Gå til innhold

Søsken med null interesse for nevøer/nieser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for opplysningen, jeg visste ikke at jeg hadde valgt det selv 🙄 Håpte å få høre fra andre med lignende erfaringer jeg da.

Anonymkode: f641e...f15

Du misforstår poenget. Saken er ikke at DU har valgt å få barn, men søskenet ditt har IKKE valgt å få nevøer/nieser. 
Jeg kunne vært søskenet ditt. Saken er at  jeg synes barn stort sett er uinteressante og/eller slitsomme, og det gjelder enten de er søsknene mine sine eller gode venninners. Og enten de er 2 dager, 2 år, 7 år, 12 osv. 

Opplever ofte at de som får barn forventer at alle i omgivelsene skal være like ekstatiske for deres avkom som de selv, besteforeldre og «barneglade» personer er. Men alle er ikke skrudd sammen sånn. 
Det betyr dog ikke at søskenet ditt er mindre glad i deg (eller barnet). 

Anonymkode: e030f...62a

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, synes du er teit som forventer mer. Som andre har sagt, det er du som har valgt å få barn, og ikke dine søsken. Personlig så liker jeg ikke barn noe spesielt. Synes babyer er ekle med sikkel og bleieskift, og at barn er slitsomme når de maser om oppmerksomhet. Ungdommer er for så vidt ok. 

Det er greit nok at barna henger med foreldrene når de kommer på besøk, eller så kan jeg jo passe på barna i noen timer dersom det virkelig er behov for det en gang i blant. Misliker ikke dem som personer, men jeg kommer ikke til å selv oppsøke bare barna i fritiden. 

Anonymkode: 3cd0f...577

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt fem onkel/tante-par, noen på andre siden av landet, noen nærmere. Har jo hatt vanlig familiekontakt med selskaper/ferier osv., men de eneste som har vist spesifikk interesse for meg og mine interesser, er de som er faddere. Fikk også gaver til jul og bursdag fra de andre onklene/tantene da jeg var liten, men ikke noe mer.

Men jeg har aldri følt at de har behandlet meg dårlig, selv om de nøyde seg med å spørre hvordan det gikk og det var det. Jeg er en av flere søsken, de har flere barn selv, det har vært helt greit og helt naturlig at det har vært som det har vært. Har aldri reagert på noe eller følt meg oversett.

Mulig man blir mer sår og oppmerksom på sånt i mindre familie og hvis man ikke har så stor omgangskrets ellers? Har inntrykk av at mange med få nære slektninger ofte tror at "alle andre" har veldig tette og nære forhold til slektningene sine, men det er ikke nødvendigvis sånn.

Anonymkode: 8b33b...c8c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tydelig at jeg har et gammeldags syn på familie og barn 😅 Nå er det visst bare meg selv og meg selv som gjelder.

Synes selv at det er stas å bli kjent med mine nevøer og nieser og være en del av deres liv. Men jeg er visst i mindretall her 😳

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tydelig at jeg har et gammeldags syn på familie og barn 😅 Nå er det visst bare meg selv og meg selv som gjelder.

Synes selv at det er stas å bli kjent med mine nevøer og nieser og være en del av deres liv. Men jeg er visst i mindretall her 😳

Like selvsentrert å være som TS og andre barneglade som ikke klarer å skjønne at ikke alle er like begeistret som dem selv for andres barn. Noen folk er ikke glad i barn, og det er helt ok. Folk har lov til å like og ikke like ulike ting. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes også det er sårt. Her har barna en tante som ikke kommer i selskap, og heller ikke ringer/sender melding ved bursdag. Hun er totalt uinteressert, og har vært det siden de ble født. Hun liker kanskje ikke barn, men jeg synes man for barnas del kunne sagt gratulerer med dagen i det minste, eller vist litt interesse. Greit nok hun ikke har valgt å få dem selv, men vi alle har jo vært barn engang. Da var det noen som brydde seg om henne. Så det går jo an å gi litt videre. 

Anonymkode: 2e6a5...ce7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er glad i alle mine nieser/nevøer, men vi sees bare i diverse sammenkomster/bursdager. Jeg har barn selv, en travel hverdag, 100% jobb, nok med mitt. Trenger de pass, så passer jeg, men tilbyr meg sjelden. Det ene barnet er også utrolig slitsom/vanskelig oppførsel på, og han er fire år og ikke ferdig med uhell. Så det er også en sånn lite fristende ting, blir mye sofavask og annen vask... 

Anonymkode: b53da...7a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har nære forhold til søsknene dine synes jeg det er rart at de ikke engasjerer seg for barna dine. Om dere ikke er nære så er det litt opp til de som personer tenker jeg. Ikke alle er like glade i relasjoner, ikke alle er like utadvendte og IKKE alle liker barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Like selvsentrert å være som TS og andre barneglade som ikke klarer å skjønne at ikke alle er like begeistret som dem selv for andres barn. Noen folk er ikke glad i barn, og det er helt ok. Folk har lov til å like og ikke like ulike ting. 

Mer selvsentrerte mennesker enn folk som "ikke liker barn" og "aldri skal ha barn" finnes ikke på jorden. 

Nevøer og nieser blir voksne en gang de også. Og gjett hvilken ensom gammel tante de ikke kommer til å gidde å ha kontakt med. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn er ikke ting. Barn er små personer, mennesker faktisk. 

Synes det er helt utrolig hvor mye mas det er i Norge om å bidra til samfunnet ved å stå i jobb, men å bidra med litt oppmerksomhet og derved fremme utvikling og sosiale evner hos morgendagens samfunnsborgere, det gidder man ikke. 

Anonymkode: 74fa5...a95

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får nok mye pepper her. Du skal vite at sikkert mange av de som svarer deg her sitter å har samme problemer. Inkludert meg selv. 

Anonymkode: 5e68a...bb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På tide å innse at ikke alle elsker barn. 

Anonymkode: 77f87...bb9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mer selvsentrerte mennesker enn folk som "ikke liker barn" og "aldri skal ha barn" finnes ikke på jorden. 

Nevøer og nieser blir voksne en gang de også. Og gjett hvilken ensom gammel tante de ikke kommer til å gidde å ha kontakt med. 

Snakket som en typisk person som mangler selvbevissthet.

La meg spørre deg om en ting, hvorfor skal du føde barn? Fordi du ønsker noen å ta vare på? Fordi du liker barn? Fordi det er viktig å føre slekta og blodet videre? Fordi det er viktig å ha noen som kan ta vare på deg når du blir eldre (slik som du nevner)? Alle disse grunnene er selvsentrerte grunner til å ha barn. Du gjør ingen en tjeneste fordi du velger å ha barn, du gjør det for dine egne, egoistiske ønsker. Og det er ikke noe galt i det. Det er bra, et barn burde ikke bli født av folk som ikke ønsker barn, men som gjør det av plikt.

Er du derimot en person  som adopterer barn som trenger et hjem, så applauderer jeg deg.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det noen som har erfaring med søsken som overhodet ikke viser interesse for sine nevøer og nieser? 

Synes det er ganske sårt å ha et godt voksent søsken som bor på samme sted, som aldri noengang har vist interesse for dem. Stiller i selskaper og gir gave på bursdag og jul men ingenting utenom det. 

At det ikke er så spennende med babyer og småbarn er en ting, men nå begynner de å vokse til og bli store. Noen andre med lignende erfaring? Eller er det bare jeg som er teit som forventer noe mer her? 

Ja, men bryr meg ikke.

Anonymkode: c5c4a...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler vel også om at man ønsker å dele livet og erfaringer med flere, selv om man har barn. Det er liksom så svart/ hvitt - enten så får du barn og mister all frihet, blir på sett og vis isolert og skal klare nærmest alt selv, eller så blir det et barnløst liv med kun dyrking av egne interesser og selvrealisering. Jeg drømmer om en verden hvor man gir og tar litt mer. Vi blir jo til i relasjon med andre, store som små.

Om de barna som finnes kunne få trygge relasjoner til flere voksne, så ville garantert barnet og samfunnet forøvrig vinne på det. Kanskje sorgen hos de som ikke kan få barn hadde blitt mindre hvis normen var at flere enn foreldrene deltok i omsorgen for barna, og foreldrene hadde ikke blitt så utslitt. De som ikke ønsker egne barn kunne kanskje også lært en ting eller to. 

Anonymkode: 74fa5...a95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke interessert i andres barn. Jeg er voksen og har nå egne barn, men er fortsatt ikke interessert i andres barn.

Da jeg var yngre var det mye press fra eldre søsken om at jeg måtte engasjere meg i nevøer/nieser. Sånn bortsett fra at jeg ikke var glad i barn, så hadde jeg heller ikke noe godt forhold til søskene mine, så kontakten ble ganske begrensa. Det er meg fortsatt en gåte at disse menneskene som var helt uinteresserte i meg og behandla meg som ubetalt barnevakt som skulle være dødsengasjert i deres barn, ikke så problemet... 🤷‍♀️

Anonymkode: 30442...6ce

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mannens søster viser heller ingen interesse for barna våre. De får ikke en gang gaver til jul eller bursdag (på 6 år har de vel fått en gave hver totalt) og jeg har bare innsett at sånn er det, og det er ikke vårt problem. Gidder ikke lenger invitere henne heller, for hun dukker ikke opp selv om hun takker ja.

Anonymkode: af0c6...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Treffer nevøer og nieser en gang i året. Helt vanlig i dag det.

Anonymkode: 29e35...b31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke det er så uvanlig med lite interesse for nieser eller nevøer, hvis man enten er travel i eget liv eller ikke så interessert i eller litt usikkert rundt barn og ungdom. 

Jeg hadde et nært forhold til mine tanter, den ene hadde ikke barn enda da jeg var barn, og passet meg ofte. Og den andre var travelt opptatt med tre tette barn selv, men jeg kom spesielt godt overens med henne personlighetsmessig, tror jeg. Jeg anser henne som en nær person nå som voksen også, og hun er engasjert grandtante for mine barn. Men barna mine har ikke noe nær relasjon til sine tanter og onkler. Mitt søsken er ikke så interessert, er ikke etablert selv og ikke spesielt glad i barn. Og mannens søsken har småbarn selv, jobber mye og har ikke overskudd.

Jeg hadde egentlig ikke forventet interesse fra dem. Men jeg har forståelse for at det kan være sårt. Man kan ikke forvente interesse, tenker jeg, men det er på ingen måte teit å ønske eller håpe. Barna mine har reservetanter og onkler, i tillegg til den nevnte grandtanten. De har noen som er like viktige for dem som mine tanter var for meg, selv om det ikke er mannens og mine søsken :) 

Anonymkode: 342eb...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er voksen og har barn selv, men andres barn er fullstendig uinteressante for meg. Det gjelder også barna til søsknene mine.

Anonymkode: cb0dd...12e

Signerer denne.

Anonymkode: f0738...25c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...