Gå til innhold

Hvordan regner man hvor mange uker man er på vei????

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er gravid. Jippi!

Har sagt til de nærmeste at jeg er 5 uker på vei (barnet ble unnfanget for 5 uker siden i går). Men nå hører jeg rykter om at jeg regner feil? At jeg istedet skal regne fra 1 menstrasjonsdag, sist gang jeg hadde menstrasjon. Og det var fredag 2 august. Dvs. 9 uker på vei i morgen?

Hvorfor regner man på denne måten? Jeg har ikke vært hos legen enda. Skal i morgen. Derfor har jeg ikke helt peiling på disse måtene å regne på.

Takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Siste menstruasjon er uke 1, altså er første dag i siste menstruasjon dag 1 i svangerskapet. Grunnen til at man regner på denne måten, er at første dag i siste menstruasjon er den eneste dagen man med sikkerhet vet når var. Befruktningsdagen vet man svært sjelden når er, fordi man ikke nødvendigvis blir befruktet den dagen man hadde sex.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så 9 uker på vei er rett regnet ut?

Tusen takk!

Gjest Anonymous
Skrevet

Meg igjen... Og så regner man 40 uker frem til fødsel?

Så hvis 1 menstuasjonsdag i siste mens var 2 august, betyr dette at jeg får termin ca. 9 mai? Eller har jeg regnet helt feil da?

Tuuuuuusen takk for svar!!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Terminen blir regnet ut på litt ulike måter, men jordmor og lege bruker 40 uker + to dager.

På linken under kan du ved å taste inn første dag i siste menstruasjon følge graviditeten fra uke til uke: http://www.nettdoktor.no/testdegselv/40uger.htm

På den Dagblad-linken i innlegget over må du legge til to dager får å få den terminen legene opererer med.

Skrevet

Den "vanlige" regnemåten der man regner fra første dag siste mens er beregnet på 28 dagers sykluser der man har eggløsning 14. dag, så vi som har andre sykluser får slik jeg har forstått det en annen beregnet lengde på svnagerskapet.

Man vet som regel ikke hvilket samleie som resulterer i graviditet, men man kan vite eggløsningsdagen, og det er den som er viktig. Spiller slik ingen rolle hvor lenge guttene har vært der.

I mitt tilfelle hvor jeg hadde første dag i siste mens 16.06., men eggløsning først 01.07. (sikkert), har jeg fått termin 25.03., ikke 23.03. som jeg ser kalenderen inne på disse sidene viser (selv om denne skal ta hensyn til sånt). Jeg vet ikke hvorfor det er, men.

Grunnen til at man bruker første dag siste mens er at de fleste ikke vet når de har eggløsning og slik får man et sånn ca tall. Men siden mange har andre sykluser, noen veldig uregelmessige, oppdager man mange ganger ved ultralyden at baby er yngre(/noen ganger eldre) enn man har antatt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Slik regner du terminen ut:

siste menstruasjons 1- dag. Legg til 7 dager, trekk fra 3 mnd.

Hvis din sister menstruasjons første dag var; 2 august+ 7 dager = 9 august- 3 mnd= 9 mai :lol: :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...