Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2005 #1 Skrevet 14. september 2005 Hvis du var finansminister i Norge og kunne bevilge en ekstra milliard. Og kriteriet var at du måtte satse enten på barnehage eller på skole. Hva ville du prioritert og hvorfor?
Holly Hobbie Skrevet 14. september 2005 #2 Skrevet 14. september 2005 Skole. Etter aa ha jobbet i fire barnehager (riktignok en kort periode) fikk paa foelelsen at de allerede gjoer en bra jobb og at barna faar alt de trenger der. Synes det er viktigere aa oeke timetallet i skolen og fokus paa kunnskap. Ergo: Bruk mer penger paa skolen, men ikke til aa servere skolemat eller male veggene. Bruk pengene paa kvalifiserte laerere som kan inspirere til aa laere og bli glad i fagene!
Malama Skrevet 14. september 2005 #3 Skrevet 14. september 2005 Skole, uten tvil. Ja, det er viktig at barna får en grei plass å være i barnehagene, og selvsagt burde alle som ønsket det fått en barnehageplass, men.. skolen er langt, langt viktigere. Utdannelsen av fremtidens voksne, det er langt, langt viktigere enn at alle barn får gå i en barnehage. Ikke til å male veggene bare sånn for å male dem, men uten tvil, det er viktig at skolen er i god stand, at barna ikke får helseproblemer av å gå på skolene, at det gjerne er dører på toalettene, at barna rett og slett får et "arbeidsmiljø" som er forsvarlig. Det med mat... der er jeg likevel i tvil. Det er jo viktig at barna får i seg mat som gjør at de holder konsentrasjonen og lærer noe også på slutten av dagen, ellers hjelper det lite med flere skoletimer, men jeg synes ikke egentlig det offentlige trenger å betale dette. Men når barn ikke spiser matpakken sin, og ender opp med nullmat eller skoleboller og brus, ja da må det gjøres ett eller annet med skolematen. Helt hva er jeg ikke sikker på. Men skole, jeg ville selvsagt prioritert skole over barnehager.
momo Skrevet 14. september 2005 #4 Skrevet 14. september 2005 Jeg vil og heller bruke mere penger på skolene. Jeg går ut i fra hvor vi bor, og her har vi nesten 100% barnehagedekningen og jeg mener barnehagen har et bra tilbud. Mens i skolene er ikke tilbudet like bra, få lærere, store klasser og lite penger, dårlig innemiljø, skoler som forfaller.
Thomasine Skrevet 14. september 2005 #6 Skrevet 14. september 2005 Jeg ville også valg skole! Ikke fordi jeg ikke ser verdien og nødvendigheten av barnehager, men fordi skolene skal utdanne våre neste ledere og sørge for den neste generasjons arbeidsstokk!! De som skal ta vare på oss... Hva de skulle bruke penger på? - flere lærere pr.klasse/base/gruppe - større mulighet for etterutdanning - ruste opp skolebygg:barn burde ha lik rett til et "friskt" arbeidsmiljø som andre - materialer (Nye pensumsbøker, blyant og papir/skrivebøker, forming...) - utearealer - ekskursjoner - tilby mat/frukt/grønt ...sikkert mye mere...
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #8 Skrevet 14. september 2005 Jeg er litt i tvil, er det snakk om barnehagen slik den er i dag og skolen slik den er i dag så ville jeg valgt skole, men om man kun setter de 2 "begrepene" opp mot hverandre så er jeg litt usikker. Jeg mener at om man ikke har en god barnehage så vil man få problemer i skolen. (Og, ja, jeg vet at alle barn ikke går i barnehage før de begynner på skolen - men jeg tror det hadde vært lurt om alle gjorde det.)
asterix Skrevet 14. september 2005 #9 Skrevet 14. september 2005 Skole, definitivt. Men slik tilstanden er ville nok dessverre en milliard ikke rekke langt...
Gjest Ingrid78 Skrevet 14. september 2005 #10 Skrevet 14. september 2005 Definitivt skole. For skolen er noe alle barn får nytte av, det er ikke barnehagen. Og skolen legger grunnlaget for fremtiden til barna.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #11 Skrevet 14. september 2005 Definitivt skole. For skolen er noe alle barn får nytte av, det er ikke barnehagen. Og skolen legger grunnlaget for fremtiden til barna. ← Da mener du at barnehage er noe ikke alle får nytte av nå fordi det ikke er 100% dekning eller? Eller mener du at ikke alle barn får nytte av å gå i barnehagen?
Tule Skrevet 14. september 2005 #12 Skrevet 14. september 2005 hei jeg vil gå i litt motsatt retning jeg da, jeg ville brukt det pa barnehagen, vi bruker allerede mer penger pr elev i skolen en andre land det er naturlig og sammenligne med. jeg tror ikke det er bra med flere timer i skolen jeg tror det blir for mye jeg tror vi må fa mere kvalitet ut fra det vi har vi hadde det før og vi har jo fat et skoleår mer Barnehagen gir et viktig grunnlag for di som skal gå på skolen og di skal mestre det jeg syns vi har ventet lenge nok på full barnehage dekning de fleste går nå i barnehage når di er over tre år men det er ikke nok vi bør sikre alle en barnehageplass jeg tror det er viktig når di skal mestre skolen jeg syns ogsa det er sakt mye negativt om kontantstøtten jeg tror de fleste barn har got av og vere hjemme med foreldren til di er tre år mange barn med sosiale problemere og diagnoser trenger det for og mestre hilsen
asterix Skrevet 14. september 2005 #13 Skrevet 14. september 2005 hei jeg vil gå i litt motsatt retning jeg da, jeg ville brukt det pa barnehagen, vi bruker allerede mer penger pr elev i skolen en andre land det er naturlig og sammenligne med. jeg tror ikke det er bra med flere timer i skolen jeg tror det blir for mye jeg tror vi må fa mere kvalitet ut fra det vi har vi hadde det før og vi har jo fat et skoleår mer Mer penger til skolen er da ikke bare det å få flere timer. Det vi trenger mye mer er opprustning av skolebygninger, utstyr, læremidler osv. Å drive bare med tegning i kunst og håndverk er trist, tegne pannekaker på heimkunnskapen er enda tristere og å kun skulle lese seg fram til kunnskap i fysikk og kjemi rett ut sagt tragisk.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #14 Skrevet 14. september 2005 mange barn med sosiale problemere og diagnoser trenger det for og mestre hilsen ← Går de hjemme lenge tar det som regel lenger tid før det plukkes opp!
L@dy Skrevet 14. september 2005 #15 Skrevet 14. september 2005 Hvis du var finansminister i Norge og kunne bevilge en ekstra milliard. Og kriteriet var at du måtte satse enten på barnehage eller på skole. Hva ville du prioritert og hvorfor? ← En milliard? Heheh.... først måtte jeg tatt meg en laaaaang "ferie" for å tenke gjennom saken. Neivel, jeg hadde nok ikke brukt en milliard på ferie og festligheter... Som stort sett de aller fleste sier så hadde også jeg valgt skole. Min prioritering hadde først og fremst vært opprustning av selve skolene. Synest det har vært snakk om at skole bygningene er i så elendig stand i ALLE år. Også når jeg var liten og skolejente var det mye som også da var galt. Nå er jeg ikke hundre år riktig enda, er kun 32 år gammel. Og mens jeg skriver om dette her...svømmehaller! I kommunen hvor jeg er oppvokst i, så ser svømmehallen helt tragisk ut, og jeg hadde IKKE tatt mine bein inn der. Nå er det visst oppussing/ rehablitering på gang, men det tar jo tid. Og hallen er visst vært stengt en periode ang dette. Forresten, så burde en ha kommet igang med svømming allerede fra 1 klasse, og ikke vente helt til 4.
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2005 #16 Skrevet 14. september 2005 Jeg ville også uten tvil prioritert skolene. Fyllt opp svømmebassengene, fixet gymsalene og sørget for utvidet timetall i norsk, matte og gym.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #17 Skrevet 14. september 2005 Forresten, så burde en ha kommet igang med svømming allerede fra 1 klasse, og ikke vente helt til 4. ← Litt utenom temaet: På skolen der jeg jobber begynner vi med svømming på 1. trinn. Det er kjempepositivt!
Gjest Primula Skrevet 14. september 2005 #18 Skrevet 14. september 2005 Litt utenom temaet: På skolen der jeg jobber begynner vi med svømming på 1. trinn. Det er kjempepositivt! ← det er en del skoler som begynner med svømming i 1. kl. I allefall i fylket her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå