Gå til innhold

El-sparkesykkel og fabrikksatt fartsgrense på 20km/t


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Regelverket er slik at for at en el-sparkesykkel skal være lovlig så må den maks gå 20km/t med motorkraft, og det heter på folkemunne at denne grensen skal være satt fra fabrikk/produsenten, og at det ikke holder å manuelt sette grensen til 20km/t i f.eks. en app, hvis sparkesykkelen egentlig kan gå raskere når man fjerner begrensningen.

Men denne ordlyden med "satt fra fabrikk" er kun noe jeg finner på vegvesenets nettsider, og jeg finner ingenting om dette i loven. Jeg lurer derfor på om den setningen kun står der for å hjelpe menigmann å skille på en grense satt i app, mot en fast sperre på sparkesykkelen når teksten leses.

Vi har fått kjøpt to slike brukt som idag er ulovlige pga de kan gå 25-30km/t, men som vi ønsker å gjøre lovlige ved å nedgradere til maks 20km/t. Det jeg lurer på er om noen som er kyndige med elektronikken på slike, kan endre selve firmwaren på elektronikken i disse når de opprinnelig har kunnet gå fortere, og begrense den selv (dette er ikke det samme som å sette en grense i appen, men en mer permanent satt begrensning). Den som kjører vil da ikke ha mulighet til å endre dette via skjermen, en app, bryter eller annet, med mindre firmwaren oppgraderes igjen til versjonen som tillater hastigheter over 20km/t. Men den er jo da ikke "satt fra fabrikk".

Her er en link til der regjeringen kunngjorde endringen med link til diverse lovendringer på bunn. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sma-elektriske-kjoretoy-blir-likestilt-med-sykkel/id2596831/

I en av linkene står:

Sitat

 

§ 2-5 nr. 12 nytt femte ledd skal lyde:

Som sykkel regnes også elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person (føreren). Innretningen må ha egenvekt ikke over 70 kg (inklusive batteri), bredde ikke over 85 cm, lengde ikke over 120 cm og konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t. Kjøretøy uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.

 

Dette er faktisk den eneste linjen i loven jeg klarer å finne som omhandler hastighetsbegrensning på el-sparkesykkel, og der står det ingenting om hvem/hvordan denne grensen skal være satt. Slik jeg ser det, vil det altså være fullt lovlig å begrense den selv ved å endre firmware. Men jeg er ikke noe jurist, og lurer på om noen er flinke til å grave i slikt og vite hva man må tenke på her. Velger å poste i denne kategorien pga. det er mer av juridisk art.

Anonymkode: e2fdf...3fb

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Regelverket er slik at for at en el-sparkesykkel skal være lovlig så må den maks gå 20km/t med motorkraft, og det heter på folkemunne at denne grensen skal være satt fra fabrikk/produsenten, og at det ikke holder å manuelt sette grensen til 20km/t i f.eks. en app, hvis sparkesykkelen egentlig kan gå raskere når man fjerner begrensningen.

Men denne ordlyden med "satt fra fabrikk" er kun noe jeg finner på vegvesenets nettsider, og jeg finner ingenting om dette i loven. Jeg lurer derfor på om den setningen kun står der for å hjelpe menigmann å skille på en grense satt i app, mot en fast sperre på sparkesykkelen når teksten leses.

Vi har fått kjøpt to slike brukt som idag er ulovlige pga de kan gå 25-30km/t, men som vi ønsker å gjøre lovlige ved å nedgradere til maks 20km/t. Det jeg lurer på er om noen som er kyndige med elektronikken på slike, kan endre selve firmwaren på elektronikken i disse når de opprinnelig har kunnet gå fortere, og begrense den selv (dette er ikke det samme som å sette en grense i appen, men en mer permanent satt begrensning). Den som kjører vil da ikke ha mulighet til å endre dette via skjermen, en app, bryter eller annet, med mindre firmwaren oppgraderes igjen til versjonen som tillater hastigheter over 20km/t. Men den er jo da ikke "satt fra fabrikk".

Her er en link til der regjeringen kunngjorde endringen med link til diverse lovendringer på bunn. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sma-elektriske-kjoretoy-blir-likestilt-med-sykkel/id2596831/

I en av linkene står:

Dette er faktisk den eneste linjen i loven jeg klarer å finne som omhandler hastighetsbegrensning på el-sparkesykkel, og der står det ingenting om hvem/hvordan denne grensen skal være satt. Slik jeg ser det, vil det altså være fullt lovlig å begrense den selv ved å endre firmware. Men jeg er ikke noe jurist, og lurer på om noen er flinke til å grave i slikt og vite hva man må tenke på her. Velger å poste i denne kategorien pga. det er mer av juridisk art.

Anonymkode: e2fdf...3fb

Les definisjonene i forskriften..

Quote
29. Konstruktiv hastighet: Den hastighet kjøretøyet er konstruert for av fabrikanten og som bare ved vesentlig konstruktiv forandring kan endres.

Men vil tro at en firmwareoppgradering utført av verksted burde være godt nok..

Anonymkode: 4189f...0e6

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så da er det jo faktisk noe der også. Selv om jeg må innrømme at jeg ikke egentlig blir helt klok på hva den setningen der i praksis betyr.

Mange av disse er jo "konstruert for" kanskje 80km/t selv om de kommer med grense på 20km/t fra forhandler. Og hva menes med "vesentlig konstruktiv forandring" og hvem som kan gjøre denne forandringen.

Anonymkode: e2fdf...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Hva er beste måten å få et offisielt og gyldig svar, fremfor egen tolking og synsing? Kan vegvesenet bistå med slikt, eller vil de bare i beste fall sende et sitat fra loven som igjen må tolkes etter beste evne? (om de i det hele tatt har tid til å besvare slikt)

Det er litt vesentlig å få bekreftet at alt her er på det rene hvis et uhell først skulle være ute med tanke på ansvar. De kommer også kanskje til å brukes innimellom med "litt" innabords (innenfor skikkethet). Det er jo lovlig sålenge sparkesykkelen er innafor regelverket, men kan potensielt gi store straffer/bøter om det skulle vise seg at sparkesykkelen ikke er lovlig likevel og det teller som promillekjøring med bil/moped. Det gjelder jo både sparkesykkel man har tuklet med selv, eller hvis man i godtro kjøper noe "lovlig" fra en shady forhandler som ikke er lovlig likevel.

Anonymkode: e2fdf...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...