AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #21 Skrevet 6. juli 2021 Vær glad du ikke har tre tenåringer, du. Det er jævlig det! Står midt oppi akkurat det nå, tar time for time, dag for dag… Anonymkode: f711f...161 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #22 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg blir også sjokka over tråder her inne hvor dette fremstår som normalen. Jeg er selv mor til to tenåringer, 18 og snart 20. Er alene med dem også. Har aldri noensinne hatt slike problem her, litt humørsyke ja, men aldri noe i nærheten av hva som fremstilles normalt. Her hjelper de til med alt hjemme, ikke rot eller oppvask som står igjen ,klesvask legges der det skal osv. , vant med fra de er små, ingen smelling i dører, sure eller kranglete. Ikke krangler de med hverandre eller meg. Vi er en familie og vi respekterer hverandre. Hadde aldri vært tema at de sa nei til familie ferie når de var 13, 15 eller 17. Ingen har da rett til å ødelegge husfreden hjemme uansett hormoner eller ei. Anonymkode: ede29...912 Å Gud bedre , her kommer de perfekte mødrene med de perfekte barna, vel du skjønner barn er forskjellige Anonymkode: 469b3...91a 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #23 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Å Gud bedre , her kommer de perfekte mødrene med de perfekte barna, vel du skjønner barn er forskjellige Anonymkode: 469b3...91a Typisk - tyr til hersketeknikker når man føler seg truffet med stor T. Vel, DU skjønner - SÅ forskjellige er ikke barn. Anonymkode: 0b5a3...188 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #24 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Typisk - tyr til hersketeknikker når man føler seg truffet med stor T. Vel, DU skjønner - SÅ forskjellige er ikke barn. Anonymkode: 0b5a3...188 Eh jo barn kan være så forskjellige , føler meg ikke truffet i det hele tatt for jeg er heldig med min tenåring men andre har mer trøbbel og det er også normalt Anonymkode: 469b3...91a 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #25 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh jo barn kan være så forskjellige , føler meg ikke truffet i det hele tatt for jeg er heldig med min tenåring men andre har mer trøbbel og det er også normalt Anonymkode: 469b3...91a Mer trøbbel? Hva legger du egentlig i det? Med mindre det er noe patologisk ved personligheten til tenåringen, er ingenting av dette som leses i tråden, normalt eller akseptabelt. Det er langt forbi tenåringsopprør. Av eksemplene nevnt her i tråden, er det tenåringer som får oppføre seg som de vil, uten reelle og KONSEKVENTE konsekvenser. Tenåringen bestemmer for eksempel om familien skal reise på ferietur eller ikke - les: SYKT! Anonymkode: 0b5a3...188 4
Helgeline Skrevet 6. juli 2021 #26 Skrevet 6. juli 2021 Måtte inn i tråden her etter å ha sett «barn som dreper» på NRK2. Se bort fra tittelen altså. Det ble hevdet fra forskerhold at hjernen i 14-årsalder er diametralt forskjellig både sammenlignet med tiden før og etter. Var noe med at både gode og dårlige opplevelser oppleves mye sterkere rundt den alderen. Ser i mange av disse tenåringstrådene at 13-14-åringer peker seg ut med mildt sagt krevende oppførsel. Har også opplevd dette med et eget barn. Kanskje noe å tenke på. Må finne ut mer om dette. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #27 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Typisk - tyr til hersketeknikker når man føler seg truffet med stor T. Vel, DU skjønner - SÅ forskjellige er ikke barn. Anonymkode: 0b5a3...188 Det er ikke det at man føler seg truffet. Men jeg vet at iallefall min tenåring har syntes at corona-året har vært tøft, motivasjonen for skole og livet generelt har vært ganske på bunn, det har vært gjort mye med humøret hennes å ikke kunne være sosial på den måten som mange tenåringer ønsker å være. Nå som det er mer åpent og det er sommer og det er ferie så merker jeg at 15 åringen er myyye enklere å ha med å gjøre. Hun hjelper til mer hjemme, gardina er ikke trukket for på rommet mens hun ligger pottesur i senga å spiser is og ser på skrekkfilmer kl 2 på formiddagen og sånne ting ... Det har vært tøft for ungdommen også de året som har vært. Så selvom deres ungdommer var helt tipp topp perfekte back in the days så har det ikke vært en dans på roser for alle i nyere tid. Slutt med den momshamingen. Det er ekkelt. Anonymkode: 8334c...d73 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #28 Skrevet 6. juli 2021 Helgeline skrev (33 minutter siden): Måtte inn i tråden her etter å ha sett «barn som dreper» på NRK2. Se bort fra tittelen altså. Det ble hevdet fra forskerhold at hjernen i 14-årsalder er diametralt forskjellig både sammenlignet med tiden før og etter. Var noe med at både gode og dårlige opplevelser oppleves mye sterkere rundt den alderen. Ser i mange av disse tenåringstrådene at 13-14-åringer peker seg ut med mildt sagt krevende oppførsel. Har også opplevd dette med et eget barn. Kanskje noe å tenke på. Må finne ut mer om dette. Den dokumentaren tok opp skepsis til at barn/ungdom straffes likt som voksne, nettopp fordi som du sier, de har ikke ferdig utviklet hjerne. I tillegg har de hormoner som roter til tanker og følelser. Dette starter i 13-14 årsalderen, etter hvert lærer ungdommene å forstå og håndtere det. Vet ikke hvorfor det er relevant i denne sammenheng, alle tenåringer har en hjerne under utvikling. Anonymkode: 57462...97d 1
MMonroe Skrevet 6. juli 2021 #29 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Respekter også at rommet er hennes område, og en 13-åring skal få lov til å låse døren. Er min mening. Det går an å respektere privatliv uten låste dører... Hos mine foreldre var det ikke snakk om å låse soveromsdører, og i hvertfall ikke i en alder av 13 år. Anonymkode: 84e1e...0dc
Kenelz Skrevet 6. juli 2021 #30 Skrevet 6. juli 2021 Eneste rommet vi har lås på er badet. Vokste opp med at man aldri skal låse tilfelle brann. La oss si at du våkner av at det brenner, men du får ikke kommet til soverommet til barna dine som muligens er bevisstløse pga de har låst seg inn. Hva gjør du? Alle sekunder teller med. Uansett: Hadde fjernet låsen på soverommet hennes også fortsetter man dagene sine. Vil hun sove dagene sine bort? Helt greit! Tar da med de som vil med på lekeland, kino, badeland, osv. og koser oss! 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #31 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mer trøbbel? Hva legger du egentlig i det? Med mindre det er noe patologisk ved personligheten til tenåringen, er ingenting av dette som leses i tråden, normalt eller akseptabelt. Det er langt forbi tenåringsopprør. Av eksemplene nevnt her i tråden, er det tenåringer som får oppføre seg som de vil, uten reelle og KONSEKVENTE konsekvenser. Tenåringen bestemmer for eksempel om familien skal reise på ferietur eller ikke - les: SYKT! Anonymkode: 0b5a3...188 Du dømmer som bare det, glad du ikke er i min krets . Anonymkode: 469b3...91a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #32 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke det at man føler seg truffet. Men jeg vet at iallefall min tenåring har syntes at corona-året har vært tøft, motivasjonen for skole og livet generelt har vært ganske på bunn, det har vært gjort mye med humøret hennes å ikke kunne være sosial på den måten som mange tenåringer ønsker å være. Nå som det er mer åpent og det er sommer og det er ferie så merker jeg at 15 åringen er myyye enklere å ha med å gjøre. Hun hjelper til mer hjemme, gardina er ikke trukket for på rommet mens hun ligger pottesur i senga å spiser is og ser på skrekkfilmer kl 2 på formiddagen og sånne ting ... Det har vært tøft for ungdommen også de året som har vært. Så selvom deres ungdommer var helt tipp topp perfekte back in the days så har det ikke vært en dans på roser for alle i nyere tid. Slutt med den momshamingen. Det er ekkelt. Anonymkode: 8334c...d73 Så enig med deg Anonymkode: 469b3...91a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #33 Skrevet 7. juli 2021 Slitsom alder! Har to voksne barn, og to som nå er tenåringer+en på 11 år. Min erfaring er at jenter er «verre» en gutter. Er sikkert delte meninger der… Er endel drama til tider, men regner med det blir verre… Prøver å være streng og holde på reglene. Ungene vet hva som er greit. Orker ikke slenging med dører og at de står og skriker til oss foreldre. Forventer respekt, og da får selvsagt de også respekt. Har de en dårlig dag får de gå på rommet sitt. Samtidig vet jeg hvor slitsomt det kan være når hormonene raser. Prøver å gi de en klem når de er åpne for det, og å alltid være der om de trenger å prate. Anonymkode: 724e9...d86
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå