Gå til innhold

Valp som går fjellturer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. En venninne av meg har en valp på 4 mnd. Sist uke hadde hun hunden med på fjellet tre timer tur retur. I dag gikk vi fjelltur på to timer tur retur. Er ikke det langt for en liten valp? Han er 15 kg men alikevel. 

Jeg har sagt at det ikke er greit!, men hun bare jatter det bort og sier at han liker det. 

I morgen skal hun på en liten tur igjen, og jeg sa at han kunne være hos meg, men hun ville ta han med. 

Er dette ok? Eller overdriver jeg? 

Anonymkode: f142e...256

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres langt ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4 mnd ca 20 min tur. 

har hun ikke sekk hun putter den oppi når hun går så mye? 😵💫 

Anonymkode: b9dd6...e34

• Liker 2
Skrevet

En 16 uker gammel valp skal ikke belastes med en så lang tur. Muskler og skjelett er ikke satt enda. Vent til hunden er rundt 9-10 månder (litt avhengig av rase) før en går fjellturer. 

• Liker 4
Skrevet

Om den hunden utvikler HD så er det bare å nevne hvem som har skylda. 

Hvordan er er foreldrene tro? Om disp for HD er til stede, noe man ikke vet før røntgen, så er det ikke bra med så lange turer. 

• Liker 4
Skrevet

Altfor mye! At hunden veier en del har ikke noe å si. Tvert imot kan det gjøre saken verre, da det kan belaste skjelett og hofter mer enn hos små hunder. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da er jeg ikke helt på bærtur. Håper hun tar til vett før det er for sent...

Anonymkode: 8e006...a24

• Liker 2
Skrevet

4 måneder er for "ungt". 

Bør vente med fjellturer til den er minst 12måneder. Løpeturer 18måneder. 

Fortell henne at det kan ødelegge beinstrukturen til valpen. Den kan rett og slett vokse "feil" med for mye og tung belastning for tidlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 4mnd valp kan fint være våken og leke og kose seg i en time eller lengre på hytta, inngjerdet område eller i hage. Frilek på godt underlag er flott for voksende kropper. Men å gå i fjellet i flere timer? Absolutt ikke. Da får ikke valpen ta pauser som den ønsker, eller bevege seg på en måte som er naturlig for den.

I naturen vil ikke valper gå turer så tidlig som 4mnd. Da henger de fortsatt rundt hiet og leker med søsknene. På en fjelltur vil jo også valpen bli presset til å gå i oppoverbakke, også i nedoverbakke på tur hjem. Spesielt nedoverbakken vil være belastende på ledd 

Anonymkode: 86dd8...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Hva kan egentlig skje om hun forsetter med lange turer? Livsvarige skader? 

Anonymkode: f142e...256

AnonymBruker
Skrevet
DaddyDom skrev (3 timer siden):

4 måneder er for "ungt". 

Bør vente med fjellturer til den er minst 12måneder. Løpeturer 18måneder. 

Fortell henne at det kan ødelegge beinstrukturen til valpen. Den kan rett og slett vokse "feil" med for mye og tung belastning for tidlig. 

Prøv å si det til en hundekjører. De har bikkjene løpende vedsiden av spannet fra de er halvåret.

Anonymkode: fe1f4...dae

AnonymBruker
Skrevet

Men ja. Det er for langt spør du meg.

Hunden kan bli overstimulert av alle inntrykkene.

Kan vel utvikle HD

Kan ødelegge motivasjonen til hunden.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 3 måneder nå og vi praktiserer 1 minutt tur per uke alder. Har vært på fjelltur i dag og da går han de første 10-12 minuttene og så sitter han i sekken den neste timen før han får gå igjen. Slipper selvsagt ut når vi har pauser og får sulle rundt litt når vi sitter stille, men så i sekken igjen. Ser ut som han trives med det.

Anonymkode: 468b6...e46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Prøv å si det til en hundekjører. De har bikkjene løpende vedsiden av spannet fra de er halvåret.

Løpshunder er arbeidshunder. Disse er avlet gjennom generasjoner for ett eneste formål. Løpe og trekke. Hundene er avlet nette og de utvikles relativt raskt. Og disse skal strengt talt heller ikke vare lenge. Så de startes tidlig, brukes til det de skal og så blir de pensjonert/avlivet. 

TS snakker om en 4 mnd ung hund som alt har blitt 15 kg. Med andre ord er det hund av større rase. Da trenger den god tid til å vokse og utvikles. I tillegg den er sikkert ment som en familiehund som skal vare til den dør av alderdom. 

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Løpshunder er arbeidshunder. Disse er avlet gjennom generasjoner for ett eneste formål. Løpe og trekke. Hundene er avlet nette og de utvikles relativt raskt. Og disse skal strengt talt heller ikke vare lenge. Så de startes tidlig, brukes til det de skal og så blir de pensjonert/avlivet. 

TS snakker om en 4 mnd ung hund som alt har blitt 15 kg. Med andre ord er det hund av større rase. Da trenger den god tid til å vokse og utvikles. I tillegg den er sikkert ment som en familiehund som skal vare til den dør av alderdom. 

Min polare trekkhund var 15 kg allerede ved 4 mnd alder og er 29 kg nå (15 mnd). Som jeg skrev i neste post så syns jeg det var for mye tur for en liten valp. Jeg bare reagerte på at hunden ikke skal vente med løping til den er 18 måneder. Og at man skal vente med fjellturer til den er 12 mnd er jo helt latterlig.

Vi starta med løping i 7 mnd alder og snørekjøring rundt 10. Så klart lystbetont og kort. Målet er alltid å stoppe når valpen har det som artigst og vil jobbe mer.

TS sier for øvrig ikke noe om distanse og intensitet. Hvis det er snakk om 3 timer der valpen kan suldre rundt i sitt eget tempo, man legger inn en pauser der valpen kan slappe av og sove en blund så ser jeg ikke noe problem med det. Er det kontinuerlig mars tur-retur er det alt for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...