AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 Kjenner meg igjen i en tråd om sliten mor som skal være alene med barn på 2,5år i 3 uker i sommer. Og ønsker råd selv. Mannen min er bortreist på jobb ca 2 uker pr.mnd. Og han skal jobbe 2uker når vår 2,5åring har fri fra bhg. Jeg er sliten allerede lørdag når det er helg, når pappan jobber. Så 2 hele uker uten han, med bhgfri blir spennende. Begge har fri noen uker samtidig og, men ble endring som vi ikke får gjort noe med som gjør at det blir som det blir. Vi har et knøtt på 6 mnd og. Det er dét som er det "verste" for meg. Føler at babyen krever veldig mye, og får ikke gitt den oppmerksomheten jeg ønsker til eldste. Vært deilig med inngjerdet hage, men har bare veranda. Felles plen med naboleiligheter og trafikkert vei rett ved. Det er veldig varmt om dagen, babyen skal jo ikke være i direkte sollys. Og det er veldig varmt og kjipt for babyen i skyggen også. Mindre varmt inne.Men kjipt for eldste å være inne. Eldste er propell, ingenting er interessant å gjøre i særlig mer enn 10 min før han vil fyke videre og finne på noe annet. Tv er uinteressant, ipad gøy i ca 15 min. Nesten så jeg håper på overskyet og ca 20 grader fremover. Men kan jo ikke være på lekeplass eller verandaen hele dagen heller. Råd? Har ingen familie i nærheten. 2,5 timer å kjøre til en tante som liker å stille opp. Men jeg blir uansett rimelig på felgen med to småtasser. Føler jeg ble utbrent på en måte fra graviditeten med andre barnet, mannen jobba masse, vi flytta til ny bolig og nytt sted, jeg måtte ta meg av pakking av alt som skulle pakkes og var hjemme med eldste til bhgstart 3 mnd før fødsel, sykmeldt og store bekkenplager deretter. Var ikke mye tid til å slappe av. Nå er mannen mer forståelsesfull og bidrar når han er hjemme, men jobben er jo som den er. Er himla sliten, og gjør det jeg kan for at det ikke skal gå utover barna. Men nå føles det som at eldste ofte er gissel i egen bolig etter bhg og i helger. Anonymkode: 823f9...a74
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Hm.... Hva med at dere «utlyser» sommerjobb som trillepike for eldste i nabolaget? Først bli kjent, så ut og aktivisere litt i typ 1,5-2 timer om dagen? Den på 6 mnd må vel bare finne seg i å være vedheng i vogn/bæresele i parker/lekeplasser. Anonymkode: c9d32...6f5 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Står i akkurat samme situasjon! Kunne nesten skrevet dette innlegget selv! Bare at mine er 3 år og 6 mnd. Holder bare ut og tenker at alt blir lettere neste år.. Prøver å treffe folk hver dag (naboer, venner med barn og venner uten barn). Jeg har familie i nærheten med de ser selv på ferie nå.. Prøver å holde humøret oppe selv mest mulig (trassig 3 åring) og holder på leggetidene.. Søker også tips! Anonymkode: ea473...3fe
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 Har ikke så mange andre råd å gi enn å gå og gjøre de tingene som gjør den eldste fornøyd. Minstemann er jo med bare, sover i vogna, kikker rundt. Det er vel solskjerm over vogna? Hadde nok vært lettere å alliere seg men en annen familie, slik at dere er flere voksne. Det er tungt å fylle dagene og følge opp to barn helt alene - så føler med deg. Mine er mye mye eldre og jeg tror også ferien blir et slit. Anonymkode: 0f200...326
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 Føler med deg. Har en på 8 som leker selv og har venner rundt omkring her. Men i dag er jeg sliten etter varme netter med lite søvn. Barnet kommer opp i sengen til meg og i natt lå han med bena over meg. Har hatt vondt i hurt i hele dag 😆 Hva med å dra på stranda da? Skaff dere telt. Anonymkode: de426...2c6
morning_sun Skrevet 5. juli 2021 #6 Skrevet 5. juli 2021 Har du bil? Hva med å spørre tanten om dere kan få komme på besøk med 1 eller 2 overnattinger? Det er jo er avbrekk i så fall. Eller om det er noe slags lekeland der du bor? Så får eldstemann brukt litt energi og baby får vært inne fra sola. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #7 Skrevet 5. juli 2021 morning_sun skrev (2 timer siden): Har du bil? Hva med å spørre tanten om dere kan få komme på besøk med 1 eller 2 overnattinger? Det er jo er avbrekk i så fall. Eller om det er noe slags lekeland der du bor? Så får eldstemann brukt litt energi og baby får vært inne fra sola. Har bil ja. Men det er endel korona her nå, som det ikke er helt kontroll på, så jeg vil verken besøke noen her eller lenger vekk. Et minilekeland her er stengt. Kan hende jeg spør om vi kan komme til tante hvis utbruddet her ikke blir verre og smittesporingen går bra. Har noen venninner og folk vi kan henge litt med. Men alle er bortreist de ukene vi blir alene. Jeg må nok bare manne meg opp og satse på at det går bra å ta med begge hit og dit. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva med at dere «utlyser» sommerjobb som trillepike for eldste i nabolaget? Den på 6 mnd må vel bare finne seg i å være vedheng i vogn/bæresele i parker/lekeplasser. Anonymkode: c9d32...6f5 Er skeptisk til å la ukjente passe barna. Ja, må nok bare ta med den lille ut og finne på noe eldste synes er gøy selv om det er veldig varmt. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Står i akkurat samme situasjon! Kunne nesten skrevet dette innlegget selv! Bare at mine er 3 år og 6 mnd. Holder bare ut og tenker at alt blir lettere neste år.. Prøver å treffe folk hver dag (naboer, venner med barn og venner uten barn). Jeg har familie i nærheten med de ser selv på ferie nå.. Prøver å holde humøret oppe selv mest mulig (trassig 3 åring) og holder på leggetidene.. Søker også tips! Anonymkode: ea473...3fe Er det lite korona der dere bor? Er bare 60-70åringer i nabolaget her. Har ikke noen venner med barn, bare bekjente. Og barna går ikke i samme bhg. Noen bhg er stengt nå. Så det er endel jeg ikke tar sjansen på å møte. Venner uten barn som ikke omgås mange, er de vi henger med stort sett. Men alle er på ferie når jeg aller helst skulle hatt de nært. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke så mange andre råd å gi enn å gå og gjøre de tingene som gjør den eldste fornøyd. Minstemann er jo med bare, sover i vogna, kikker rundt. Det er vel solskjerm over vogna? Må nok fokusere mer på at eldste får utfolde seg ja! Er litt redd for varmen jeg. 30 grader i skyggen for tiden er helt ille synes jeg😅 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Føler med deg. Har en på 8 som leker selv og har venner rundt omkring her. Men i dag er jeg sliten etter varme netter med lite søvn. Barnet kommer opp i sengen til meg og i natt lå han med bena over meg. Har hatt vondt i hurt i hele dag 😆 Hva med å dra på stranda da? Skaff dere telt. Anonymkode: de426...2c6 Så kjekt med litt eldre barn som kan være ute alene med venner! Kjenner meg igjen ang. varme netter, ikke optimal søvn og føtter og armer "overalt"😆🙈 Tror ikke jeg tør å ra de med til stranda. Nært vann og passe på eldste, og måtte løpe etter osv..😅 Kanskje det ville gått bedre enn jeg tror. Tips ang. det? Eldste barnet lystrer ikke "Hold deg i nærheten av mamma" eller "stopp! Kom tilbake hit" f.eks. Men koronaen setter en stopper for det meste av folkerike steder. Anonymkode: 823f9...a74
Knots Skrevet 5. juli 2021 #8 Skrevet 5. juli 2021 Tenk at ferie er unntakstilstand. Legg lista kjempelavt og ikke ha dårlig samvittighet om dagene består av barnetv og nettbrett. Barnet tar ikke skade av det noen dager i løpet av ferien! 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #9 Skrevet 5. juli 2021 Nyt tiden med barna🥰🥰 Ikke planlegg for mye. Nyt friheten ute. Anonymkode: 9b4d2...e0d
Enterprises Skrevet 5. juli 2021 #10 Skrevet 5. juli 2021 Samboer klager også på det tulle der. Og noen ganger truer med at du må bruke egenmelding (syk barnepasser) for hun orker ikke. Jeg ser virkelig ikke problemet. Jeg klarer fint 3 uker med små ungene uten problemer (1 og 3år). Her spoler vi rundt, hopper i senger og på trampoline. Så forbanna vanskelig er det ikke å ha energi nok til ungene dine.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #11 Skrevet 5. juli 2021 Mine var på den alderen i fjor. Vi var hjemme sammen en periode litt tidligere også, pga. korona, men jeg syns akkurat da minsta var rundt 6 mnd. var den mest krevende perioden. Jeg tok dem en del med til barnehagen hvor eldste går til vanlig, og besøkte også andre barnehager som var sommerstengte. Der er det jo inngjerdet. Vi hadde med mat og lekte lenge. Vi var også en del i skogen, der trærne ga skygge. Jeg syns alt gikk lettere når man kom seg ut, men det er ikke helt greit i denne varmen heller. Leke med vann inne, har også vært en hit. Når man er glovarm, gjør det ikke noe at det blir en del søl. Lykke til, jeg føler med deg! Og for det det er verdt, det er en god del lettere i år Anonymkode: 9ae33...10a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #12 Skrevet 5. juli 2021 Jeg bor i blokk. Leker i oppblåsbart vannbasseng og har mange uteleker. Bruker også en tenåringsjente fra en stor søskenflokk til barnepasser. Ta med leker ut, et stort pledd og lek ute. Vannpistol, gatekritt, hoppetau, balansesykkel, hoppe paradis, vannspreder-moro osv... Anonymkode: 4106c...c59
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #13 Skrevet 5. juli 2021 Knots skrev (4 minutter siden): Tenk at ferie er unntakstilstand. Legg lista kjempelavt og ikke ha dårlig samvittighet om dagene består av barnetv og nettbrett. Barnet tar ikke skade av det noen dager i løpet av ferien! Føler at lista er veldig lav fra før når mannen jobber. Men som jeg skrev så er ikke barnet interessert i tv. Ipaden er grei i ca 15 min pr.gang, og ikke hver dag. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nyt tiden med barna🥰🥰 Ikke planlegg for mye. Nyt friheten ute. Anonymkode: 9b4d2...e0d Det gjør jeg virkelig når mannen er hjemme, eller vi er med noen andre. Kjenner det tar tid å bli vant til å ha med begge out and about. Spesielt før minste blir ett år og ikke trenger å skjermes så veldig fra sola. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mine var på den alderen i fjor. Vi var hjemme sammen en periode litt tidligere også, pga. korona, men jeg syns akkurat da minsta var rundt 6 mnd. var den mest krevende perioden. Jeg tok dem en del med til barnehagen hvor eldste går til vanlig, og besøkte også andre barnehager som var sommerstengte. Der er det jo inngjerdet. Vi hadde med mat og lekte lenge. Vi var også en del i skogen, der trærne ga skygge. Jeg syns alt gikk lettere når man kom seg ut, men det er ikke helt greit i denne varmen heller. Leke med vann inne, har også vært en hit. Når man er glovarm, gjør det ikke noe at det blir en del søl. Lykke til, jeg føler med deg! Og for det det er verdt, det er en god del lettere i år Anonymkode: 9ae33...10a Ja, 6 mnd er heftig. Også mye gøy i den alderen, men krevende! Bhg til barnet er ikke stengt når hn skal ha fri. Tror ikke noen bhg i området er sommerstengt, bortsett fra de som er koronastengt for øyeblikket. Men det er et par inngjerdede lekeplasser her👌 Takk for tips om skogen😊 Det blir supert om det ikke er såå varmt ja. Leke med vann inne, kan du utdype? På badet da? Takk! Regner med det blir lettere etterhvert som minste blir litt eldre ja! AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bor i blokk. Leker i oppblåsbart vannbasseng og har mange uteleker. Bruker også en tenåringsjente fra en stor søskenflokk til barnepasser. Ta med leker ut, et stort pledd og lek ute. Vannpistol, gatekritt, hoppetau, balansesykkel, hoppe paradis, vannspreder-moro osv... Anonymkode: 4106c...c59 Takk for tips! Bassenget har vært redningen her flere ganger, håper bare tempen blir brukbar. Men hvordan er deres erfaring med sterk varme og babyer? Dette var ikke et problem da eldste var liten. Føles ikke helt greit å være i 30graders skygge. Bedre å være inne i levelig temp. Men blir det mange varme dager, så må vi jo bare ut. Anonymkode: 823f9...a74
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #14 Skrevet 5. juli 2021 Hør med andre i fra bhg om de vil møtes for å leke. Eldste får brukt energi, og du kan slappe litt av. Anonymkode: 670ab...ab9
Uglems Skrevet 5. juli 2021 #15 Skrevet 5. juli 2021 Enterprises skrev (2 timer siden): Samboer klager også på det tulle der. Og noen ganger truer med at du må bruke egenmelding (syk barnepasser) for hun orker ikke. Jeg ser virkelig ikke problemet. Jeg klarer fint 3 uker med små ungene uten problemer (1 og 3år). Her spoler vi rundt, hopper i senger og på trampoline. Så forbanna vanskelig er det ikke å ha energi nok til ungene dine. Tro meg, det handler ikke om energi. Det handler om den fæle tanken om at man føler man alltid neglisjerer ett barn. At man ikke strekker til for å gi begge barna en god dag samtidig, at man føler det alltid er ett barn som ikke har det optimalt til fordel for det andre barnet. Når man i tillegg bor på en måte som du må planlegge for å komme seg ut dørstokken fordi et av barna må bli bært og det andre skal ikke slippes av syne, og det er ingen steder å dra uansett, og ingen gøyale steder i nærheten - og varmt i tillegg.. Da skjønner jeg det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Føler at lista er veldig lav fra før når mannen jobber. Men som jeg skrev så er ikke barnet interessert i tv. Ipaden er grei i ca 15 min pr.gang, og ikke hver dag. Det gjør jeg virkelig når mannen er hjemme, eller vi er med noen andre. Kjenner det tar tid å bli vant til å ha med begge out and about. Spesielt før minste blir ett år og ikke trenger å skjermes så veldig fra sola. Ja, 6 mnd er heftig. Også mye gøy i den alderen, men krevende! Bhg til barnet er ikke stengt når hn skal ha fri. Tror ikke noen bhg i området er sommerstengt, bortsett fra de som er koronastengt for øyeblikket. Men det er et par inngjerdede lekeplasser her👌 Takk for tips om skogen😊 Det blir supert om det ikke er såå varmt ja. Leke med vann inne, kan du utdype? På badet da? Takk! Regner med det blir lettere etterhvert som minste blir litt eldre ja! Takk for tips! Bassenget har vært redningen her flere ganger, håper bare tempen blir brukbar. Men hvordan er deres erfaring med sterk varme og babyer? Dette var ikke et problem da eldste var liten. Føles ikke helt greit å være i 30graders skygge. Bedre å være inne i levelig temp. Men blir det mange varme dager, så må vi jo bare ut. Anonymkode: 823f9...a74 En 6 mnd baby tåler litt sol. Bruk høy faktor og solhatt og lette klær. Anonymkode: 7c8ba...00a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå