Gå til innhold

Barnehagestart ved 1.5 år eller 2 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i mammaperm med dattera vår som snart fyller 1 år. Vi bor nå i en storby. Mannen min skal være hjemme med henne fra fylte 1 år til hun er minst 1.5 år. Jeg skal starte i ny jobb etter endt mammaperm. Arbeidsplassen min ligger i underkant av 1 time med bil utenfor storbyen. I dag bor vi i en fin leilighet i byen med nærhet til det meste, men det er ganske dyrt å bo her. Vi har engasjerte besteforeldre på begge sider i nærheten. Jeg kommer altså snart til å begynne å pendle. Jobben innebærer at jeg innimellom er borte 1 døgn om gangen. Det er ikke mulig med redusert stilling. Jeg ammer fortsatt (usikker om dette egentlig har noe å si for problemstillingen. Sannsynligvis ikke. Vi må vel slutte snart uansett).

Så til dilemmaet: Hvor skal vi bo? Enten fortsette å bo her vi bor. Det innebærer som sagt pendling for meg, men også å bo litt lite og trangt. Pendlingen gjør at jeg får sett barnet mye mindre. Vi er ikke sikret barnehageplass når barnet er 1.5 år, men må da vente til neste august hvor barnet er ca. 2 år. I så fall kommer jeg til å være hjemme med henne fra 1.5-2 år. Dette vil forsinke meg i yrkesløpet mitt og det vil nok bli tøft å gå tilbake etter de 6 mnd, men ikke noe jeg ikke klarer. Vi har absolutt råd til å ta disse ekstra månedene med ulønnet perm, men det vil påvirke forbruket vårt. Alternativet er å bo der min nye arbeidsplass ligger. Da kan vi bo i en nyoppusset enebolig/rekkehus til samme pris (eller billigere) enn der vi bor nå. Der har vi imidlertid ingen familie rett i nærheten. Barnet starter da i barnehage når hun er 1.5 år. Når pappaen er ferdig i pappaperm må han da dessverre pendle ca 1 time hver vei. Han får sett barnet mindre pga dette, men normal arbeidstid 8-16. Min arbeidstid innebærer fortsatt enkelte lange dager, innimellom mer enn 12 timer. Barnet kommer derfor til å ha lange dager i barnehagen, ca. 8 timer. Det er mulig at hun 1-2 dag i uka kan ha kortere, men det er ikke normalen. Det er ikke mulighet for fleksitid for hverken mannen eller meg. En del av familien kommenterer at barnet bør sosialiseres og stimuleres fra det er 1.5 år i barnehagen. Det er ikke slik at jeg kommer til å ha henne hjemme foran TV'n hele dagen om jeg blir hjemme til hun er 2 år. Vi kommer så klart til å finne på ting, dra på turer, babysang, åpen barnehage etc. 

Vi er så i tvil om hva som er riktig å gjøre her... Setter stor pris på råd og innspill.

Anonymkode: 8f178...cc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min på 15 mnd begynner å kjede seg hjemme og vi ser at han trenger mer enn vi kan gi. Han begynner i barnehage i august, altså 16 mnd gammel. Vi kunne ikke gått hjemme med han til januar igjen feks. 

Men alle barn og situasjoner er ulike så det er ikke noe fasit, kun det som er best for dere. 

Anonymkode: 5f1a9...2cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min på 15 mnd begynner å kjede seg hjemme og vi ser at han trenger mer enn vi kan gi. Han begynner i barnehage i august, altså 16 mnd gammel. Vi kunne ikke gått hjemme med han til januar igjen feks. 

Men alle barn og situasjoner er ulike så det er ikke noe fasit, kun det som er best for dere. 

Anonymkode: 5f1a9...2cb

Men skal han ha lange dager i barnehagen og?

Enig at de trenger mer stimuli, men er usikker om det beste er å starte med 8-timers dager. Vi har mulighet til å ha lang innkjøring (typ 1 måned), men etter det er det 8 timer nærmest hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ingen fasit. Selv vi som jobber i bhg er uenige. Der må nesten foreldrene bare gjøre det de føler og tror er best 

Anonymkode: ce571...90f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes ingen fasit. Selv vi som jobber i bhg er uenige. Der må nesten foreldrene bare gjøre det de føler og tror er best 

Anonymkode: ce571...90f

Takk for svar. Synes det er utrolig vanskelig å ta dette valget nå når babyen er 10 mnd. Mye vil jo skje til hun blir 1.5 år... Nå er hun bare en baby og jeg klarer ikke se for meg at hun skal være 8 timer i barnehagen hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en avgjørelse som vil prege livene deres mer enn bare akkurat når det er best med barnehagestart. Dere får vel prøve å tenke mer langsiktig på det. Hvor er det best for barnet å vokse opp? Hvor vil dere selv trives best? Hvor viktig er det med pendletid, hvor viktig er det å ha familie i nærheten? Osv osv. 😊

Anonymkode: d40db...db2

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder barnehage start ville jeg definitivt valgt å vente til 2 år når du har mulighet. Jeg har gjort det med mine, og det er stor forskjell på en på 1,5 og 2 år. Det går også mye bedre å ha en 2 åring lange dager i barnehage og de forstår mye mer enn ved 1,5 år. Ja de trenger mer og mer sosial stimuli, men så små barn får mer enn nok ved å ta en tur ut, gå på lekeplassen eller bare være litt ute hver dag. Ingen små barn har behov for 8 timers dager i barnehagen med mange andre småbarn og alt det medfører av stress og støy. Og ja jeg vet at det er forskjell på barn også så noen har det nok bedre i barnehage enn andre. Men et behov er det ikke for barnet

Anonymkode: f8a03...916

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig enig i at dere ble vel tenke langsiktig på spørsmålet om flytting, hva er best på lang sikt

Anonymkode: f8a03...916

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til å sende barnet i barnehagen ved 1 år dersom dere har mulighet til å vente. 2-åringen rekker et halvt år på småbarnsavdeling, før det starter på storbarn. Perfekt.

Hvis dere trives der dere bor nå, ville jeg faktisk revurdert jobben din. Eller kjørt på med jobb, og akseptert at far er mer hjemme med barnet enn deg. Pappaer er jo også flinke ❤️ Her har dere dessuten besteforeldre.

Anonymkode: 68224...bd2

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å sende da ungen var 18mnd. Merket at han trengte mer enn hva jeg kunne gi han. Han ble utrolig glad i barnehagen fra dag en. Skjønte fort at det var det riktige valget for oss. Men du kjenner barnet ditt best og mye forandrer seg fra 10 til 1.5 år. 

Det var uaktuelt å sende ungen da han var 1 år. Følte verken jeg eller han var klar. Men når han ble 1.5 skjønte jeg det rimelig tydelig at det var på tide.

Det er greit at vi kan stimulere med lekeplass etc, men i barnehagen er det mange barn og aktiviteter, ulike sosiale settinger og gøyale ting som jeg personlig mener bidrar mer til å utvikle hans ferdigheter enn det han får med bare meg. Etter 1 mnd så jeg hvor mye han faktisk lærte av å gå i barnehagen. 

Men igjen. Noen barn er klare å andre ikke. 

Anonymkode: 159d2...100

Skrevet

Min eldre begynte da hun var 1,5 år. I ettertid ser jeg at hun hadde null glede av bhg før hun var 2.5. 

Barn under 2 år har best av å være med sine foreldre. 

Min yngste begynner når han er 16 mnd. Men blir ikke så lange dager

Skrevet

Vår begynner i barnehage nå i august. Hun er da 17 måneder. Husker jeg tenkte ved 10 måneder at jeg skulle ha henne hjemme for alltid 🙈 Men hun er veldig klar for barnehage nå. Tror ikke det hadde vært bra å gått hjemme med henne stort lengre. Hun er høyt og lavt, masse energi, veldig interessert i mennesker og spesielt andre barn. Liker å utforske og leke. Tror det blir veldig bra med barnehagestart. 

Poenget er at mye skjer mellom 10 måneder og 1,5 år. Men alle barn er forskjellige. Dere må nok finne ut av det selv. Men masse lykke til 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...