Gå til innhold

Retinol nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal begynne med Retinol da jeg har aldrene hud. Er 1% for mye i begynnelsen? Har aldri brukt noen sånne ting på huden min før så er redd det kan bli litt "heavy" i starten. Retinolet finnes også i 0,3% men jeg vil jo se resultater.

Anonymkode: 0590e...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på 1% men hadde prøvd granative retinoid fra The ordinary som er en mild versjon.  Jeg opplevde noe flassing, men var dum og smurte den i hele ansiktet uten å bruke fuktighetskrem først.  Smør fuktkrem først og velg deg ut et område f.eks kinn først og se hvordan du reagerer.  La det gå 3 dager i mellom.  Ikke vær i direkte sol mens du behandler og bruk spf 50.  Jeg bruker retinol lite nå på sommeren fordi retinol tynner ut huden midlertidig og kan gjør at du blir lettere solbrent og at du får varige pigmentflekker 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Peonjenta said:

Jeg begynte på 1% men hadde prøvd granative retinoid fra The ordinary som er en mild versjon.  Jeg opplevde noe flassing, men var dum og smurte den i hele ansiktet uten å bruke fuktighetskrem først.  Smør fuktkrem først og velg deg ut et område f.eks kinn først og se hvordan du reagerer.  La det gå 3 dager i mellom.  Ikke vær i direkte sol mens du behandler og bruk spf 50.  Jeg bruker retinol lite nå på sommeren fordi retinol tynner ut huden midlertidig og kan gjør at du blir lettere solbrent og at du får varige pigmentflekker 

Jeg tenker å smøre på krem først, så retinol også krem igjen. Da skal det oppstå mindre irritasjon. Og 2 ganger i uka i starten. Tror jeg skal gå for 1% 

Anonymkode: 0590e...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det skal gå fint å begynne på 1%, så lenge du trapper opp gradvis. Jeg ville dog ikke gjort det dersom du har veldig sensitiv hud, siden du må bygge opp en viss toleranse. 

Hvor ofte du kan bruke står gjerne på produktet, jeg bruker retinol 4 ganger i uken som ofte er anbefalt, men begynte med 2 ganger i uken. Jeg bruker heller ikke fuktighetskrem før jeg tar på meg retinol, men etter. Hvis man bruker før bør man vente typ 20 min sånn at fuktighetskremen trekker inn for å ikke redusere hvor "potent" retinolet er. Og selvfølgelig passe på at huden er helt tørr for å slippe irritasjon.

Anonymkode: 449db...ade

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror det skal gå fint å begynne på 1%, så lenge du trapper opp gradvis. Jeg ville dog ikke gjort det dersom du har veldig sensitiv hud, siden du må bygge opp en viss toleranse. 

Hvor ofte du kan bruke står gjerne på produktet, jeg bruker retinol 4 ganger i uken som ofte er anbefalt, men begynte med 2 ganger i uken. Jeg bruker heller ikke fuktighetskrem før jeg tar på meg retinol, men etter. Hvis man bruker før bør man vente typ 20 min sånn at fuktighetskremen trekker inn for å ikke redusere hvor "potent" retinolet er. Og selvfølgelig passe på at huden er helt tørr for å slippe irritasjon.

Anonymkode: 449db...ade

Dette. Dersom man smører huden inn med masse fuktighet før påføring av retinol så "utvanner" man de gode effektene av kremen. Så det er litt penger ut vinduet. Vent en halvtime etter retinol med påføring.

Ren retinol, tretionin, er reseptbelagt. Så det som selges som 1% hos hudpleie er ikke like sterkt. Det kan man begynne rett på. Gjerne annenhver dag i starten. Huden vil bli tørr og "flaky" i begynnelsen. Hold ut, det går over. Om du tar pause pga irritasjon så vil du oppleve det samme når du begynner igjen. Etter en måned ca med regelmessig bruk vil huden tilpasse seg. 

Jeg ser effekter etter et halvt år. Pannerynkene er mindre fremtredende. 

Anonymkode: 3af14...a0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...