainas befolkning. Hvis det betyr å ha godt fotfeste, så vet jeg ikke hva jeg skal si Anonymkode: 67637...d02 Nord-Kaukasus befinner seg i den europeiske delen av Russland. Russere er i høyeste grad øst-europeere, og det blir dermed også tsjetsjenere og dagestanere med sine russiske statsborgerskap. Etter murens fall og utvidelsene av EU, blir Polen og Tsjekkia nå gjerne regnet som del av Sentral-Europa. Jeg tror likevel du har rett i at polakker, litauere og tsjekkere fortsatt mest oppfattes som øst-europeere, men det gjør også tsjetsjenere og andre russiske statsborgere. Ukraina er et av Europas mest folketallige land. En liten andel av en såpass stor befolkning, blir likevel ganske mange mennesker. I Ukraina bor det visstnok et sted mellom 300 000 og 1 million muslimer. Da blir det ikke akkurat helt feil å hevde at islam har ganske godt fotfeste i landet.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 Øst-Europa høres i mine øyner som polakker, litauen etc. Anonymkode: 66ec0...469 1
Realverdien Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Er rikelig med muslimer i Albania og Bosnia f.eks. Skjønner godt hva TS mener, så legger vi den delen død. Problemet til muslimske (særlig arabiske gutter) i Norge, er at de ikke får det vi kaller oppdragelse. De har derfor ikke ferdighetene som kreves for å greie seg i voksenlivet i Norge. Barneårene går til fotball og krangling, og fedre som sitter å glaner på guttene, der en nordmann ville veiledet og forklart våre mange mange sosiale regler. Ungdomsårene går med til endeløse norm-brudd og for mange; lov-brudd, men dessverre uten riktig eller kraftig nok reaksjon, og så blir voksenlivet som regel uten utdannelse eller innsikten i hvordan man skal klare arbeidsliv, sosialt liv og så videre. Dette er "utenforskapet" som så mange sv-tullinger prater om hver gang en somalier har brukt kniv for å rane andre barn. Og det utenforståskapen oppdras de til av sine foreldre. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 Hvor gamle er dere? Anonymkode: b6445...561
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #14 Skrevet 10. juli 2021 De er ungdommer, frekke og urimelige. Jeg husker selv hvor frekke og stygge noen av mine medelever var på ungdomskolen. Alt fra å ha en dildo og later som man har sex midt i en kjøpesenter, til å bedømme stilen til folk høyt slik at de og alle rundt hører hvor stygg de var. Mest sannsynlig tror dem at de er hysterisk morsomme. De som jobbet på utestedet burde ha raskt ordnet opp, ved å snakke med ungdommen og si at de vil anmelde dem for sjikane hvis de ikke unnskylder til din mann og drar derifra etterpå. 92 - barn Anonymkode: 06467...804 1
Gjest lurven Skrevet 15. juli 2021 #16 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 20.50): Ja ja, det er allment kjent at alkohol er stor haram i Øst-Europa 😄 Anonymkode: 67637...d02 ikke sikkert at de var østeuropeiske, kanskje de var muslimer
Gjest Powermonger Skrevet 15. juli 2021 #17 Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 2.13): Jeg og kjæresten var ute å spiste middag på en restaurant i Bærum for noen uker siden. Vi satt midt på uteserveringen og bestilte oss en øl, mens vi ventet på maten. Kjæresten min er pakistansk. Vi har vært sammen i fem år. Og aldri opplevd noe lignende som denne kvelden.. Det var 4-5 ungdommer som befant seg utenfor restauranten denne kvelden, trolig fra Øst-Europa, ut fra utseende og språk. De ser kjæresten min, og stiller seg opp utenfor uteserveringen å roper "Alkohol er haram! Hvorfor drikker du? Du er en skam for islam!" De sa mange stygge ord som han forsto, og mange ord på et språk vi ikke forsto. De gjentok ordene og ropte lenge. Minuttene føltes som en halvtime, men de holdt på en god stund. Vi begge prøvde å ignorere de, men det begynte etterhvert å bli flaut, da vi ikke satt alene på uteserveringen. Jeg har aldri opplevd noe så respektløst i hele mitt liv! Vi er voksne folk - jeg har barn på deres alder! Og at de tror de kan stå å skrike til oss på den måten, er helt utrolig! Akkurat som at deres mening skal forandre hva vi velger å gjøre. Jeg tror jeg ble mer påvirket av denne hendelsen enn han, og jeg tenkte på det hele kvelden og det gjør jeg tydeligvis fortsatt. Hvorfor jeg ikke turte å jage de vekk, hvorfor han ikke ble sint å gjorde det samme, hvor er foreldrene til disse frekke 13-14-åringene. Kan man ikke sitte ute å spise, uten å bli trakassert av hvem som helst? Hvem skal gjøre noe? Kjæresten min sier han aldri har opplevd noe særlig rasisme, så dette var nytt for han også. Men at de bare var "barn", så det var ikke noe han kunne gjøre med det. Skal man bare godta sånt da?! Måtte bare lufte frustrasjonen.. Anonymkode: 18748...05d Med øst-europeisk utseende var nok dette Balkan-folk.
OlsenHansen Skrevet 15. juli 2021 #18 Skrevet 15. juli 2021 Rasisme? Muslimer som kjefter på hverandre fordi de ikke følger koranen godt nok er alt jeg leser her. Ikke at du fortjener stort bedre når du legger deg ut med slik, men det er ikke rasisme. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #19 Skrevet 15. juli 2021 OlsenHansen skrev (2 timer siden): Rasisme? Muslimer som kjefter på hverandre fordi de ikke følger koranen godt nok er alt jeg leser her. Ikke at du fortjener stort bedre når du legger deg ut med slik, men det er ikke rasisme. Så fordi hun er med en pakistansk mann så fortjener de hets? Det er rasistisk det! Anonymkode: f8a93...721
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå