AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #21 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Som arbeidsledig og mottaker av dagpenger forlanger NAV at man søker et visst antall jobber. Man kan miste retten på dagpenger hvis man ikke gjør det. Siden det aldri vil være like mange jobbutlysninger som er relevante for ens utdannelse og erfaring blir man tvunget til å søke jobber man ikke har sjans i helvete til å få. Det er nedverdigene som jobbsøker, man driter seg ut når søkelister offentliggjøres og man kan potensielt skade sjansene for å få jobb i en mer relevant stilling hvis man tidligere har søkt på administrerende direktør stilling i samme firma. Men NAV krever det NAV krever, så hva skal man gjøre? Man må la seg sparke på mens man ligger nede ellers truer NAV med å ta fra deg de opparbeidete smulene du får tildelt i dagpenger. Rett sinnet ditt mot NAV heller her. Det er INGEN som søker på stilling som litteraturprofessor uten å være kvalifisert for det, eller under trussel fra NAV. Anonymkode: 8b16f...f7d Jo det er det faktisk, bare se på søkerlistene til offentlige stillinger. 🙊 Er ikke så veldig sint, bare synes folk kan slutte å kaste bort andres tid. Anonymkode: 1b2fc...fec 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #22 Skrevet 5. juli 2021 Enterprises skrev (16 minutter siden): Fordi det ofte står. Erfaring kan fjerne krav til papirutdannelse. Ja, men nå var det jo ikke slike tilfeller jeg snakket om. Anonymkode: 1b2fc...fec 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #23 Skrevet 5. juli 2021 Sant skal sies så ser jeg flere ganger at jobbannonser til junior står at det kreves 3-5 åra erfaring. Ser flere ganger grundige feil i jobbannonse også. Så er ikke bare problem at ukvalifiserte søker på jobber. Anonymkode: a9627...598 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #24 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg har også lagt merke til det når jeg ser i offentlige søkerlister blant annet. Noen ganger kan jo folk ha mer kompentanse enn det ser ut til av den offentlige søkerlisten (står jo gjerne bare alder og nåværende stilling), men det er klart når man ser en 21 år gammel barista søke jobb som kommunedirektør eller leder i et departement - så lurer man jo litt.... Tror som hun over at det handler om krav fra Nav om å søke så og så mange jobber. Noen spekulerer nok litt i det også, og søker jobber de vet de ikke kan få - fordi de ikke ønsker å jobbe, eller ikke ønsker de jobbene som ligger ute - men de må søke stillinger for å få støtte fra Nav. Da er det jo greit å søke på ting man vet man ikke får uansett. Jeg tenker at det er lov å prøve seg, sånn innenfor rimelighetens grenser. Man trenger ikke å ha alle kvalifikasjoner som arbeidsgiver etterspør. Men det er jo bortkastet tid for alle involverte å søke stilling som lege hvis du ikke er utdannet lege liksom. Anonymkode: 53286...80a Problemet med de nåværende stillingene er jo at de ikke viser utdanning og annen erfaring. Feks søkte jeg jobb innen kriminalomsorgen. Jeg har mastergrad i kriminologi og tidligere erfaring fra fengsel. Men på det tidspunktet jobbet jeg i butikken som i utgangspunktet var deltidsjobb under studiene. Da stod det bare "alder - butikk medarbeider" på listene... Anonymkode: 4b241...9e9 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #25 Skrevet 5. juli 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Problemet med de nåværende stillingene er jo at de ikke viser utdanning og annen erfaring. Feks søkte jeg jobb innen kriminalomsorgen. Jeg har mastergrad i kriminologi og tidligere erfaring fra fengsel. Men på det tidspunktet jobbet jeg i butikken som i utgangspunktet var deltidsjobb under studiene. Da stod det bare "alder - butikk medarbeider" på listene... Anonymkode: 4b241...9e9 Er helt enig med deg! Men som nyutdannet er man uansett ikke kvalifisert til å jobbe som kommunedirektør eller lede et departement. Anonymkode: 9e5b3...e2a 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #26 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er kravet til antall søknader? Intensjonen med kravet er jo at man reelt skal forsøke å få en jobb - er det virkelig så få utlyste jobber at man MÅ søke på direktørjobber (og uten noe som helst utdannelse/erfaring som er relevant , som nevnt over) for å fylle kravet..? Anonymkode: 03c72...337 Nei, enkelt og greit. Det finnes masse jobber man kan søke på som man i det minste KANSKJE kan få, siden de ikke krever spesielle kvalifikasjoner. Når folk uten utdannelse og noen form for relevante kvalifikasjoner søker på stillinger som kirurg eller sykehusdirektør eller lignende, så er det fordi vedkommende spekulerer i å ikke få en jobb hen helst ikke vil ha, men hen vil fremdeles beholde dagpengene. Det forundrer meg at NAV ikke stiller i det minste et minimumskrav til at disse stillingene man må søke på ikke inkluderer jobber det er 100% sikkert man ikke er kvalifisert for. Det er helt latterlig. Jeg har behandlet slike søknader selv. Stillinger som krever lang utdanning med spesifikke krav til profesjonsutdanning, doktorgrad eller lignende, og så kommer det søkere som er badevakter og whatnot. Det er bortkastet tid for arbeidgiver, bortkastet tid for søker, bortkastet fra NAVs side, som har en helt meningsløs tellekant. Anonymkode: 81730...9f6 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #27 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet med de nåværende stillingene er jo at de ikke viser utdanning og annen erfaring. Feks søkte jeg jobb innen kriminalomsorgen. Jeg har mastergrad i kriminologi og tidligere erfaring fra fengsel. Men på det tidspunktet jobbet jeg i butikken som i utgangspunktet var deltidsjobb under studiene. Da stod det bare "alder - butikk medarbeider" på listene... Anonymkode: 4b241...9e9 Men når Rolf Pedersen, 21, butikkmedarbeider, søker på stilling som rådmann eller sykehusdirektør, er det liksom ikke så mye som kan sies om det annet enn at det er misbruk av NAV-systemet. Og det er NAVs egen skyld at det skjer, når de kun stiller krav til antall søknader, ikke at det er jobber det er mulig å få. Selv om Rolf Pedersen er 27 år, butikkmedarbeider og ferdig med en mastergrad i kriminologi (eller hva som helst annet), er han ikke kvalifisert for jobben som rådmann eller sykehusdirektør. Anonymkode: 81730...9f6 5
Flintis Skrevet 5. juli 2021 #28 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo ganske innlysende at man skal søke på jobber en er kvalifisert til eller har en mulighet til å få. Vil tro at mange gjør dette for å trenere saken sin, vil man ha jobb så får man det. Man må kanskje se utenfor foretrukket geografisk område men jobb får man! Anonymkode: 756da...297 Nei man får ikke jobb. Det er en som får jobb de andre får ikke det. Jeg har aldri fått en jobb jeg har søkt på og da begynner en å søke litt vidt. Kvalifikasjoner kan være så mangt. I en liten kommune jeg har noe kjennskap til er kommunedirektøren utdannet sjukepleier, sjefen for plan næring drift snekker, og næringslivskonsulenten elektriker. Så det kan nok være riktig å søke.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #29 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Problemet med de nåværende stillingene er jo at de ikke viser utdanning og annen erfaring. Feks søkte jeg jobb innen kriminalomsorgen. Jeg har mastergrad i kriminologi og tidligere erfaring fra fengsel. Men på det tidspunktet jobbet jeg i butikken som i utgangspunktet var deltidsjobb under studiene. Da stod det bare "alder - butikk medarbeider" på listene... Anonymkode: 4b241...9e9 Absolutt enig i dette, og det nevner jeg jo også i innlegget mitt - man må ta høyde for at folk kanskje har mer relevant bakgrunn enn det ser ut ved første øyekast. Men en 21 år gammel barista har neppe bakgrunn som gjør at vedkommende er aktuell som kommunedirektør. Det er jo rett og slett ikke mulig at en 21-åring har kompetanse til en slik jobb. Jeg skjønner at hvis man bor på er lite sted og ikke kan flytte, så er det ikke nok jobber til at man klarer å fylle kravet uten å måtte søke på absolutt alt som blir utlyst. Men når jeg ser en 21 åring søke jobben som direktør i en større by - da tenker jeg litt at vedkommende spekulerer i det. For da burde det jo være nok jobber å søke på som vedkommende faktisk kunne få. Folk flest har jo ikke sååå dårlig selvinnsikt. Da tenker jeg at man må søke for å få penger, men velger å søke direktørjobber i stedet for å søke ulike jobber man ikke vil ha men faktisk kunne ha fått. Anonymkode: 53286...80a 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #30 Skrevet 6. juli 2021 Jeg søkte på en jobb som krevde sertifikat (utkjøring i perioder) og jeg hadde det ikke. De glemte ut å sjekke dette på CV og intervju og jeg fikk jobben. Gav beskjed når jeg begynte og har nå begynt å ta lappen. Det er mulig jeg ikke hadde blitt valgt om de hadde visst med en gang at jeg ikke hadde lappen. Anonymkode: 24157...522 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #31 Skrevet 6. juli 2021 Vet godt at ikke all informasjon er synlig i offentlige søkerlister. Men jeg vet med sikkerhet at en del søker på stillinger de aldri vil få, da jeg kjenner dem og vet hvilken bakgrunn de har og så ser at de dukker opp i offentlige søkerlister. Jeg vet helt konkret om et menneske som har jobbet i butikk hele livet, med fagbrev i som helsefagarbeider fra vgs, ikke arbeidsledig, som søker på stillinger a la biblioteksjef og lederstillinger innen barnevernet. Tenker at man da er litt dum... Jeg har også ansatt mange selv opp gjennom åra og det er mye rart man får inn av søknader. Helt klart skyldes mange av søknadene at man må fordi man er kunde hos Nav. Men mange søker også på stillinger de overhode ikke er kvalifisert til. Anonymkode: 1b2fc...fec 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #32 Skrevet 6. juli 2021 Jeg søkte en del stillinger som krevde bachlor, selv om jeg ikke hadde det. Lov å prøve seg tenkte jeg... og NAV krever jo en viss aktivitet. Og en gang fikk jeg napp! Arbeidsgiveren ringte og sa at jeg dessverre ikke kunne få jobben jeg søkte på, men det hadde åpnet seg en mulighet pga. svangerskapspermisjon. Så jeg kunne komme på intervju til denne om jeg ville. De skulle ikke lyse den ut, men brukte fra søkerbunken til den andre jobben. Jeg fikk dette vikariatet som endte å bli på nesten 2 år, og gikk rett ut i en fast jobb etterpå. Som jeg ikke hadde fått hadde det ikke vært for de to årene med erfaring med der jeg var. Anonymkode: 6425a...707 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #33 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har både utdanning og erfaring til senior rådgiverstilling i det offentlige. Men jeg ble syk og måtte si opp jobben i sykehusadministrasjon, og tok enda en utdanning innenfor HR og begynte søke jobber igjen under en verdensomspennende pandemi hvor jobbmarkedet faktisk er svært vanskelig. Nå vil det på offentlig søkeliste stå noe ss respektløst som produksjonsmedarbeider. Jeg kunne valgt gå arbeidsledig videre, da ville jeg kanskje ikke fornærmet mine medsøkere. Jeg har for øvrig aldri blitt fornærmet over at mindre kvalifiserte personer søkte samme jobber som meg, jeg klarer ikke i min villeste fantasi se hvorfor i all verden jeg skulle bli fornærmet over det? Er de mindre kvalifiserte så går de ikke videre, enkelt og greit... Er da virkelig ikke vits å bli fornærmet fordi de prøver seg?? Anonymkode: 5ef5c...8e7 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #34 Skrevet 6. juli 2021 Jeg forstår ikke helt poenget med disse generelle kravene til antall søknader fra NAV. Har tidligere jobbet som rekrutterer og husker ei dame som søkte på alle utlyste stillinger, på tross av at hun ikke var kvalifisert. For å forsikre seg om at hun ikke risikerte å få jobben så besto hele søknaden av en rekke urimelige krav, og ingenting annet. 😂🙈 Skjønte jo raskt at dama var under NAV, men det ble litt irriterende i lengden likevel. Anonymkode: 45e67...ea4 2
Lafamiglia Skrevet 6. juli 2021 #35 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet godt at ikke all informasjon er synlig i offentlige søkerlister. Men jeg vet med sikkerhet at en del søker på stillinger de aldri vil få, da jeg kjenner dem og vet hvilken bakgrunn de har og så ser at de dukker opp i offentlige søkerlister. Jeg vet helt konkret om et menneske som har jobbet i butikk hele livet, med fagbrev i som helsefagarbeider fra vgs, ikke arbeidsledig, som søker på stillinger a la biblioteksjef og lederstillinger innen barnevernet. Tenker at man da er litt dum... Anonymkode: 1b2fc...fec Ja, og for 20 år siden, dette er vel lenge før NAV begynte med dette, var det også ofte klart ukvalifiserte i søkerlistene til toppjobber. Så det er ikke bare NAV sin skyld. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #36 Skrevet 6. juli 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Hva er kravet til antall søknader? Intensjonen med kravet er jo at man reelt skal forsøke å få en jobb - er det virkelig så få utlyste jobber at man MÅ søke på direktørjobber (og uten noe som helst utdannelse/erfaring som er relevant , som nevnt over) for å fylle kravet..? Anonymkode: 03c72...337 Nei, det er ikke så få utlyste stillinger i Norge at man må søke på ting man ikke er kvalifisert for. Problemet er at folk flest ikke ønsker å ta jobber hvor som helst i Norge. Det er også en misforståelse om at fem stillinger i uka betyr at man må søke på fem utlyste stillinger. Det er arbeidsgiverkontakt som teller, så tar man kontakt med fem butikksjefer i nærområdet for å høre om muligheter for jobb, har man oppfylt kravet den uka. Enten er arbeidssøkere lite informerte om pliktene de har, eller så er det trass som gjør at de velger å søke på stillinger de tydelig ikke er kvalifisert for. Men det er lett å slippe unna med det når "standard arbeidssøkere" nedprioriteres og NAV-kontorene tappes for ressurser. 16 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo ganske innlysende at man skal søke på jobber en er kvalifisert til eller har en mulighet til å få. Vil tro at mange gjør dette for å trenere saken sin, vil man ha jobb så får man det. Man må kanskje se utenfor foretrukket geografisk område men jobb får man! Anonymkode: 756da...297 Jepp! Anonymkode: a95e4...c9f 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #37 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke så få utlyste stillinger i Norge at man må søke på ting man ikke er kvalifisert for. Problemet er at folk flest ikke ønsker å ta jobber hvor som helst i Norge. Det er også en misforståelse om at fem stillinger i uka betyr at man må søke på fem utlyste stillinger. Det er arbeidsgiverkontakt som teller, så tar man kontakt med fem butikksjefer i nærområdet for å høre om muligheter for jobb, har man oppfylt kravet den uka. Enten er arbeidssøkere lite informerte om pliktene de har, eller så er det trass som gjør at de velger å søke på stillinger de tydelig ikke er kvalifisert for. Men det er lett å slippe unna med det når "standard arbeidssøkere" nedprioriteres og NAV-kontorene tappes for ressurser. Jepp! Anonymkode: a95e4...c9f Ikke oppfordre folk til å være stikke innom med en søknad er du snill, dette er utrolig forstyrrende og overhode ikke ønskelig! Anonymkode: 1b2fc...fec 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #38 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke oppfordre folk til å være stikke innom med en søknad er du snill, dette er utrolig forstyrrende og overhode ikke ønskelig! Anonymkode: 1b2fc...fec Men det kan føre til at man får jobb - jeg har gjort det tre ganger, og fikk jobb alle tre gangene. Har forøvrig høyere utdanning, så det var ikke snakk om butikkjobber, jobbene var relevante. Anonymkode: 81730...9f6 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #39 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke oppfordre folk til å være stikke innom med en søknad er du snill, dette er utrolig forstyrrende og overhode ikke ønskelig! Anonymkode: 1b2fc...fec Jeg er ikke en rekrutter, men jeg sender pent en e-post til butikken først og spør om de har sommerjobb, hvis de ikke har publisert dette. Hvis de ikke svarer, så forsøker jeg å ringe. Det har skaffet meg sommerjobb før på dette måten, da stillingen ikke var utlyst og de bare ventet med hvordan de skulle ordne med kapasitetproblemene. Jeg var absolutt i målgruppen for å jobbe for dem som en enkel tilkallingsvikar og for varetelling. Men for høyt utdannede innenfor kunnskapsorganisasjoner er situasjonen litt annerledes. Noen firmaer rekrutterer flinke folk fortløpende og har noe på sidene deres kalt "åpen søknad", hvor du kan søke og se om de har interesse i deg. Men det betyr ikke at man stikker innom dem og leverer søknaden personlig, det er bare tull. Anonymkode: f01f3...864 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #40 Skrevet 6. juli 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke oppfordre folk til å være stikke innom med en søknad er du snill, dette er utrolig forstyrrende og overhode ikke ønskelig! Anonymkode: 1b2fc...fec Men det er faktisk sånn ganske mange får jobb, inkludert meg selv da jeg var yngre (ikke bare butikk, men også innen offentlig sektor). Det meste går på bekjentskap og initiativ. Nå var dette med butikk bare et veldig tilfeldig eksempel, det kunne like så greit vært det lokale fiskebruket eller skolen/barnehagen i nabobyen som har behov for vikarer. Men så skrikes det etter arbeidskraft i min region, selv i ufaglærte stillinger, så mulig jeg er påvirket av det. Anonymkode: a95e4...c9f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå