AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 Jeg er så lei den evige krangelen om ryddig og rengjøring. Jeg føler at alt skal skje på hans premisser. Vi har fordelt litt faste oppgaver i hjemmet. Men han utsetter ofte sine. Han er ofte nøye på at ting skal se fint og rent ut før helg. Da har han fri, vi år gjerne gjester osv. Og dette bidrar jo begge til. For vi vil jo ikke at gjester skal komme til et uryddig og uvasket hjem... Men jeg jobber i butikk og jobber derfor ofte lørdager. Da har jeg fri en ukedag i stedet. Men da er samboer lite villig til å gjøre det fint og ryddig. Så da må jeg selv stå for alt. Og det er fryktelig irriterende! Det vil si at jeg ikke bare kan invitere en venninne på besøk før det er ryddet/vasket. Og om jeg nevner dette, så blir han irritert for det er jo JEG som skal ha besøk. Han bryr seg faktisk kun om når han skal ha gjester, men ikke jeg. Og ja, jeg kan jo drite i å bidra med vasking og rydding før helg og gjester, men som regel er det jo felles gjester / min familie / hans familie som kommer. Og da vil jeg jo selvsagt sørge for at det ser relativt ok ut hjemme. Han er også typen som ofte utsetter ting til kvelden. Så da må vi gå rundt her hjemme i rot og støv. Om jeg skal lage meg noe mat, så må jeg kanskje vaske opp noe for hånd fordi ikke alt er rent. Eller jeg ikke kan finne frem klær til dagen etter fordi vaskemaskinen aldri ble satt på tidligere på ettermiddagen. I det store og det hele så føler jeg at han kun tenker på seg selv. Har jeg nok rene klær? Ja, da slipper jeg å vaske. Jeg skal jo ikke ha besøk i morgen. Ja, da slipper jeg jo å vaske og rydde. Står det fat og glass på bordet etter middag og jeg vil hvile meg og "glemme" at det står der, ja da kan det jo stå der til neste dag i stedet....Og slik fortsetter det. Det er f.eks ikke slik at om han reiser seg først fra bordet, så tar han med begge fatene til oppvaskmaskinen. Nei, han tar ingenting eller sin egen. Mens jeg ofte hjelper til med hans ting også. Føler også at han ikke ser alt jeg gjør fordi han ikke klarer å gjøre så mye selv. Hadde han i det minste satt pris på det jeg gjør.... Hva gjør man med slike menn? Anonymkode: 61a3d...86d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Du lar være å bo sammen med noen som prioriterer så annerledes enn deg. Han er sikkert like irritert over deg og dine prioriteringer som du er over hans. Anonymkode: 2d925...6c8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Hvor mye er det å rydde og vaske tenker jeg da. Her vaskes det en gang i uken og små ryddes dagen gjennom. Har 3 barn og aldri rotete. Hva driver dere med siden husarbeidet tar så mye plass i livet deres? 🤔 Anonymkode: a8050...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 Dere må jo gjøre ting veldig tungvint. Eller være veldig rotete/sølete? Vi vasker hver torsdag. Hver våre oppgaver. Men huset er jo ok gjennom uka også. Kjøkkenet tas daglig, er det søl tas det med en gang, servanten blir som regel tørket over en gang ekstra i løpet av uka, klær legges bort med en gang, med mer. Jeg hadde ikke orket å vaske og rydde kun for gjester, så vi holder det på det jevne. Anonymkode: 78279...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvor mye er det å rydde og vaske tenker jeg da. Her vaskes det en gang i uken og små ryddes dagen gjennom. Har 3 barn og aldri rotete. Hva driver dere med siden husarbeidet tar så mye plass i livet deres? 🤔 Anonymkode: a8050...8b6 Det tar lengre tid fordi ting utsettes. I stedet for å brette klær etter første vask, så utsettes det slik klær må brettes etter fire vask. Det tar jo lengre tid. Eller det samles oppvask så oppvaskmaskinen aldri er tom slik at vi i stedet kan sette inn oppvask etter bruk og så sette på. Oppvask som må vaskes for hånd utsettes og samler seg i vask/benk. Dusjen tar lengre tid å vaske da skit ikke går like raskt vekk som man rengjør en gang i uken i stedet for en gang i måneden. Sko, jakker og klær blir slengt rundt her og der. Samler støv. Støvet får tid til å legge seg i stedet for å ta lett over litt oftere. I stedet for å tørke opp flekken på kjøkkenbenken med en gang den kom, så gjøres det på kvelden i stedet når den er størknet. Anonymkode: 61a3d...86d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #6 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere må jo gjøre ting veldig tungvint. Eller være veldig rotete/sølete? Vi vasker hver torsdag. Hver våre oppgaver. Men huset er jo ok gjennom uka også. Kjøkkenet tas daglig, er det søl tas det med en gang, servanten blir som regel tørket over en gang ekstra i løpet av uka, klær legges bort med en gang, med mer. Jeg hadde ikke orket å vaske og rydde kun for gjester, så vi holder det på det jevne. Anonymkode: 78279...d0a Se svaret mitt over. Jeg må ikke ha det helt perfekt, men synes det er greit om huset holdes holdes greit slik at gjester alltid kan komme på kortere varsel, i stedet for å måtte si nei eller finne unnskyldning fordi det må vaskes/ryddes først. Anonymkode: 61a3d...86d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #7 Skrevet 5. juli 2021 Her er det vel mangel på organisasjon som er problemet. Jeg vasker bare 1 gang i uken. Resten av dagene smårydder jeg bare. Skriv ned noen regler dere blir enige om, f.eks: Ha faste plasser til ting. Jakker og sko. Småting. Kjøkkenutstyr. Ting på badet. Rydd kjøkkenet mens dere lager mat, ikke utsett det. Veldig greit å rydde vekk ting mens maten står og koker på platen. Én gang om dagen/annenhver dag setter dere på en stoppeklokke (5 eller 10 minutter). Én tar kjøkkenet og én tar badet. Bare rydd og tørk over flater. Det tar ikke lengre enn det. Sett på litt musikk og gjør det gøy. Støvsuging, vasking av toalett/dusj etc kan gjøres 1 gang i uken. Anonymkode: 0d9b4...3aa
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #8 Skrevet 5. juli 2021 Da har du vaskedag den fridagen i uken, og han har vaskedag den dagen før helgen. Du vasker dine klær og han vasker sine klær. Dere bytter på å vaske håndklær og sengeklær og bytte på sengen. Den som lager middag rydder også middag. Fordeles slik at det blir rettferdig. Bli enig om gode rutiner på tømming og fylling av oppvaskmaskinen. Anonymkode: e61ed...a61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå