AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 Nybegynner på lavkarbo, men jeg skjønner at jeg ikke kan spise frukt og yoghurt? Sukkerfri yoghurt og melon og bær går bra? Anonymkode: d92d3...e4f
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Gresk og russisk yoghurt går bra. Melon er masse sukker, bær kan være ok; kommer an på hvor strikt du skal være. Anonymkode: bc11e...5c6 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Lavkarbo er en samleparaply for redusert karbohydratinntak. Hvor har du lagt deg? Skal du være i ketose så bør du ikke spise så mye yoghurt, men litt kan det være plass til med mindre du legger deg helt i nedre sjikt. Men pass på at den er så fet som mulig, helst tyrkisk eller russisk yoghurt. Skal du i øvre sjikt, type Fedon-lavkarbo, altså ca 150 gram karbohydrater, så er det plass til litt frukt og litt yoghurt. Melon er ikke melon. Det er stor forskjell på dem. Sjekk at de ikke har så mye karbohydrater. Ingen yoghurter er sukkerfri. Men pass på at det ikke er tilsatt noe søtning eller sukker. Gå for naturell yoghurt. Anonymkode: 358f0...873 7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 Selvfølgelig kan du spise yoghurt og frukt, isteden for en «lavkarbo» diett hva med en varig livsstilsendring som gjør at du får varig normal vekt. Hva skal du spise om du ikke kan spise yougurt å frukt? Bare rent kjøtt/fisk og grønnsaker? Du kommer til å bli drittlei. Anonymkode: 61a3d...f1a 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig kan du spise yoghurt og frukt, isteden for en «lavkarbo» diett hva med en varig livsstilsendring som gjør at du får varig normal vekt. Hva skal du spise om du ikke kan spise yougurt å frukt? Bare rent kjøtt/fisk og grønnsaker? Du kommer til å bli drittlei. Anonymkode: 61a3d...f1a 1. Hvorfor svarer du i denne tråden når du ikke aner hva lavkarbo er? 2. Hva vet du om dette er livsstilsendring eller ikke? Anonymkode: 358f0...873 15
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selvfølgelig kan du spise yoghurt og frukt, isteden for en «lavkarbo» diett hva med en varig livsstilsendring som gjør at du får varig normal vekt. Hva skal du spise om du ikke kan spise yougurt å frukt? Bare rent kjøtt/fisk og grønnsaker? Du kommer til å bli drittlei. Anonymkode: 61a3d...f1a Jeg har gått med 40 kg med å spise fornuftig, litt Grethe Roede kan du si, men de siste kiloene sitter så hardt, tenkte å få av disse med lavkarbo siden "alle" elsker den dietten. Ikke vift fingeren til folk du ikke kjenner 😄 Ts. Anonymkode: d92d3...e4f 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lavkarbo er en samleparaply for redusert karbohydratinntak. Hvor har du lagt deg? Skal du være i ketose så bør du ikke spise så mye yoghurt, men litt kan det være plass til med mindre du legger deg helt i nedre sjikt. Men pass på at den er så fet som mulig, helst tyrkisk eller russisk yoghurt. Skal du i øvre sjikt, type Fedon-lavkarbo, altså ca 150 gram karbohydrater, så er det plass til litt frukt og litt yoghurt. Melon er ikke melon. Det er stor forskjell på dem. Sjekk at de ikke har så mye karbohydrater. Ingen yoghurter er sukkerfri. Men pass på at det ikke er tilsatt noe søtning eller sukker. Gå for naturell yoghurt. Anonymkode: 358f0...873 Takk for svaret 😀 Kan jeg mase litt mer på deg? Vil du holde deg i ketose ved 150 g karbohydrater? Eller kanskje man får god effekt av å kutte ned en stor del av karbohydratene uten ketosen åså? Føler meg litt dum nå 😄 Jeg spiser forresten vegetar, så kanskje lavkarbo blir vanskelig da. Ts. Anonymkode: d92d3...e4f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 TS, anbefaler deg å sjekke ut bloggen "Smørjesus". Der finner du alt du trenger å vite om lavkarbo/ketogent kosthold på en enkel måte Anonymkode: da286...7c4 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svaret 😀 Kan jeg mase litt mer på deg? Vil du holde deg i ketose ved 150 g karbohydrater? Eller kanskje man får god effekt av å kutte ned en stor del av karbohydratene uten ketosen åså? Føler meg litt dum nå 😄 Jeg spiser forresten vegetar, så kanskje lavkarbo blir vanskelig da. Ts. Anonymkode: d92d3...e4f 150g karbohydrater er ikke ketose, nei. Man må vanligvis ned på ca 50g for ketose. Jeg gikk ikke ned ett gram i vekt hvis jeg spiste mer enn 20 gram karbohydrater per dag, selv om jeg var i ketose. Jo mindre karbohydrater jeg spiste, jo mer gikk jeg ned i vekt. Du sier du spiser vegetar. Håper du spiser egg og ost i alle fall da? Det er mange næringstoffer som grønnsaker ikke inneholder som animalsk inneholder, mens animalske kilder gir oss alle næringsstoffer vi trenger. Grønnsaker inneholder også næringsstoffer i bindinger og varianter som er lite tilgjengelige for oss, i tillegg til å inneholde antinæringsstoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler fra andre kilder også. Dessverre ser man ofte bare på hva en matvare inneholder, ikke hva den gir oss. Spinat for eksempel inneholder mye jern, men kun ca 1% av det kan bli tatt opp. Pass også på å spise animalsk fett og ikke vegetabilsk fett, særlig siden du ikke spiser kjøtt. Animalsk fett er sunt og det meste av vegetabilsk fett er veldig usunt. De fleste har vel fått med seg at man anbefaler å øke omega-3, men vi får faktisk allerede i oss mer enn nok omega-3, så grunnen er ikke at vi ikke spiser nok omega-3, men at man skal forbedre forholdet mellom omega-3 og omega-6. Omega-6 er betennelsesfremmende mens omega-3 er betennelsesdempende (men man får negativ effekt hvis man får i seg for mye). Forholdet mellom omega-3 og omega-6 er viktig. De tror forholdet bør være ca 1:1. Når man da får i seg planteoljer som har flere tusen ganger mer omega-6 enn omega-3, så gir det oss aaaaaltfor mye omega-6. For å forbedre forholdet er det bedre å kutte ned på omega-6-rike-kilder enn å øke omega-3. Vi får jo allerede i oss for mye av disse, så man trenger ikke å spise mer. Og husk at fettet man spiser er ikke bare energi, men også byggestein til våre egne celler. Alle celler har fett i cellemembranen for eksempel. Umettet fett er ustabilt, mens mettet fett er stabilt. Anonymkode: 358f0...873 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 Jeg går på lavkarbo, men spiser litt youghurt og frukt. Gresk youghurt evt naturell, med bringebær, blåbær og litt galiamelon nå om sommeren. Passer på at totalen av karbohydrater ikke blir for høy den dagen, men sjelden noe problem. 150 gr karbohydrater pr dag er ikke ketose for meg, og tviler på andre kommer i ketose på den mengden heller. Anonymkode: 533ae...327 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS, anbefaler deg å sjekke ut bloggen "Smørjesus". Der finner du alt du trenger å vite om lavkarbo/ketogent kosthold på en enkel måte Anonymkode: da286...7c4 Ja jeg så litt på den nå 😃 Tusen takk for tipset! Anonymkode: d92d3...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 150g karbohydrater er ikke ketose, nei. Man må vanligvis ned på ca 50g for ketose. Jeg gikk ikke ned ett gram i vekt hvis jeg spiste mer enn 20 gram karbohydrater per dag, selv om jeg var i ketose. Jo mindre karbohydrater jeg spiste, jo mer gikk jeg ned i vekt. Du sier du spiser vegetar. Håper du spiser egg og ost i alle fall da? Det er mange næringstoffer som grønnsaker ikke inneholder som animalsk inneholder, mens animalske kilder gir oss alle næringsstoffer vi trenger. Grønnsaker inneholder også næringsstoffer i bindinger og varianter som er lite tilgjengelige for oss, i tillegg til å inneholde antinæringsstoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler fra andre kilder også. Dessverre ser man ofte bare på hva en matvare inneholder, ikke hva den gir oss. Spinat for eksempel inneholder mye jern, men kun ca 1% av det kan bli tatt opp. Pass også på å spise animalsk fett og ikke vegetabilsk fett, særlig siden du ikke spiser kjøtt. Animalsk fett er sunt og det meste av vegetabilsk fett er veldig usunt. De fleste har vel fått med seg at man anbefaler å øke omega-3, men vi får faktisk allerede i oss mer enn nok omega-3, så grunnen er ikke at vi ikke spiser nok omega-3, men at man skal forbedre forholdet mellom omega-3 og omega-6. Omega-6 er betennelsesfremmende mens omega-3 er betennelsesdempende (men man får negativ effekt hvis man får i seg for mye). Forholdet mellom omega-3 og omega-6 er viktig. De tror forholdet bør være ca 1:1. Når man da får i seg planteoljer som har flere tusen ganger mer omega-6 enn omega-3, så gir det oss aaaaaltfor mye omega-6. For å forbedre forholdet er det bedre å kutte ned på omega-6-rike-kilder enn å øke omega-3. Vi får jo allerede i oss for mye av disse, så man trenger ikke å spise mer. Og husk at fettet man spiser er ikke bare energi, men også byggestein til våre egne celler. Alle celler har fett i cellemembranen for eksempel. Umettet fett er ustabilt, mens mettet fett er stabilt. Anonymkode: 358f0...873 Takk, du er en knupp 😊 Anonymkode: d92d3...e4f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg går på lavkarbo, men spiser litt youghurt og frukt. Gresk youghurt evt naturell, med bringebær, blåbær og litt galiamelon nå om sommeren. Passer på at totalen av karbohydrater ikke blir for høy den dagen, men sjelden noe problem. 150 gr karbohydrater pr dag er ikke ketose for meg, og tviler på andre kommer i ketose på den mengden heller. Anonymkode: 533ae...327 Tusen takk for råd Anonymkode: d92d3...e4f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Høres ut som Spis Deg Fri kan være en metode som passer deg hvis du ønsker å ha frukt og youghurt naturell i kostholdet. Anonymkode: 81602...cfd 3
Gjest laPistola Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Selvfølgelig kan du spise yoghurt og frukt, isteden for en «lavkarbo» diett hva med en varig livsstilsendring som gjør at du får varig normal vekt. Hva skal du spise om du ikke kan spise yougurt å frukt? Bare rent kjøtt/fisk og grønnsaker? Du kommer til å bli drittlei. Anonymkode: 61a3d...f1a Lavkarbo er vel varig livsstilsendring. Ja, noen blir sikkert drittleie . Hvis livet dreier seg om frukt og ferdigkjøpt youghurt blir en sikkert dritt lei. Hvis en kun kjennet til frukt, ferdig youghurt , kjøtt/ fisk og grønnsaker blir en sikkert dritt lei uansett? Du burde gå en tur i matbutikken eller lese en kokebok . ( anbefaler deg og teste ut noe som heter bær )
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #16 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Høres ut som Spis Deg Fri kan være en metode som passer deg hvis du ønsker å ha frukt og youghurt naturell i kostholdet. Anonymkode: 81602...cfd Støtter denne. Jeg har prøvd lavkarbo, men savnet frukt og gode frokostalternativer. Det var vanskelig å opprettholde over tid. Nå følger jeg Spis deg fri og har endelig funnet noe jeg kan leve med som en livsstil (og har fulgt over lang tid uten å falle av). Anonymkode: 8f462...d7e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #17 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har gått med 40 kg med å spise fornuftig, litt Grethe Roede kan du si, men de siste kiloene sitter så hardt, tenkte å få av disse med lavkarbo siden "alle" elsker den dietten. Ikke vift fingeren til folk du ikke kjenner 😄 Ts. Anonymkode: d92d3...e4f Du risikerer mye ved å gjøre det slik. Du har fått det til, med "litt Grethe Roede", noe som er en veldig fornuftig tilnærming til livsstilsendring. Nå blir du strengere, nekter deg ting, som du allerede savner. Og da smeller det veldig raskt andre veien igjen. Hva med å noen flere justeringer? Porsjonskontroll, eller noen færre kalorier? Mer aktivitet? Et eller annet som kun er mindre justeringer av noe du allerede gjør. Anonymkode: aaa0f...09a 3
Arx Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 Det spørs hvor steng lavkarbo du går på. Jeg lever på moderat 100-150 g karbs, og jeg spiser gresk yoghurt, norske blåbær(men pass på mengdene) og noe melon. Hvis du Googler litt er det noen meloner som ikke har så mye karbs, men igjen mengden har også noe å si.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 21.41): Gresk og russisk yoghurt går bra. Melon er masse sukker, bær kan være ok; kommer an på hvor strikt du skal være. Anonymkode: bc11e...5c6 Vannmelon er lavkarbo. Det samme med jordbær og bringebær. Å feks ha vannmelon med naturell yoghurt er bra. Jordbær med krem er også lavkarbo. Anonymkode: d16f4...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 Skyr, gresk yoghurt og kesam med fun light saft oppi er gode alternativer til yoghurt. Det er ganske greit å spise lavkarbo om målet er 100-150 g karbo om dagen. Lykke til. Anonymkode: c9960...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå