AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 Vi reiser på en ukes ferie om noen dager, og dette med kosthold tenker jeg litt på. Vi har en som tidligere når vi har vært på ferie, har spist ganske dårlig. Det er så mye annet som opptar han og skjer rundt, at mat er noe han ikke er spesielt interessert i/har «tid» til. Han spiser selvsagt litt, men ikke så regelmessig og bra som hjemme. Hjemme kan han også ha perioder med mindre matlyst, men da er ikke is, godteri, snacks og usunnheter like aktuelt heller. På ferie, derimot, blir det litt av dette, og jeg vil la han kose seg også - selv om det strider litt i mot meg å gi han søtsaker om han ikke har spist særlig mat først. Hvordan er deres barns kosthold når det er ferie? Er dere strenge, eller lar dere det gli ut litt? Anonymkode: 12488...e2a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Sklir ut litt med tanke på is og snacks, men må spise hovedmåltidene likevel. Det blir feks. ingen is/dessert om hun ikke har spist middag. Frokost/lunsj kan gjerne være oppskåret frukt eller en smoothie. Det har mye med at da blir hun mye mer utholdende og har et mye mer stabilt humør når hun spiser regelmessig. Anonymkode: b99e1...b8f 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Sklir ut litt med tanke på is og snacks, men må spise hovedmåltidene likevel. Det blir feks. ingen is/dessert om hun ikke har spist middag. Frokost/lunsj kan gjerne være oppskåret frukt eller en smoothie. Det har mye med at da blir hun mye mer utholdende og har et mye mer stabilt humør når hun spiser regelmessig. Anonymkode: b99e1...b8f Er i grunnen helt enig i dette, men å gi dessert som «belønning» her funker ikke. Vil han ikke spise maten sin, spiser han den heller ikke. Og vi ferierer ofte med flere andre barn, og disse spiser jo is o.l, så da må han også få.. Ts Anonymkode: 12488...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Har aldri vært veldig streng med kosthold på ferier, men har heller aldri hatt problemer med å få barnet mitt til å spise. Jeg ville passet på at det er fokus på at «nå er det tid for mat (for alle), ingenting annet skjer (du går ikke glipp av noe)». Når barnet ikke spiser kan man gjerne passe på at måltidene ikke bare er noe å få unnagjort før neste aktivitet, men at det er en «aktivitet» i seg selv. Jeg ville ikke gitt søte ting som is osv rett før måltider, men de fleste spiser vel ikke mer enn 1-2 is e.l per feriedag uansett vel. Anonymkode: 4b1a7...b30 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Ikke streng, men passer på å balansere så barna får nok energi til å ha det bra, samt ikke bli syke (de blir kvalme av for mye søtt og fast food). Så det begrenser seg litt av seg selv. Men noe utover dette tenker vi ikke på, for eksempel mengde, usunt osv. Det er hverdagene som teller! Anonymkode: 48aa2...314
Gjest BethD Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Ferie betyr ferie. Orker ikke stresse med noe, blir ungen mett så er det godt nok for meg. Normalt kosthold uansett ferie eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Mine er så små, 3 og 5 år, så de har ikke smakt is, godteri, saft etc. Derfor ingen mas om det, og vi har stort sett helt vanlig kosthold i ferien også. Men kanskje blir det litt yoghurt og mer frukt enn vanlig på bilturer. Anonymkode: 162b1...fd9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har tre barn, to av de er forholdsvis enkle hva angår mat, ett er skikkelig vrient og vanskelig, men likevel ikke kresen eller sør. Regelen er at de skal spise en ok mengde hovedmåltid (frokost, lunch, middag og evt kvelds). Gjør de ikke det, får de ikke is, snop, slush osv, som det selvfølgelig blir litt for mye av i feriene. med to av de er det sort sett ikke noe problem, men med ett av barna er det en liten kamp hvert måltid, men jeg går alltid seirende ut av kampen. Vi følger samme regler som hjemme; barnet sitter ved bordet til det har spist opp. Har barnet forsynt seg selv skal det spise opp (vi poengterer dette hver gang før barnet forsyner seg, men det ender likevel alltid i trass og sutring fordi barnet ikke vil/orker å spise opp). Spiser ikke barnet hovedmåltidene sine får det heller ikke is/godteri, men de andre får likevel. Hva hadde jeg lært dette barnet (og de andre) om det hadde fått is likevel? Det er ris til egen (min) bak. Og nei, det er absolutt ikke urettferdig at barnet som ikke har spist opp maten sin ikke får is. Klarer ikke barnet spise middag (= god og riktig drivstoff for kroppen), klarer det heller ikke is (en is metter ikke mindre og er strengt talt noe kroppen ikke har behov for). dersom barnet orker is, men ikke mat, da vet du at det kun handler om trass fra barnets side, og jeg vil påstå at man er en svak foreldre om man likevel gir barnet isen. ferier er for oss ingen unnskyldning for å slakke på reglene, om vi gjør det blir problemene verre når hverdagen er tilbake. Dessuten er vi i såpass mye aktivitet at barna trenger god og riktig energi. Anonymkode: 92847...9cc 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tre barn, to av de er forholdsvis enkle hva angår mat, ett er skikkelig vrient og vanskelig, men likevel ikke kresen eller sør. Regelen er at de skal spise en ok mengde hovedmåltid (frokost, lunch, middag og evt kvelds). Gjør de ikke det, får de ikke is, snop, slush osv, som det selvfølgelig blir litt for mye av i feriene. med to av de er det sort sett ikke noe problem, men med ett av barna er det en liten kamp hvert måltid, men jeg går alltid seirende ut av kampen. Vi følger samme regler som hjemme; barnet sitter ved bordet til det har spist opp. Har barnet forsynt seg selv skal det spise opp (vi poengterer dette hver gang før barnet forsyner seg, men det ender likevel alltid i trass og sutring fordi barnet ikke vil/orker å spise opp). Spiser ikke barnet hovedmåltidene sine får det heller ikke is/godteri, men de andre får likevel. Hva hadde jeg lært dette barnet (og de andre) om det hadde fått is likevel? Det er ris til egen (min) bak. Og nei, det er absolutt ikke urettferdig at barnet som ikke har spist opp maten sin ikke får is. Klarer ikke barnet spise middag (= god og riktig drivstoff for kroppen), klarer det heller ikke is (en is metter ikke mindre og er strengt talt noe kroppen ikke har behov for). dersom barnet orker is, men ikke mat, da vet du at det kun handler om trass fra barnets side, og jeg vil påstå at man er en svak foreldre om man likevel gir barnet isen. ferier er for oss ingen unnskyldning for å slakke på reglene, om vi gjør det blir problemene verre når hverdagen er tilbake. Dessuten er vi i såpass mye aktivitet at barna trenger god og riktig energi. Anonymkode: 92847...9cc Veldig fint at du kommer med et så konkret eksempel på hvordan IKKE håndtere barn og mat. Du lærer barnet ditt å ikke lytte til kroppen, og du lærer barnet å forbinde både sunn mat og dessert med belønning og straff. Way to go. 👌 (Regner med du er ironisk i innlegget ditt) Anonymkode: 1e97b...545 19
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 For én uke hadde jeg ikke stresset så veldig. Vi er på ferie i to uker, og det sklir ut først og fremst fordi alle vi treffer skal tilby snop og is hele tiden. Vi lar det bare stå til, og fokuserer på sunn mat de dagene vi kan det. Anonymkode: 1e97b...545 1
Arkana Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 Når vi er bortreist er det mer eller mindre fritt fram. De kan få søtpålegg hver dag, de får bestille akkurat den maten de vil ha hver dag og det blir mye brus og is. Så mange uker av året er man ikke på ferietur at det gjør noe. Resten av sommerferien hjemme er det også mer frislipp på is og annet som er godt, om enn ikke fullt så fritt som når vi er bortreist. Ellers veldig enig med AB over meg. Å bestemme mengdene barn skal spise er oppskriften på et dårlig forhold til mat som voksen. Barn skal spise fordi de er sultne, ikke for å gjøre foreldre fornøyde. Det øyeblikket foreldre ser på måltider og mat som en kamp og snakker om å vinne har man mistet all forståelse av hva som faktisk betyr noe når det gjelder mat. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mine er så små, 3 og 5 år, så de har ikke smakt is, godteri, saft etc. Derfor ingen mas om det, og vi har stort sett helt vanlig kosthold i ferien også. Men kanskje blir det litt yoghurt og mer frukt enn vanlig på bilturer. Anonymkode: 162b1...fd9 Du har barn på 3 og 5 år som ikke har smakt is??? Hvorfor i alle dager ikke? Anonymkode: 23585...14f 14
Perleugla Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Det er en uke. Ingen krise om kostholdet er basert på is i en uke. Så henter dere det inn igjen når hverdagen kommer.9 1
Mousj Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tre barn, to av de er forholdsvis enkle hva angår mat, ett er skikkelig vrient og vanskelig, men likevel ikke kresen eller sør. Regelen er at de skal spise en ok mengde hovedmåltid (frokost, lunch, middag og evt kvelds). Gjør de ikke det, får de ikke is, snop, slush osv, som det selvfølgelig blir litt for mye av i feriene. med to av de er det sort sett ikke noe problem, men med ett av barna er det en liten kamp hvert måltid, men jeg går alltid seirende ut av kampen. Vi følger samme regler som hjemme; barnet sitter ved bordet til det har spist opp. Har barnet forsynt seg selv skal det spise opp (vi poengterer dette hver gang før barnet forsyner seg, men det ender likevel alltid i trass og sutring fordi barnet ikke vil/orker å spise opp). Spiser ikke barnet hovedmåltidene sine får det heller ikke is/godteri, men de andre får likevel. Hva hadde jeg lært dette barnet (og de andre) om det hadde fått is likevel? Det er ris til egen (min) bak. Og nei, det er absolutt ikke urettferdig at barnet som ikke har spist opp maten sin ikke får is. Klarer ikke barnet spise middag (= god og riktig drivstoff for kroppen), klarer det heller ikke is (en is metter ikke mindre og er strengt talt noe kroppen ikke har behov for). dersom barnet orker is, men ikke mat, da vet du at det kun handler om trass fra barnets side, og jeg vil påstå at man er en svak foreldre om man likevel gir barnet isen. ferier er for oss ingen unnskyldning for å slakke på reglene, om vi gjør det blir problemene verre når hverdagen er tilbake. Dessuten er vi i såpass mye aktivitet at barna trenger god og riktig energi. Anonymkode: 92847...9cc Dette var et gufs fra fortiden…tvang ved bordet skaper aldri gode relasjoner til mat. Det var mange barn på 70 og 80 tallet som måtte sitte slik din gjør. Det er heldigvis ikke så vanlig i dag. Rett og slett forkastelig. Du tvinger, truer og kommer seirende ut, men barnet vil aldri, aldri glemme de jævlige måltidene med deg. Jeg snakker av erfaring. Når det kommer til trådens tema, ja, i ferier spiser vi annerledes. Det er sesong for masse god frukt, de kan ta seg en skål med sjokogryn til frokost på egenhånd, det har vi vanligvis aldri ellers, så mye drikke og saftis de trenger i varmen. Vi spiser ute, grilling, piknik eller resturant. Ferie skal være annerledes enn hverdag:) 10
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #16 Skrevet 6. juli 2021 Den ene gutten vår ligger over kurven sin ( 8år), så jeg prøver å ha det som vanlig som mulig. Selvsakt blir det is og litt kos, men ikke mye ekstra i ukene, no reiser vi i båt, så kan ha det som hjemme. Anonymkode: e544b...325 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #17 Skrevet 6. juli 2021 Vi er på ferie maks 1-2 uker i året, så da er det fritt frem. Hadde selvsagt vært annerledes om vi var på ferie hele sommeren. Har et barn som er glad i mat, så akkurat det er ikke noe problem. Jeg er faktisk så gal at jeg minner ham på å spare plass til dessert. 😛 Anonymkode: 4e1be...0af 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Skrevet 6. juli 2021 Passer på å tilby vanlig mat og måltider også når vi er på farten. Har ikke søtpålegg, men vanlig pålegg. Men de får is, boller etc. om det passer å ta på tur. Når vi er ute å spiser får de velge den maten de vil. Så ganske avslappet. Og til deg som tvinger barna til å spise opp, anbefaler å lese om selvregulering og hvordan gi barna godt forhold til mat så de fortsatt har det også i voksen alder. Du er ikke en svak forelder om du lytter til barna dine, snarere tvert i mot. Anonymkode: dba57...888 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #19 Skrevet 6. juli 2021 Fritt fram i all hovedsak, med litt veiledning og tips for hva som trengs for at man skal orke å gjøre noe som helst på tur (altså at man må ha noe forholdsvis ordentlig mat). Ferie er noen få uker i året, og noe av feriefølelsen er jo å smake ny is, prøve nye ting osv. Har man barn med vekt- eller kostholdsutfordringer bør man ta tak i dette de 48 andre ukene i året. Anonymkode: e7a21...c15
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #20 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Den ene gutten vår ligger over kurven sin ( 8år), så jeg prøver å ha det som vanlig som mulig. Selvsakt blir det is og litt kos, men ikke mye ekstra i ukene, no reiser vi i båt, så kan ha det som hjemme. Anonymkode: e544b...325 Herregud, jeg kom over denne tråden, og har ikke barn, så istedet for vekstkurve så jeg for meg en åtteåring som insisterte på å ligge over en kurv han likte å sove i eller noe. Klarte ikke å skjønne hva det hadde med saken å gjøre. Hahahaha!🤣 Anonymkode: 98eba...584 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå