Gå til innhold

Dag 1 av 14 - stressnivået øker...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en altfor liten leilighet nå etter separasjonen. Kanskje derfor ungene henger på meg som klegg 24/7. De er i slutten av bhg alder/starten av skolealder og leker selvstendig og løper rundt i sitt andre hjem (der de har plass!). De kan være ute her også men kan ikke være uten min input 5 minutter om gangen virker det som.

Har hatt dem 24 timer nå og kunne nesten spydd. Vi har vært på biblioteket og syklet ute, samt selvfølgelig spist og vært på butikken sammen. Det var jo okay det men jeg skulle tro at jeg kunne tatt en kaffekopp i fred og slappet litt av på ettermiddagen- at jeg ikke skulle måtte underholde dem og ha dem på meg absolutt hele tiden. 

De kan leke i hagen utenfor, de har bøker, tegnesaker, dukker... Alt som er vanlig. HVORFOR må jeg ha konstant puls på 110 hver gang de er her? Nå i sommer blir det 14 og ikke 7 dager om gangen 😓

Materielle ting betyr ingenting men må si jeg savner å bo i huset hvor vi ikke var oppå hverandre absolutt hele tiden. 

Anonymkode: 1f79a...57a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør eksmannen din om han vi ta deg tilbake? Eventuelt ha hovedomsorgen for barna?

Anonymkode: e7f72...b62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forresten litt alarmerende at du ikke forstår hvor mye barna dine har savnet deg.

• Liker 19
Skrevet

Hvis separasjon og bosituasjon er ganske ny har det vel vært mye ungene har måttet forholde seg til, venne seg til og ta inn den siste tiden - at de blir litt ekstra klengete og trenger nærhet er ikke så rart, og handler vel om mer og andre ting enn liten plass. Husk at de er de uskyldige her med begrenset forståelse av hva som faktisk har skjedd i livene deres. Jeg skjønner at det er slitsomt for deg også, men jeg sliter litt med å ha så mye medlidenhet med foreldre som synes det er så grusomt å være med sine egne barn, særlig når de ikke har dem på fulltid. Dine barns behov for nærhet er faktisk viktigere enn ditt behov for alenetid og avslapning nå.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spør eksmannen din om han vi ta deg tilbake? Eventuelt ha hovedomsorgen for barna?

Eh... Jeg vil ikke ha han tilbake!? Var sikkert ikke alvorlig ment fra din side men allikevel. 

Skal han ha hovedomsorgen fordi jeg gikk med på å la han beholde huset? Han har det kjempe lett med alle de fasiliteter han har der. Tror nok jeg legger en del mer energi ned i å organisere for, underholde, ha kvalitetstid med og reise steder med ungene enn han gjør... Men selvsagt må jeg hetses siden jeg er moren (ikke faren) og derfor ikke bør ha egne behov whatsoever. 

Vet de har savnet meg men nå har vi gjort ting sammen hele dagen og da må det vel gå an å sitte med mobilen og en kaffekopp ti minutter? Jeg nekter å tro at jeg er en forferdelig mor fordi jeg ønsker det... 

Daria skrev (4 minutter siden):

Hvis separasjon og bosituasjon er ganske ny har det vel vært mye ungene har måttet forholde seg til, venne seg til og ta inn den siste tiden - at de blir litt ekstra klengete og trenger nærhet er ikke så rart, og handler vel om mer og andre ting enn liten plass. Husk at de er de uskyldige her med begrenset forståelse av hva som faktisk har skjedd i livene deres. Jeg skjønner at det er slitsomt for deg også, men jeg sliter litt med å ha så mye medlidenhet med foreldre som synes det er så grusomt å være med sine egne barn, særlig når de ikke har dem på fulltid. Dine barns behov for nærhet er faktisk viktigere enn ditt behov for alenetid og avslapning nå.

Nei. Det har vært slik noen måneder, de er vant med situasjonen, men det blir annerledes med ferie.. Ser lignende tendenser i helgene men nå virker tiden uendelig lang... 

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (6 minutter siden):

Da jeg vokste opp var det ikke normalt at de voksne ubderholdt oss hele tiden - hvordan var det for deg? Jeg lekte for meg selv eller andre barn/søsken og synes mamma var verdens beste som satte ut et glass saft og noen mariekjeks en gang i blant. Hva faen gikk galt??? 

Jeg går gjerne en tur ut med barna om dagen, vi spiller et spill, leser en bok, tar imot besøk av vennene deres men jeg makter ikke å fylle opp HELE dagen med "organisert og voksenstyrt aktivitet". Det må være en balanse! Og jo... Ferie skal være fri og avslapning for både store og små. Jeg meldte meg ikke på å være 24/7 aktivitør da jeg ble mor... Jeg tror problemet er for liten plass å utfolde seg på her. Var ikke sånn tidligere og det er ikke slik oppe hos far. Han slipper billig unna... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, sånn er det å ha barn.

Anonymkode: d92de...bae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg jeg. Hvor gamle er barna?

Anonymkode: d72a2...f5a

AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

mitt tips er å snakke med barna om hva som skal skje den dagen. For eksempel:

hei unger, i dag skal vi lage pannekaker sammen til frokost. Etter det skal jeg drikke kaffe og dere kan tegne eller leke noe annet. (Sett på en timer eller whatever så barna har noe konkret å forholde seg til.) Så skal vi til parken/butikken/sykkeltur/stranda. Når vi er hjemme igjen så skal dere leke selv mens jeg rydder og lager middag. Etter middag kan jeg lese en bok for dere før dere skal leke i hagen. 

minn dem på planen flere ganger og ros dem når de klarer å underholde seg selv. De har nok blitt vandt til oppvartning. Dette er en selvopplevd historie. Vi var curlingforeldre og l alt til rette for våre uselvstendig barn. Til vi sluttet. Det gikk heldigvis fint, men det hjalp å fortelle barna om våre forventninger til dem. De var på samme alder som dine.

det funker ikke med en gang, men ikke go deg. Lykke til og stor klem☀️

Anonymkode: 20a58...431

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage en timeplan/ukeplan sammen med barna? La dem være med på å bestemme hva som skal gjøres, og legg inn pauser slik at du kan ta en pust i bakken mens ungene ser på en film f.eks?

Anonymkode: 10023...cae

Skrevet

"Nå skal jeg sitte her og drikke kaffen min. Dere må gjøre noe annet imens. "

Gjenta. Og gjenta.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Forresten litt alarmerende at du ikke forstår hvor mye barna dine har savnet deg.

Hva får dere til å tenke at jeg ikke forstår det eller ikke bryr meg? Vi har allerede hatt to utflukter i dag og tid sammen inne... Litt spent på den som skriver her og de som liker mener er minstekravet 😶

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner deg jeg. Hvor gamle er barna?

Anonymkode: d72a2...f5a

Fint med et slikt innspill også. Tåler det jo men utrolig hvor mange som benytter anledningen til å lire av seg beskyldninger med null grunnlag for å vite hva jeg gjør og ikke gjør for å få det beste ut av situasjonen. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei:)

mitt tips er å snakke med barna om hva som skal skje den dagen. For eksempel:

hei unger, i dag skal vi lage pannekaker sammen til frokost. Etter det skal jeg drikke kaffe og dere kan tegne eller leke noe annet. (Sett på en timer eller whatever så barna har noe konkret å forholde seg til.) Så skal vi til parken/butikken/sykkeltur/stranda. Når vi er hjemme igjen så skal dere leke selv mens jeg rydder og lager middag. Etter middag kan jeg lese en bok for dere før dere skal leke i hagen. 

minn dem på planen flere ganger og ros dem når de klarer å underholde seg selv. De har nok blitt vandt til oppvartning. Dette er en selvopplevd historie. Vi var curlingforeldre og l alt til rette for våre uselvstendig barn. Til vi sluttet. Det gikk heldigvis fint, men det hjalp å fortelle barna om våre forventninger til dem. De var på samme alder som dine.

det funker ikke med en gang, men ikke go deg. Lykke til og stor klem☀️

Takk. Dette var et konstruktivt tips 👍 Forteller dem gjerne hva som skjer ila dagen men det er ofte ikke nok aktivitet eller de er misfornøyde så snart det er tomgang mellom en ting og den neste.. Skal prøve å gjenta planen slik du sier 👍

Har også følelsen av at foreldre generelt organiserer mye mer enn det vi var vant til. Tror ikke det er bra! 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å lage en timeplan/ukeplan sammen med barna? La dem være med på å bestemme hva som skal gjøres, og legg inn pauser slik at du kan ta en pust i bakken mens ungene ser på en film f.eks?

Anonymkode: 10023...cae

God idé. Jeg klarer ikke lage en ukeplan akkurat - er avhengig av vær og om planer med andre plutselig dukker opp, men dagsplan burde la seg gjøre 👍

Hedda-78 skrev (10 minutter siden):

"Nå skal jeg sitte her og drikke kaffen min. Dere må gjøre noe annet imens. "

Gjenta. Og gjenta.

Mye det det går i. De har vanskelig for å askeptere det og det blir som regel bare mas de minuttene eller krangling dem imellom 👍 Men takker for at det ikke hagler kun fordømmelse i tråden 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke barna dine iPad/ barne-TV??

Skjerm er jo den ultimate barnevakten for å få litt ro og fred til kaffekoppen😅

Anonymkode: b6fea...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Liker ikke barna dine iPad/ barne-TV??

Skjerm er jo den ultimate barnevakten for å få litt ro og fred til kaffekoppen😅

Anonymkode: b6fea...a1e

Joda. Det liker de men bruker det allerede når jeg må få unnagjort klesvask og andre ting som må klemmes inn. Det er absolutt en løsning når jeg er helt på felgen også men tenker at det på lang sikt ikke er bra fordi jeg vil venne dem til å finne på ting selv. De kunne nok sett Netflix og lignende halve døgnet. Den minste kan tendere til tantrums om den ikke får lov til å bruke ipad - så tror ikke jeg skal tøye den strikken enda lenger 😉 Tror de har blitt litt uselvstendige til dels fordi de har fått servert for mye digital input, ved siden av alle andre feil vi har gjort som foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i en liten leilighet, og ex fikk sitte igjen med huset. Forstår frustrasjonen, men samtidig tror jeg barna også hadde vært noen små klegger uavhengig av plass? Ser når vi er på besøk med folk med store hus osv, barna henger konsekvent der hvor vi er.

Dette er ting jeg gjør for å få 5min pust i bakken;

- setter frem plastelina med tilbehør på kjøkkenbordet, da kan de fint sitte i 30-60min.

- sier vi skal ha hvilestund og setter på lydbok. Barna ligger da stort sett på sofaen med hver sin pute og pledd. Lengde på lydbok kan du jo bestemme etter behov, hehe.

- setter barna i dusjen/badekaret. Også tar jeg med puta og legger meg på badegulvet (lite bad men får plass) og hører på lydbok. Barna kan fint dusje i en time om lov. 

- kan også fint bestemme at barna skal gå på rommet å leke, og også si at mamma trenger 10min for seg selv. Det er helt lov. 

Anonymkode: 0ff05...c29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg som tipset om dagsplan over her, der du snakker med barna om forventninger. Her er noen tips til aktiviteter der de skal øve på å holde på selv. (Du må selvfølgelig fortelle dem eller vise dem hvordan de skal gjøre det.)

Male med malsekrin, playdoh, perle smykker med perler og smykketråd fra panduro, lage mandala med ting de finner hjemme (Google mandala), sortere sokker (overraskende gøy🤣🤷‍♀️) tegne, klippe snøkrystaller, tegne til Øisteins blyant på nrk, skrive handle/ønskelister (for skolebarnet), salaby.no på iPad (i alle fall pedagogisk), sette inn i oppvaskmaskinen, fuktig klut og tørke støv, dusje/bade, gi dem en pappeske fra Oda og saks for å lage eget garasje eller dukkehus (her må du nok kanskje hjelpe litt), kjøp klinkekuler og vis hvordan man lager klinkekulebane, plaskebasseng, bocha (heter det det? Sånt julespill til hagen.. 

Det er tøft å være mor, og enda tøffere å be om hjelp. Du er super. Stor klem❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare si at jeg skjønner deg veldig godt!! ❤️

Anonymkode: 702ee...cdb

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Joda. Det liker de men bruker det allerede når jeg må få unnagjort klesvask og andre ting som må klemmes inn.

Ta ungene med deg, la dem hjelpe til eller bare ha dem rundt bena når du lager middag, vasker klær og slikt, og spar skjermtiden til du vil slappe av. Fint for dem å lære at ting må gjøres, eller om ikke annet er det en tid hvor de kan øve på å kjede seg litt, uten at eventuell sutring tar av din slappe-av-tid. 

Endret av Hactar
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hvordan det er! Jeg er i nogenlunde samme situasjon. Mannen har huset etter separasjon. Der de har hvert sitt rom, plass til å boltre seg ute og inne. De har de vante tingene sine. Her er de mer rastløse. Litt lengre unna venner og krever mer. Jeg har hovedomsorgen og flest dager. Det er lov å savne hus og hjemmet sitt når man har "nedgradert", og når alt koker rundt seg med ungene wr det lett å tenke at den andre har det så mye enklere! 

Jeg savner egentid, og mulighet for en stue nr 2. Samtidig vet jeg at dette er en kort periode. Neste år, så eier jeg forhåpentligvis noe. 

Anonymkode: 7b5f6...03b

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt ts. Jeg bor trangt med en på 8 og det hjelper å sette meg på balkongen eller lign. Bare litt borte fra rop og hyl. Hva med å dra på stranden? Kjøp deilig trand stol og telt og teppe så kan barna leke og bade og du kan koble av.

Anonymkode: f79a8...210

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...