Gå til innhold

Funkis eller herskapelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes nå det er ganske flott med herskapelig funkis, jeg. :) 

Anonymkode: 12633...989

Ja! Har du flere eksempler?

Anonymkode: 9ecea...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina

Elsker virkelig seriøst gammelfunkis over alt på jord 💖

Det er min favoritt epoke. 

Drømmer om et hus som har originale rekkverk på trapper innendørs og utendørs, originale dører og håndtak - peis.

Så pusser jeg nok opp kjøkken og bad (enten hvitt/sort eller mer dus mintgrønn) fordi man jo må, men ville helst beholdt badekar/vask om det var mintgrønt eller rosa. 

Og så hadde jeg håper det hang igjen teakhyller og kanskje et par vegglamper 😍 

Ellers hadde jeg pusset opp alle flater og gått for farger som passer epoken. 

Nummer 2 elsk i rekken er IKKE herskapelig, men sveitservilla. En renovert en. Gul utenpå 🌈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herskapelig over funkis, definitivt. Funkis er utrolig upersonlig og kjedelig, man kommer inn og det føles ikke som noen bor der. Med mindre de er litt rotete av seg, da kan man få litt følelse av at det er et hjem. Nå har jeg vokst opp i en gammel sveitservilla med masse arveting og liker nok derfor at huset har sjel, historie og viser hvem de som bor der er og hvor de kommer fra. Å bo i en hus hvor alt er kjøp nytt for å se bra ut sammen og det dermed ser ut som et hotell hadde ikke vært aktuelt for meg. Hadde dog foretrekker et helt nytt du kiss over et fra midten av 1900 tallet. De har bare følelsen av kjip-gammel og veldig upersonlig. 

Anonymkode: da849...1b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synest begge deler er fint forsåvidt.....Mange bygger funkis nå og det er klisslikt i fargevalg og innhold. Tipper at spilevegger, lysegrønne vegger og baderomsplater som ser ut som betong blir det neste «furuhelvete»😆  Jeg liker best det moderne klassiske, eller de gamle bygårdene med takhøyde og stukkatur - gjerne med interiør fra Slettvoll🤩

Anonymkode: 89e15...8c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Spørs på funkisinsen da. Rundt midten av 1900 tallet var ikke funkis fult så minimalistisk som dagens funkis. 

jeg elsker funkiser fra 1930-1970😍

Anonymkode: 5301e...5f7

Dette er min drøm og. Bor i en moderne funkis nå, men håper å bytte den ut med en eldre variant.

Synes nærmest alle som bygger hus på bygda velger «herskapelig» stil. Det er den nye varianten av de digre villaene som ble bygget på 80-tallet med sprosser og karnapp.

Anonymkode: 75789...4a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker funkis. Hver gang vi pusser opp er det så stilrent som mulig. Drømmen er å bygge funkishus en gang. 

Herskapelig er greit på et erverdig hotell, eller i riktig hus. Men ikke noe jeg orker å se på daglig, og også mer krevende å holde rent og støvfritt enn helt glatte overflate og minimalisme. 

Anonymkode: 0280d...fb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde ikke jeg likte funkis, men har snudd litt. Det jeg liker med den type hus er når de lar naturen og omgivelsene irundt bli til en helhet med huset. Men det er mange funkis hus jeg ikke liker og. 

Falling water er jo ikonisk

uUUy10Mz_400x400.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut atkitekturopprøret på facebook og instagram. Mye tradisjonelt i Norge som blir revet, og erstattet med modernistisk. 

70% foretrekker visstnok tradisjonelt, og jeg er blant dem. Kjedelig for noen, men jeg er veldig lei av firkanta grå bokser. Blir trist når jeg går forbi. Naboen malte det grå huset sitt gult, og jeg merker at det hjelper på humøret 😃

Anonymkode: 0f2de...530

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk ut atkitekturopprøret på facebook og instagram. Mye tradisjonelt i Norge som blir revet, og erstattet med modernistisk. 

70% foretrekker visstnok tradisjonelt, og jeg er blant dem. Kjedelig for noen, men jeg er veldig lei av firkanta grå bokser. Blir trist når jeg går forbi. Naboen malte det grå huset sitt gult, og jeg merker at det hjelper på humøret 😃

Anonymkode: 0f2de...530

Og da tenkte du med en gang at de stygge grå, boligblokkene er sidestilt med funkis eneboliger?

De triste grå, boksene av noen boligblokker er noe ganske annet enn enebolig-funkiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså, når jeg svarte funkis så mente jeg fra midten av forrige århundre, ikke disse stygge klossene som bygges nå. Tenker ikke på de som funkis selv om mange kanskje kaller de det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og da tenkte du med en gang at de stygge grå, boligblokkene er sidestilt med funkis eneboliger?

De triste grå, boksene av noen boligblokker er noe ganske annet enn enebolig-funkiser.

Aha! Nå er jeg med! Jeg tenker funkis som 1920-30tallet, men "alle" jeg kjenner skal ha dagens funkis/modernistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fnuggolina skrev (10 timer siden):

Elsker virkelig seriøst gammelfunkis over alt på jord 💖

Det er min favoritt epoke. 

Drømmer om et hus som har originale rekkverk på trapper innendørs og utendørs, originale dører og håndtak - peis.

Så pusser jeg nok opp kjøkken og bad (enten hvitt/sort eller mer dus mintgrønn) fordi man jo må, men ville helst beholdt badekar/vask om det var mintgrønt eller rosa. 

Og så hadde jeg håper det hang igjen teakhyller og kanskje et par vegglamper 😍 

Ellers hadde jeg pusset opp alle flater og gått for farger som passer epoken. 

Nummer 2 elsk i rekken er IKKE herskapelig, men sveitservilla. En renovert en. Gul utenpå 🌈

Helt enig! Er SÅ svak for slike vinduer som møtes i hjørner også. Elsker de famle funkisene😍

Anonymkode: 5301e...5f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja! Har du flere eksempler?

Anonymkode: 9ecea...4db

Dessverre ikke, tenkte bare umiddelbart på Jeløy Radio når jeg så tråden. Fantastisk sted, jeg falt pladask med en gang jeg kom på innsiden av dørene der. ❤️ 

Anonymkode: 12633...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Liker hus som er typiske for sin tid. Nye hus som bygges som «funkis» i dag er jo bare dårlige og oppdaterte kopier av en tidligere stil. Nesten like stygt som nye hus som bygges i «herskapelig» sveitserstil. Skulle jeg bygget hus i dag ville jeg valgt noe jeg synes er nåtidens stil - nokså enkle linjer, kvalitet i materialene, mye treverk og litt betong. 

Anonymkode: e9f7d...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker ikke «herskapelig» stil, og heller ikke eldre funkishus. Liker dog moderne funkishus, men kun dersom de går litt i ett med omgivelsene rundt og ikke bare er en firkantet kloss plassert på en gressplen.

Men hvordan er det med snø på de flate takene nå om vinteren? :klo: 

Anonymkode: bd11a...3af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffefilter
Lizca skrev (På 5.7.2021 den 18.33):

Hva mener du med jordnært? 

Tradisjonelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 20.29):

Helt klart funkis. Liker det enkle og stramme. 

Overdådig herskapelig dominerer her jeg bor. Alle hus ser like ut. Like fargeløse, like pompøse, søyler, lysekroner, dill og krims... 🤮

Anonymkode: 24850...10d

Så rart man har så ulikt syn på arkitektur. Funkishusene i min by er grå, sorte eller gule. Så ikke mer fargerike enn herskapelige hus her jeg bor. Og når du mener herskapelige hus ser like ut, det er det første jeg tenker på når jeg høre ordet Funkishus.😀  Ingen sjarme, steril og sjelløst type hus.  Liker ikke overdådig herskapelig, men fins mange små herskapelige hus og.  U

Anonymkode: d08f6...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 11.30):

Liker ikke «herskapelig» stil, og heller ikke eldre funkishus. Liker dog moderne funkishus, men kun dersom de går litt i ett med omgivelsene rundt og ikke bare er en firkantet kloss plassert på en gressplen.

Men hvordan er det med snø på de flate takene nå om vinteren? :klo: 

Anonymkode: bd11a...3af

Kommer nok til å bli mange hus med lekkasjeproblemer i fremtiden...... Norge har ikke klima for flate tak, ihvertfall ikke de som bor i Bergen/Vestlandet

Anonymkode: 89e15...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker nok funkis bedre enn herskapelig.

Anonymkode: 67edf...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...