Gå til innhold

Sunn vaffel og pannekake oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du en oppskrift på en sunn vaffel eller sunn pannekakerøre? Har fått helt dilla på dette,men kunne tenkt meg noe som var litt sundt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt ut hvetemel med speltmel. Ha i litt kli f.eks........... Også kan du bytte ut sukker med fruktose.

Da blir det hvertfall litt sunnere. Grovt mel f.eks. - istedetfor det hersens hvetemelet.

Si fra når vaflene er ferdige da - for da kommer jeg......... :sikle:

Skrevet

Har hørt om havregrynsvafler..det burde jo være sunnere

Skrevet
Har hørt om havregrynsvafler..det burde jo være sunnere

Jeg vil tro at halvparten (kanskje mer - etter å ha sett hva folk putter på) av "problemet" er det mange har på vaffelen/pannekaken og ikke hva røren selv består av.

Skrevet

Jeg bruker en vanlig pannekakeoppskrift og erstatter 3/4 av hvetemelet med speltmel og den siste fjerdedelen med byggmel. Hvis du steker i teflonpanne e.l. klarer du deg med mindre smør. Og som siste innlegger sier, vær obs på hva du har OPPÅ pannekakene.

Skrevet

Jeg lager bretonske bokhvetepannekaker, og da består røren av 250 g grovt bokhvetemel (jeg foretrekker merket Helios demeter), 1 ts salt og 1 egg. Bokhveten, som egentlig ikke er et korn, men et frø, er så proteinrik at melk eller flere egg er unødvendig.

Bokhvetepannekakene blir imidlertid best på smak om de stekes i meierismør, og det er jo ikke helt sunt, da. ;)

Jeg pleier å fylle pannekakene med mye rart, feks røkt skinke og speilegg, tomatskiver, rødløk, stekt sopp, spinatstuing, ost... Man steker pannekaken på en side, snur den, legger på fyll og bretter sammen når baksiden er ferdigstekt og fyllet er varmt. :)

Skrevet

Grete Roede har magre vafler,trur det var ca 125 kalorier pr plate. Sjekk ut nettsiden deres,kanskje den ligger der? :klø:

Skrevet

Denne er fra Grethe Roede:

Grove sunne vafler

(10 plater) Kcal pr plate = 150

2 egg

1ss strøsøtning

6 dl skummet melk

70g grovt sammalt hvete/havregryn

260g hvetemel

1ts bakepulver

1ts vaniljesukker

Pisk egg og søtningsstoff til eggedosis.

Tilsett mel og melk.

La røren stå minst en time før steking

Skrevet

Fikk nettopp en av en venninne:

2 dl melk

1/2 ts salt

1 egg

3 dl melk.

Sunn og god! Tenkte å prøve den selv i kveld!!

Skrevet

Tusen takk folkens :) Da skal jeg prøve meg frem:)

Skrevet
Fikk nettopp en av en venninne:

2 dl melk

1/2 ts salt

1 egg

3 dl melk.

Sunn og god! Tenkte å prøve den selv i kveld!!

Kan bli tynn den, da... ;)

Skrevet
Jeg lager bretonske bokhvetepannekaker, og da består røren av 250 g grovt bokhvetemel (jeg foretrekker merket Helios demeter), 1 ts salt og 1 egg. Bokhveten, som egentlig ikke er et korn, men et frø, er så proteinrik at melk eller flere egg er unødvendig.

...og pannekakerøren min blir vel litt i tykkeste laget... :rodme::ler:

Pleier å bruke ca. 6-7 dl vann til denne oppskriften.

Skrevet
Kan bli tynn den, da... ;)

:ler: Jepp kan det......

Mente vel 2 dl MEL..... :ler:

Skrevet

Revne gulerøtter! :Nikke: I pannekaker altså. Spinat er også godt.

Skrevet
Bokhvetepannekakene blir imidlertid best på smak om de stekes i meierismør, og det er jo ikke helt sunt, da. ;) 

Meierismøret er et "rent" produkt............. så det er det sunneste smøret :)

Skrevet
Meierismøret er et "rent" produkt............. så det er det sunneste smøret  :)

Det er jeg aldeles enig i, jeg bruker aldri noen form for margarin til noe som helst.

Jeg tenkte mer på at vegetabilske oljer er et sunnere alternativ enn meierismør. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...