AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 Hei! I morgen er katten jeg har kjøpt 12 uker og skal komme hjem til meg. Sende et bilde av katten til en venn, og han sier at katta mest sannsynlig er døv ettersom den er hvit og har blåe øyne? Stemmer dette? Forstår jo at dere ikke vet det på akkurat denne katten…men… Håper ikke katten er døv Anonymkode: bfa43...658
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Det er vel rundt 85% sjanse for at helhvite katter med to blå øyne er døve. Det må du være forberedt på. Disse må være innekatter. Anonymkode: 2a39c...7a2 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Hadde en hvit, døv katt. Var innekatt helt til vi flyttet til en roligere gate. Da fikk hun være ute, og det gikk helt fint. Hun kjente nok vibrasjonen i bakken når biler kom. Beste katta i verden❤️ Anonymkode: d8631...250 1
indigob Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 Jeg har en hvit katt som ikke er døv i det hele tatt. Det er absolutt mulig at den ikke er det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Såpass mye som 85% sjanse, ja…det var mye! Anonymkode: bfa43...658
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Såpass mye som 85% sjanse, ja…det var mye! Anonymkode: bfa43...658 Det høres veldig random ut og ikke noe jeg ville stolt på. Jeg har hatt flere hvite katter, ingen har vært døve (uten at det er noe empirisk bevis). Har du kjøpt rasekatt er det lite sannsynlig at den er døv. Døvhet er ikke ønskelig og blir derfor luket ut av avl hos seriøse oppdrettere. Du ville også blitt informert om det siden hørsel da blir sjekket på helsekontrollen. Muligheten er noe høyere hos huskatter, men igjen, det er ikke automatikk i det heller. Anonymkode: dff6b...265 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Aviendha skrev (3 minutter siden): Alle kattunger har blå øyne. Ikke når de er så gamle som 12 uker... Anonymkode: 71b7a...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Vi har hvite katter med grønne øyne, de er ikke døve. Min bestemor hadde en hvit katt med ett grønt og ett blått øye, den var døv på den ene siden. Ts, pusen din kan få et kjempe fint liv selvom den er døv og ikke kan gå ut alene. Du kan lufte den i bånd eller lage utegård til den, og ellers leve fint som innekatt. En fordel med en døv katt er også at den ikke vil bli skremt av bråk like fort, som uvær, fyrverkeri og byggearbeid. Anonymkode: 6963d...21a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 Vent nå litt. Er dette en huskatt eller en rasekatt. Jeg har selv en neva Masquerade, og de skal være hvite med blå øyne. De har riktignok stort sett noen andre tegninger i hvitt eller creme også, men de kan være helt hvite og helt friske! Ikke ta sorgene på forskudd Anonymkode: 9d881...608 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har hatt en slik katt, og han var ikke døv. Men husker godt hvordan vi alltid ble spurt om han var døv da vi var hos veterinær. Det var det første de spurte om 😝 Anonymkode: 5f714...d41
Minya Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 Det er ikke sikkert at den er døv, men hvis den er det, så kan du bruke ganske mange hjelpemidler på å lære katta å "høre etter" likevel. All lyd skaper vibrasjoner, så du kan gjøre veldig mye forskjellig som katten likevel "hører". Tromming på dørkarmen, tapping på gulvet, pluss en hel del annet. Hvis katten ER døv, merker du det veldig fort ved at ørene ikke leer på seg noen sinne hvis du knipser eller smatter til den. Hvis den er tunghørt vil ørene lee seg når det er veldig høye lyder eller lyder innenfor det spektere akkurat den katten kan høre. Er den derimot ikke døv eller tunghørt i det hele tatt, vil den lee på ørene nesten uansett hva du gjør, med mindre den sover. Skulle katten være døv, les deg opp på stell og godt kattehold av døve katter. Det er masse informasjon der ute. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Vent nå litt. Er dette en huskatt eller en rasekatt. Jeg har selv en neva Masquerade, og de skal være hvite med blå øyne. De har riktignok stort sett noen andre tegninger i hvitt eller creme også, men de kan være helt hvite og helt friske! Ikke ta sorgene på forskudd Anonymkode: 9d881...608 En Neva er ikke hvit, men masket. Det er snakk om helhvite katter med to blå øyne. En helhvit katt som har ett blått og ett gult øye f.eks (dukker opp ganske ofte) har mindre sjanse for å være døv. Anonymkode: 2a39c...7a2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En Neva er ikke hvit, men masket. Det er snakk om helhvite katter med to blå øyne. En helhvit katt som har ett blått og ett gult øye f.eks (dukker opp ganske ofte) har mindre sjanse for å være døv. Anonymkode: 2a39c...7a2 Det var derfor jeg spurte. Følte ikke at det kom helt klart fram i HI Anonymkode: 9d881...608
lehangolta Skrevet 7. juli 2021 #16 Skrevet 7. juli 2021 Hei! Det er store sjanser for døv katt når den er hvit m blå øyne. I et kull på flere slike, får ofte en av dem den defekten. Jeg hadde en slik. Men resten av søskene var friske. Man merker fort om den er døv. Prøv med støvsugeren, fleste piler da. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 Jeg tror nok dessverre den er døv…eller veldig tunghørt. Menmen, vi fikser det og. Jeg glemte meg og starta av gammel vane robotstøvsugeren, katten reagerte ikke før den nesten var borti henne. Men kanskje hun ikke viste hva det var heller. Vi skal uasnett til dyrlegen på fredag, så får vel vite mere da. Anonymkode: bfa43...658
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #18 Skrevet 7. juli 2021 Kjenner til ei hvit, blåøyd katt som verken er døv eller blind.. Anonymkode: 65e7a...c9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå