Gå til innhold

Hvorfor søke på jobber man overhode ikke er kvalifisert til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvorfor noen søker på jobber de overhode ikke er kvalifisert for. Man kaster bort både egen og andres tid. Man får ikke jobb som f eks politi, lege, prest osv uten spesifikk utdannelse og man får ikke jobb som biblioteksjef eller økonomidirektør dersom man bare har fagbrev som helsesekretær fra vgs. Det er latterlig og ganske respektløst ovenfor de som faktisk er kvalifisert og, som nevnt, kaster det bort tiden til de som skal ansette. Slutt!

Anonymkode: 1b2fc...fec

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi nav krever at man søker på så og så mange stillinger 

Anonymkode: f6cad...e2c

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Krav fra NAV. 

Anonymkode: 4ed12...e50

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsledig og mottaker av dagpenger forlanger NAV at man søker et visst antall jobber. Man kan miste retten på dagpenger hvis man ikke gjør det. Siden det aldri vil være like mange jobbutlysninger som er relevante for ens utdannelse og erfaring blir man tvunget til å søke jobber man ikke har sjans i helvete til å få. Det er nedverdigene som jobbsøker, man driter seg ut når søkelister offentliggjøres og man kan potensielt skade sjansene for å få jobb i en mer relevant stilling hvis man tidligere har søkt på administrerende direktør stilling i samme firma.

Men NAV krever det NAV krever, så hva skal man gjøre? Man må la seg sparke på mens man ligger nede ellers truer NAV med å ta fra deg de opparbeidete smulene du får tildelt i dagpenger.

Rett sinnet ditt mot NAV heller her. Det er INGEN som søker på stilling som litteraturprofessor uten å være kvalifisert for det, eller under trussel fra NAV.

Anonymkode: 8b16f...f7d

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har også lagt merke til det når jeg ser i offentlige søkerlister blant annet. Noen ganger kan jo folk ha mer kompentanse enn det ser ut til av den offentlige søkerlisten (står jo gjerne bare alder og nåværende stilling), men det er klart når man ser en 21 år gammel barista søke jobb som kommunedirektør eller leder i et departement - så lurer man jo litt.... 

Tror som hun over at det handler om krav fra Nav om å søke så og så mange jobber. Noen spekulerer nok litt i det også, og søker jobber de vet de ikke kan få - fordi de ikke ønsker å jobbe, eller ikke ønsker de jobbene som ligger ute - men de må søke stillinger for å få støtte fra Nav. Da er det jo greit å søke på ting man vet man ikke får uansett. 

Jeg tenker at det er lov å prøve seg, sånn innenfor rimelighetens grenser. Man trenger ikke å ha alle kvalifikasjoner som arbeidsgiver etterspør. Men det er jo bortkastet tid for alle involverte å søke stilling som lege hvis du ikke er utdannet lege liksom.  

Anonymkode: 53286...80a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som dagpengemotaker må jeg søke 5 jobber i uka.

Innen mitt fag finnes det ikke en ledig stilling. Så jeg søker på alt jeg kan søke på. 

5 er minimum, men Nav ønsker flere enn det i uka.

Anonymkode: 0d041...13a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi noen ganger får man jobben fordet.

Jeg søkte på jobb som journalist i en av Norges største lokalaviser. Er  like over 20 år siden nå. Jobben gikk ut på å skrive små notiser og reise rundt og lage enkle reportasjer for sportsavdelingen.

Sa som sant var at jeg hadde ingen erfaring, ingen utdannelse, hadde minimalt med erfaring på bruk av pc da jeg ikke hadde det hjemme og jeg hadde heller ikke førerkort. Men jeg syntes journalistikk virket gøy.

Fikk jobben til tross for mange søkere 😂

Anonymkode: 3c37b...18c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er kravet til antall søknader? Intensjonen med kravet er jo at man reelt skal forsøke å få en jobb - er det virkelig så få utlyste jobber at man MÅ søke på direktørjobber (og uten noe som helst utdannelse/erfaring som er relevant , som nevnt over) for å fylle kravet..? 

Anonymkode: 03c72...337

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg søkte på jobb som journalist i en av Norges største lokalaviser. Er  like over 20 år siden nå. Jobben gikk ut på å skrive små notiser og reise rundt og lage enkle reportasjer for sportsavdelingen.

Sa som sant var at jeg hadde ingen erfaring, ingen utdannelse, hadde minimalt med erfaring på bruk av pc da jeg ikke hadde det hjemme og jeg hadde heller ikke førerkort. Men jeg syntes journalistikk virket gøy.

Samme her, ville ha forandring, søkte på jobb innen digital markedsføring uten relevant utdanning eller erfaring og fikk den. Har jobben ennå. 

Anonymkode: 02f35...0a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her, ville ha forandring, søkte på jobb innen digital markedsføring uten relevant utdanning eller erfaring og fikk den. Har jobben ennå. 

Jeg så etterhvert mine begrensninger og sluttet ganske raskt 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er døds irriterende! Hilsen en rekrutterer som senest i dag satt og klødde meg i hodet og leste søknader til en senior innkjøpsstilling og lurer på hvorfor i heiteste folk uten utdanning og erfaring søker på en SENIOR stilling hvor det står som krav at man må ha mye erfaring

Jeg er helt uinteressert i 5 linjer med flotte adjektiver om dere selv

Anonymkode: 93130...da7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Greit hvis du er arbeidsledig og blir tvunget, men dette gjelder jo ikke alle. Bare å se på søkerlistene til offentlige stillinger. 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dette er jo jobber som man faktisk ikke må ha noen formell utdannelse for. Den typen stillinger tenker jeg at man bare skal kjøre på - for som dere har opplevd, man kan få den likevel. For 20 år siden var det ganske vanlig at journalister ikke hadde formell kompetanse, men bare begynte som vikarer og klamret seg fast. Fortsatt mulig, om enn kanskje litt mindre vanlig. 

Men det er litt forskjell på det, og å søke jobber som faktisk krever helt spesifikk formell kompetanse, som for eksempel lege eller tannlege - eller søke direktørjobber når du knappest har hatt en jobb før!  

Anonymkode: 53286...80a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trekker tilbake litt av kommentaren min etter å ha sett kravet om 5 søknader i uken - det er ganske mye, spesielt hvis man bor et mindre sted og langt unna en større by med mange stillinger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er kravet til antall søknader? Intensjonen med kravet er jo at man reelt skal forsøke å få en jobb - er det virkelig så få utlyste jobber at man MÅ søke på direktørjobber (og uten noe som helst utdannelse/erfaring som er relevant , som nevnt over) for å fylle kravet..? 

Ofte 5 i uka. Jeg fikk beskjed en gang om å søke på 60 jobber før jul (som var 6 uker senere). Tror det kan variere litt, men det er alltid mer enn det som er relevant for deg.

Og så kommer det jo an på hvor du bor. I mange kommuner er det ikke nok aktivitet på arbeidsmarkedet til at det går an å søke på 5 jobber i uka. Det blir rett og slett ikke utlyst så mange jobber i distriktet. Så da må man søke i nabokommuner, nabofulker og enda lengre vekke. Og hvis man ikke er villig til å rive opp hus og hjem og barn og samboer for å flytte 2 timer vekk for en deltidsjobb i butikk kan man også risikere å miste dagpenger. 

Gøy system de har laget seg på NAV! 

Jeg er 100% for at man må strekke seg litt, være villig til å ta en jobb man ikke helt så for seg, gå ned i lønn, pendle lengre til jobb osv for å komme i arbeid. Men kravene NAV stiller i arbeidssøkerprosessen kan være umenneskelige. 

Anonymkode: 8b16f...f7d

• Liker 16
Skrevet
Jdz skrev (11 minutter siden):

E3A12086-7759-421D-A876-32280BFE5D3B.jpeg

Den var faktisk ganske så bra :fnise: +til deg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Intensjonen til veilederne i Nav er vel statistikk og telling. De kan vise til at de har satt krav om at x antall arbeidssøkere skal søke om Y antall jobber hver uke. At det ikke er så mange relevante jobber (spesielt i juli) er uvesentlig. Og så kan de vise fram til direktørene hvor dyktige de har vært.

Anonymkode: 1df25...2a7

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer veldig på hvorfor noen søker på jobber de overhode ikke er kvalifisert for. Man kaster bort både egen og andres tid. Man får ikke jobb som f eks politi, lege, prest osv uten spesifikk utdannelse og man får ikke jobb som biblioteksjef eller økonomidirektør dersom man bare har fagbrev som helsesekretær fra vgs. Det er latterlig og ganske respektløst ovenfor de som faktisk er kvalifisert og, som nevnt, kaster det bort tiden til de som skal ansette. Slutt!

Fordi det ofte står. Erfaring kan fjerne krav til papirutdannelse.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske innlysende at man skal søke på jobber en er kvalifisert til eller har en mulighet til å få. Vil tro at mange gjør dette for å trenere saken sin, vil man ha jobb så får man det. Man må kanskje se utenfor foretrukket geografisk område men jobb får man! 

Anonymkode: 756da...297

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...