Gå til innhold

Høyt stoffskifte, hvordan var utredning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått bekreftet ved 2 blodprøver at jeg har alt for høyt stoffskifte. Det forklarer skjelvinger, hvilepuls på 120 og all svetten 🥵🥵🥵 

Noen som har vært gjennom utredning? Det er litt ventetid på sykehuset, derfor har jeg ikke time før om 2 uker. De syns vist det var helt greit at jeg får puls på 150 når jeg tømmer oppvaskmaskinen... 

Hvilken behandling fikk  du?  Hvor ofte må man inn for prøver den første tiden etter utredning har startet?

Anonymkode: f50e6...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke så mye mer utredning enn blodprøver, men du har vel startet på medisiner? Tok blodprøve hver 4.mnd til de så at det gikk nedover, deretter med økt intervall. To uker er for øvrig ganske kjapp time det, normalt at fastlege starter behandling og kan gi betablokkere for høy puls. 

Anonymkode: 57d5e...080

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk det påvist ved blodprøve. Det første de gjorde var å gi meg medisin intravenøst som reduserte hvilepulsen fra 150 til ca 100 i løpet av noen få minutter. Det var helt fantastisk! Deretter fikk jeg betablokker for å redusere pulsen enda mer, samt medisin for stoffskiftet. Jeg hadde tett oppfølging med fastlegen med blodprøver for å finne rett dose. Etterhvert gikk jeg også av betablokkere da pulsen var der den skulle.

Etter 18 måneder, i samråd med fastlegen, sluttet jeg med stoffskiftemedisinene. Da hadde kroppen fikset seg selv og jeg har nå helt normalt stoffskifte. Har gått uten medisiner i noen år nå.

Anonymkode: 60210...314

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar dere! Nei, fastlegen ønsker at jeg skulle vente med behandling til timen hos spesialist, har også time til ultralyd denne uken ettersom skjoldbruskkjertelen er forstørret (struma). 

Å få ned pulsen hadde vært magisk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble innlagt på sykehus med hvilepuls på 135 og ujevn hjerterytme. Tok to dager før de fant ut hva det var. Gikk på medisiner i to år, så 6 måneder uten medisiner, og så ny runde med medisiner som varte i 4 år. Da klarte jeg å grine meg til radioaktiv jod (som ikke virket...). Så nå vurderes operasjon. Blodprøver hver 4.-6. uke, med påfølgende justering av medisindosen.

Anonymkode: e1ff9...cac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ble innlagt på sykehus med hvilepuls på 135 og ujevn hjerterytme. Tok to dager før de fant ut hva det var. Gikk på medisiner i to år, så 6 måneder uten medisiner, og så ny runde med medisiner som varte i 4 år. Da klarte jeg å grine meg til radioaktiv jod (som ikke virket...). Så nå vurderes operasjon. Blodprøver hver 4.-6. uke, med påfølgende justering av medisindosen.

Anonymkode: e1ff9...cac

Her tror jeg at hjerterytmen bare er jevnt veldig høy😅 men skal ta det opp med spesialist. Jeg ønsker ikke radioaktivt jod ettersom jeg ammer. Så regner egentlig med at jeg blir satt på medisiner.

Gir endokrinolog betablokkere for pulsen eller må jeg til en hjertespesialist for det? 🤔

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk påvisst høyt stoffskifte i februar med to blodprøver. Startet med en gang med neo-mercazole 5 mg og startet med 3 tabletter daglig som startdose, og dosen justeres etter blodprøver som tas hver 5-6 uke.

Mine symptomer på høyt stoffskifte var litt forhøyet puls, hjertebank, urolig søvn, svettetokter og var mer sliten. Jeg ble henvist til endokrinolog men pratet kun på telefon med henne og fastlegen sender blodprøvesvarene til henne slik at hun justerer dosen hver mnd. Jeg har fått beskjed at jeg må stå på medisin i hverfall 1 år.  Føler meg bedre i kroppen.

Anonymkode: 04908...fc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blodprøvene indikerte forresten graves om det har noe å si for behandlingen. Jeg hadde noen antistoffer som jeg ikke husker hva heter🥴

Ta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også graves og da er det antistoffer som påvises i blodprøve, og  de antistoffene heter TRAS. 

Anonymkode: 04908...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Her tror jeg at hjerterytmen bare er jevnt veldig høy😅 men skal ta det opp med spesialist. Jeg ønsker ikke radioaktivt jod ettersom jeg ammer. Så regner egentlig med at jeg blir satt på medisiner.

Gir endokrinolog betablokkere for pulsen eller må jeg til en hjertespesialist for det? 🤔

Ts

Er det lenge siden du fødte? Man kan få noe som heter postpartum Graves etter fødsel. Man må behandle dette, men jeg mener å huske at denne typen Graves har bedre sjanse for bedring enn den autoimmune varianten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk påvist høyt stoffskifte noen måneder etter fødsel. Gikk ned veldig mye i vekt ++. Begynte med å ta medisin og tok blodprøver hver 2. uke i noen måneder. Vet ikke hvorfor, men jeg sluttet å ta medisin 10 dager før jeg skulle ta nye blodprøver.. Fikk tlf fra sykehuset og de sa at legen ville møte meg så snart som mulig. (ble veldig stressa) Legen sa at prøvene viste seg at jeg hadde normalt stoffskifte. Hun skjønte ikke helt hvordan det var mulig 🤭

Anonymkode: 3af2c...7e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fastlege ville ikke starte med medisin før jeg hadde vært hos endokrinolog. Det tok 2-3 mnd. Fikk betablokker. 

Hos meg ble jeg helt fin, endokrinolog tok meg av medisiner. Skikkelig dårlig I løpet av 1-2 mnd. Etter det fikk jeg aldri stabilisert stoffskiftet. Lever i dag uten kjertel.

Anonymkode: 2d846...d90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (1 time siden):

Er det lenge siden du fødte? Man kan få noe som heter postpartum Graves etter fødsel. Man må behandle dette, men jeg mener å huske at denne typen Graves har bedre sjanse for bedring enn den autoimmune varianten.

Det er 7 mnd siden fødsel. Så vidt jeg skjønte opptrer det etter bare et par mnd om det er relatert til fødsel? Uansett får jeg vel svar fra endokrinolog 😅

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk påvist høyt stoffskifte noen måneder etter fødsel. Gikk ned veldig mye i vekt ++. Begynte med å ta medisin og tok blodprøver hver 2. uke i noen måneder. Vet ikke hvorfor, men jeg sluttet å ta medisin 10 dager før jeg skulle ta nye blodprøver.. Fikk tlf fra sykehuset og de sa at legen ville møte meg så snart som mulig. (ble veldig stressa) Legen sa at prøvene viste seg at jeg hadde normalt stoffskifte. Hun skjønte ikke helt hvordan det var mulig 🤭

Anonymkode: 3af2c...7e8

Skulle ønske jeg i det minste gikk ned i vekt, men jeg har bare ALLE de andre symptomene 🤭 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først: 2 uker er IKKE lang ventetid på sykehus, det er folk som venter et halvt år og mer. Det gjelder mest andre sykdommer.

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, men på et visst tidspunkt fikk jeg høyt, helt uten grunn. Jeg fikk da beskjed om å slutte med Levaxin (som jeg hadde gått på en stund) tvert. Dette var like før jul, så det medførte selvfølgelig den verste julen jeg har hatt. Jeg måtte over fjellet som jeg pleier, men var bare hos mine foreldre og lå i sengen når det ikke skjedde noe spesielt (klarte julemiddagen siden jeg hadde sovet både før og etter). Jeg begynte på en kombinasjon av Neo-Mercazole og Levaxin etter nyttår og gikk etterhvert tilbake til lavt stoffskifte.

Dette skjedde bare et og et halvt år før jeg flyttet til et annet sted i landet. Jeg hadde merket at det var noe i halsen og ble jevnlig undersøkt, men de fant ingenting. Jeg fikk selvfølgelig en ny fastlege i den nye byen og innen et halvt år ble jeg sendt til ultralyd og de fant ut at jeg hadde kreft i skjolbruskkjertelen. Innen et par måneder etter det var jeg på Aker sykehus og ble operert der. Et halvt år etter det igjen fikk jeg jod-behandling på Radiumhospitalet. Dette regner jeg som helt grei tid.

Nå har jeg permanent lavt stoffskifte, går på Levaxin og Liothyronin og er 100% ufør. Har det ok i hverdagen siden det er bare meg, men må passe på å ikke gjøre mye for mange dager på rad, jeg har bare så mange skjeer. Det finnes bedre medisiner, men de finnes ikke på blå resept og koster over 1000 kroner for en måneds forbruk, så det er ikke aktuelt for øyeblikket. Les mer om det på grupper på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Ts, hvordan går det med stoffskiftet? 

Jeg fikk graves etter graviditet, sto på medisin 1 år gikk uten medisin 6 mnd og hadde tilbakefall i mai/ etter ny graviditet som endte i sa. Legene sier det er ingenting man kan gjøre og første runde levde jeg som normalt, men de er også ærlig på at de kan nesten ingenting om stoffskiftet (Aker). Da jeg fikk det igjen endret jeg drastisk på diett og mosjon, og Jeg har allerede bare 3 mnd etter nesten fått normale verdier igjen. Jeg går også på medisiner men jeg vet hvor lang tid det tok forrige gang før jeg kunne begynne å trappe ned, så i mitt tilfelle er det livsstilsendringer som har vært løsningen så langt. Om du er så uheldig at du er blitt syk vil jeg tillate meg å anbefale deg å lese deg opp på forskning ang graves og se på også på ayuvedic tilnærming, og gjøre endringer som er logisk og gjennomførbare for deg.

Jeg levde sunt før men nå gir jeg kroppen tid til å hanskes med betennelsen på en bedre måte.

Anonymkode: 8b0fa...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...