Gå til innhold

Krevende tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en tenåringsjente i hus som er helt umulig å forholde seg til. Vi har også to yngre barn i barneskolealder. Nå er sommeren her og jeg og far aner ikke hvordan vi skal få denne sommerferien overstått på best mulig vis for alle. 
Hun nekter å legge seg, eller stå opp til rimelige tider. Vi har tatt bort telefonen på kvelden til et forbanna leven som vekker småsøsken. Vi holder på i timevis for å få henne til å stå opp, hun låser døren på rommet og det blir bare dårlig stemning.
Nå hadde vi planlagt en liten tur i Norge sammen med noen andre for å komme oss litt bort og "feriere" 
Men det endte i ramaskrik fra hennes side. Hun nekter å bli med, Så vi tilbød henne å bli med besteforeldrene de dagene vi tenker å være borte. Fordi hun er alt for ung til å være hjemme alene. Men hun nekter.
Aller helst vil hun at ingen drar noen sted!
Altså hva gjør man?
Vi har kuttet all ukelønn fordi hun gjør ingenting hjemme. Sa da ligger hun bare i sengen siden hun ikke har penger.
Jeg har formidlet at av venninne av meg ønsker hjelp til barnepass så hun kan tjene litt penger, men hun gidder ikke,
Av og til glimter hun til med godt humør, men det skifter fortere enn lynet, og hun kan gå fra full latterkrampe til fullstendig meltdown på 3 min.
Jeg kan ikke se på henne, snakke til henne, gå forbi henne eller eksistere i nærheten av henne uten at det plutselig blir feil.
Gi meg råd, vær så snill.

Anonymkode: 3862c...c8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ingen gode råd, men har lest et sted at det er dette som er selveste ildprøven i foreldreskolen, vi startet akkurat og det sies at det skal vare en god stund. Ca et masterløp tenker jeg! Så det er vel bare å spenne på seg beltet å bli med karusellen 🙈

Anonymkode: a0416...cb8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hun i 13-års alderen? Det høres litt ut som en ung tenåring midt i hormonkjøret.

Dere må bare fortsette å sette hardt mot hardt. Har en bonusdatter på 13 som også er slik, og far bare fortsetter å være streng med henne.

Hun har ikke lås på døren, og han tok vekk låsen på badet, siden hun kunne bli der inne i timesvis og det ble basketak med broren som ikke kom seg på do. 

Anonymkode: e8da1...1ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt og det går over - heldigvis. Men ikke la henne være alene hjemme. Med dere eller til besteforeldre. Kan du ikke prøve å involvere henne, høre om det er steder på veien hun vil stoppe. Litt shopping og kos er alltid populært. Følte selv at å straffe fungerte dårlig. Lirket og lirket og fikk til litt mer hele tiden. Straff skaper bare mer avstand. 

Anonymkode: ff0ac...99e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En liten ide.

Du dropper å ta tlf fra de. Og heller setter på internett sperre i huset. Kl 00:00 f.eks skrus nette av av seg selv. Og på igjen kl 08:00.

Og hvis jeg ikke tar feil. Kan du også gjøre dette på en mobil tlf via foreldre kontrollen. Tlf. Mor ubrukelig kl 00:00 og brukenes igjen 08:00. 

Også forklarer du.

Slik blir det fremover. Når du begynner å hjelpe til vil tidene utvides.

Ellers hadde jeg gitt blanke i når de la seg og sto opp. Skal vi noe, så drar jeg deg ut av sengen 30min før. Er du ikke klar før du bli med serenade ut som et vrak

Anonymkode: 10dd7...710

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Det er helt for jævlig. 

Anonymkode: 0d5d9...040

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har det også sånn. 11-åring som er blitt veldig vanskelig å ha med å gjøre. Jeg og mannen er helt utslitt. Vi har også måttet fjerne nøkkel, da hun låser seg inne på rommet en hel dag når hun ikke får viljen sin. Hun er frekk og sur og forsurer hverdagen vår. Jeg lurer seriøst på om dette er innenfor normalen eller ikke. Gleder meg til hun flytter ut, har jeg tenkt ofte i det siste :(

Anonymkode: 7ee83...ead

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en på snart 15, og det høres veldig kjent ut :) 

Ligger å drar seg til langt ut på formiddagen, snakker i telefonen med venninner hele kvelden/natta, man må mase 72526284749 ganger for at ting skal bli gjort etc. 

Men hun er så fin på så mange andre måter, hun kan uoppfordret ta med seg lillebroren på 5 år på lekeplassen eller sånn som i dag, ta han med på kino. Hun elsker å bake, så hun kommer ofte med muffins og kaker, selvom hun ikke er så flink til å rydde opp etter seg ..... 

Men jeg gir hun ikke så mange valg. Feks ang ferie - skal vi noe, så skal vi noe. Punktum. Det er mangen gang at hun ikke gidder å bli med på middag hos venninner av meg feks, «det er jo bare småbarn der», og så lager hun litt drama hjemme, men ender alltid opp med å ha det skikkelig morsomt likevel. Det er ikke hun som er sjefen hjemme, vi er en familie på 5 stykker og det er ikke hun som tar de store avgjørelsene hjemme. 

Nå forje mnd så fikk hun ikke mndlønn (1000kr mnd) nettopp fordi hun ikke bidro hjemme (gå med søppel, lage kaffen klar, ta ut av oppvaskmaskinen, sånne ting) men bare lå å dro seg i senga. Kjipt for hun. Men hun vil gjerne ha lønn denne mnd, så tydelig at det var surt .. For nå er vi inne i en periode der hun virkelig glimter til! (Bank i bordet!) Nyter det mens vi kan 🤓 

Lykke til. Jeg har barn i barnehage og en nyfødt også, og det er bare barnemat ift tenåringen. Jeg sier til venninnene mine (som fikk barn senere enn meg) at småbarnstida er bare en lek ... 😂😂 

Anonymkode: 8334c...d73

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at ol man ikke skal noe så kan de både rangle og sove lenge .

virker på meg som dere har låst dere fast litt og setter mange regler son kanskje ikke er nødvendig. Anbefaler kurs med Marco elsfadadi ens

Anonymkode: 469b3...91a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også en tenåringsjente som høres veldig lik ut! Det er tøft, det er slitsomt. Prøver så godt jeg kan å ta vare på de 5min vi kommer overens, vet det snur på sekundet. Mange ganger er hun sint og sur på meg uten at jeg aner hvorfor, eksploderer uten grunn, smeller med dører, roper. Konsekvenser hjelper ikke.

Jeg prøver å vise forståelse for at mye av dette er alderen og hormoner som styrer. At hun ikke helt har kontroll. Det er naturlig. Det er en del V det å bli voksen. Men samtidig ønsker jeg respekt, og at vi andre i familien ikke skal lide. Derfor overser jeg en del, som igjen skaper mer ro. Jeg overser «ubetydelige» ting, også setter jeg hardt mot hardt på viktige ting. Jeg setter feks ikke noe leggetid eller våkneopptid nå i ferien. Det hun resten av året, så i ferier skal hun få styre dette selv. Skal vi noe og hun vil være med; da må hun passe på å stå opp. Jeg gir ansvar over til henne, funnet ut at det skaper mye bedre forhold oss imellom, samt at hun blir mye lettere å ha med å gjøre. Jeg tror hun trenger å kjenne på at hun får bestemme mer selv. Det siste halve året har det blitt mye mindre konflikter her hjemme ved at hun får mer ansvar for seg og sitt, med veiledning fra oss. Også får hun ta konsekvensene om hun tar feile valg, ikke følger med osv. Gi tenåringen litt rom til å vokse og være selvstendig, så får du en ungdom det er lettere å samarbeide med... 

Anonymkode: 84e1e...0dc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Respekter også at rommet er hennes område, og en 13-åring skal få lov til å låse døren. Er min mening. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg leser om oppførselen til tenåringer beskrevet i denne tråden, lurer jeg på hvordan tenåringer hadde det før i tiden.

Slik atferd hadde aldri blitt tolerert. Antakeligvis hadde de fått juling så det sang etter. Juling er ikke ok, men jeg må si at mange foreldre i dag må få på plass autoriteten sin. Virkelig. Hormoner eller ei, slik oppførsel hører ingen sted hjemme. Det hadde aldri blitt akseptert her i heimen, i alle fall.

Mye av dette er langt forbi normalen.

Anonymkode: 0b5a3...188

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Respekter også at rommet er hennes område, og en 13-åring skal få lov til å låse døren. Er min mening. 

For vanlige tenåringer som fungerer normalt i samspill med andre, ja. Men ikke hvis hensikten er å misbruke det til å styre hele familien, som f.eks låse seg inne fordi hun tror hun da kan hindre familien fra å dra på ferie, møte et sted til riktig tid etc. Eller for å skulke skolen.

Ts jeg føler med deg, vi har vært igjennom mye av det samme og det er ubeskrivelig tøft. Dette høres ut som mer enn bare "tenåringshormoner" (er surmuling og hårsårhet normalt, ja, full treåringstrass 24/7, nei!) og noe som dere må ta tak i umiddelbart før det forverrer seg. Det eneste rådet jeg kan gi er å ha ekstremt tydelige rammer og soleklare grenser, det er det eneste som (muligens!) kan hjelpe. Og ikke vent med å oppsøke profesjonell hjelp, dette vil sannsynligvis ikke bli bedre av seg selv og dere vil trenge all den hjelpen dere kan få. 

Anonymkode: 4073a...c16

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sender deg en god klem - dette er en krevende periode! Men det kommer et fint menneske ut i andre enden. 

Jeg synes du har fått gode råd i denne tråden. Ikke la tenåringen være sjefen i familien, men la henne samtidig få bestemme en del av sine ting. Og sett heller få regler enn mange, men overhold de som settes. 

Og fortelle tenåringen så ofte du kan at du er glad i henne og at hun er et flott menneske! De er sårbare bak alt dramaet. 

Anonymkode: 46c36...af1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hormonelt. 

Du må møte med forståelse og godhet og masse oppmerksomhet. Det er nå hun trenger faste holdepunkter i livet.
Tenåringsjenter har så mye på gang i at de egentlig skulle vært frritatt for husarbeid. De trenger også masse søvn.

Er nok ikke lenge før hun ringer "Roger Olsen" (23) som kommer i bil og henter henne på hjemmebrentsfest. Eller kanskje Mustafa Aderizaman (21) henter henne på sin elektriske sparkesykkel til kjellerfest med hasj og andre lettere stoffer. Da erre
for seint å få'a til å høre på dere, for da har'a fått nye autoritetsfigurer i livet sitt som hun får fasiten fra.

Er nok bare endeløs forståelse og enkelte grenser som kan hjelpe her.

Hilsen tidl. "Roger Olsen"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har stor medfølelse med deg, men dette går over :klem:

Hadde selv ei jente som var skikkelig krevende i 12-16 års alderen. Det vi fant ut var at leggetid i ferier når vi ikke skulle noe kunne hun bestemme selv. Hun måtte være hjemme til avtalt tidspunkt, men valgte selv når hun la seg til å sove og fikk sove til kl 1200 neste dag. Da vekte vi henne for at hun skulle få litt ut av dagen. Dette avtalte vi med henne på forhånd, så hun var klar over hvordan det var. Hun fikk heller ikke lommepenger hvis ikke avtalte jobber var gjort, og det endte fort i at hun trengte penger og fant ut at det var lurt å få disse tingene unnagjort.

Hun kunne også være verdens søteste for å bli "et skrikende monster" 30 sek etterpå. Og det var bare et blikk som skulle til, eller et ord som ble sagt litt feil. Heldigvis gikk dette over, og vi kom oss gjennom denne perioden. Vi fjernet nøklene så hun ikke kunne låse seg inne på rommet eller badet. Og disse kom ikke tilbake før hun var 17 år ;) 

Skulle vi noe i ferier sørget vi for at hun visste dette i god tid. Forklarte at de ukene kunne hun velge litt selv hva hun skulle gjøre, men de 2-3 ukene der skulle vi xxxx. Og da gikk det egentlig ganske greit. Hun fikk være med å bestemme hva vi skulle gjøre på de stedene vi besøkte i ferien. Prøvde å legge opp til en "shopping-dag" en dag med kafe-besøk og andre ting hun ønsket. Når vi først var på tur gikk faktisk feriene veldig bra.

Hun visste hele tiden at vi var der for henne og at vi var veldig glad i henne. Nå er hun snart 18 og omtaler seg selv som et "monster" når hun blir vekt om morgenen 😂 Så selvinnsikten kommer, det er bare utrolig slitsomt i en periode.

Så velg dine kamper. Har du alt for mange regler som hun MÅ følge vil det være vanskelig å stå i det. Finn ut hva som er viktig, og hva som ikke er fullt så viktig. Og la henne være med å bestemme innenfor de rammene det er mulig.

Anonymkode: 9e5e0...41a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg leser om oppførselen til tenåringer beskrevet i denne tråden, lurer jeg på hvordan tenåringer hadde det før i tiden.

Slik atferd hadde aldri blitt tolerert. Antakeligvis hadde de fått juling så det sang etter. Juling er ikke ok, men jeg må si at mange foreldre i dag må få på plass autoriteten sin. Virkelig. Hormoner eller ei, slik oppførsel hører ingen sted hjemme. Det hadde aldri blitt akseptert her i heimen, i alle fall.

Foreldrene mine fikk 2 døtre og ingen av oss holdt på som beskrevet i HI. Klart vi kunne være uenige, men vi visste godt hvem som bestemte i huset og dermed basta.

Selv har jeg fått 2 døtre og ingen av de var sånn heller. Eneste stedet de fikk lov å bruke nøkkel var på badet, men de visste utmerket at var det andre som også skulle på badet, så fikk de være raske ellers dirket jeg døra opp på ett sekund. Jeg gjorde det 1 gang på hver av jentene mine 😊 De visste også at wifi ble fjernet om de ikke klarte oppføre seg. Jeg var helt alene med de gjennom hele ungdommen og kunne bare si at nå skal vi xxx, så måtte de pent bare være med.

At dette sikkert er hormonelt tviler jeg ikke på, men det går nok på oppdragelse også. Barn idag blir jo bare snakket MED og ikke TIL, høster liten respekt av den pusingen der.

Anonymkode: 370f1...41d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Foreldrene mine fikk 2 døtre og ingen av oss holdt på som beskrevet i HI. Klart vi kunne være uenige, men vi visste godt hvem som bestemte i huset og dermed basta.

Selv har jeg fått 2 døtre og ingen av de var sånn heller. Eneste stedet de fikk lov å bruke nøkkel var på badet, men de visste utmerket at var det andre som også skulle på badet, så fikk de være raske ellers dirket jeg døra opp på ett sekund. Jeg gjorde det 1 gang på hver av jentene mine 😊 De visste også at wifi ble fjernet om de ikke klarte oppføre seg. Jeg var helt alene med de gjennom hele ungdommen og kunne bare si at nå skal vi xxx, så måtte de pent bare være med.

At dette sikkert er hormonelt tviler jeg ikke på, men det går nok på oppdragelse også. Barn idag blir jo bare snakket MED og ikke TIL, høster liten respekt av den pusingen der.

Anonymkode: 370f1...41d

Dette er helt riktig, og jeg synes det skinner igjennom at det er mer en hvilepute for foreldrene når de her fisker etter bekreftelse på at denne atferden er normal, ok, at det er heeelt vanlig osv. Det er det IKKE. 

Barn SKAL se at foreldre blir sinte og gir de klar beskjed om hvordan ting skal være, hva som er akseptabelt og ikke. Og det må MENES.

Det blir noen persilleblad av en generasjon, dette her. Det er ikke rart psykiatri-diagnosene henger løst om dagen. Grøss.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir også sjokka over tråder her inne hvor dette fremstår som normalen. Jeg er selv mor til to tenåringer, 18 og snart 20. Er alene med dem også. Har aldri noensinne hatt slike problem her, litt humørsyke ja, men aldri  noe i nærheten av hva som fremstilles normalt. Her hjelper de til med alt hjemme, ikke rot eller oppvask som står igjen ,klesvask legges der det skal osv. , vant med fra de er små, ingen smelling i dører, sure eller kranglete. Ikke krangler de med hverandre eller meg. Vi er en familie og vi respekterer hverandre. Hadde aldri vært tema at de sa nei til familie ferie når de var 13, 15 eller 17. Ingen har da rett til å ødelegge husfreden hjemme uansett hormoner eller ei. 

Anonymkode: ede29...912

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt det sånn med noen av mine. Men så har jeg også vært nøye på å høre hvordan de har det, respektert deres autonomi og tenkt meg nøye om hvorvidt det er en viktig kamp eller en nødvendig maktdemonstrasjon fra min side. 

Anonymkode: 50090...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...