Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høyere utdanning innen et område jeg nå er gründer i. Jeg startet eget firma for et år siden og det har vært ganske krevende, særlig pga pandemien. Inntjeningen er ikke så stor foreløpig, men det kan ta seg opp når samfunnet åpner seg mer, men det er altså ganske usikkert og kan gå litt begge veier. Vi som familie klarer oss såvidt det er, men har ikke råd til noe ekstra, og vi er hele tiden litt engstelige for at store kostnader skal dukke opp. På den annen side er jeg fleksibel, de minste barna kan ha kortere dager i barnehagen, jeg kan legge opp dagene mine selv og jobbe i kvelder og helger dersom det er sykdom e.l., og jeg har mulighet til å gjennomføre en del ting jeg har drømt om i åresvis yrkesmessig. Samtidig savner jeg litt det å ha kolleger, være del av et fellesskap, og særlig nå som det har vært lite sosialt ellers også føler jeg meg litt isolert på hjemmekontor alene.

Nå har det seg sånn at det har dukket opp en stilling jeg tror ville passet meg perfekt. Det er et vikariat, men er en trygg og god stilling ellers, med fast lønn, god pensjonsavtale osv. Jeg hadde egentlig tenkt å se an ut året og så søke jobber dersom arbeidsmengden ikke tok seg opp, så det var dumt den dukket opp akkurat nå. Om jeg hadde fått denne jobben ville jeg hatt økonomisk trygghet, men ville være mye mindre fleksibel, og barna ville fått vesentlig lengre dager i barnehagen. Siden det bare er et vikariat også, kan jeg risikere å «gi opp» drømmen og så være arbeidsledig igjen om 1 år.. Det er ikke enkelt å ta opp igjen driften av firmaet igjen da ettersom kundene da mest sannsynlig ville ha funnet nye leverandører. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: cbea1...54e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde søkt, det skader jo ikke. Er jo ikke sikkert du får den heller, så kan du eventuelt ta en beslutning da. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende noen år nå og skal straks kombinere det med en 70 prosent fast stilling og den tryggheten synes jeg er utrolig deilig med tanke på pensjon, sykepenger, sykt barn osv. Da har jeg en fot innefor noe trygt, samtidig som jeg har en del fleksibilitet igjen. 

Anonymkode: 07e1e...2a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde søkt, det skader jo ikke. Er jo ikke sikkert du får den heller, så kan du eventuelt ta en beslutning da. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende noen år nå og skal straks kombinere det med en 70 prosent fast stilling og den tryggheten synes jeg er utrolig deilig med tanke på pensjon, sykepenger, sykt barn osv. Da har jeg en fot innefor noe trygt, samtidig som jeg har en del fleksibilitet igjen. 

Anonymkode: 07e1e...2a3

Takk for svar! Nei, glemte å skrive det. Jeg har litt lyst til å søke, for om jeg ikke er aktuell så har jeg i hvertfall prøvd på en måte.. Hadde også vært greit å gå på et eventuelt intervju og kjent litt på «kjemien» osv, men så er jeg så redd for at jeg plutselig skal befinne meg i en situasjon der jeg faktisk får tilbud om jobben.. Jeg synes det hadde vært utrolig godt med økonomisk trygghet, men så er jeg også så veldig glad i fleksibiliteten. 😕 TS.

Anonymkode: cbea1...54e

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg er usikker så søker jeg alltid og så kan jeg alltids se det an etter et eventuelt intervju. Synes man får så mye bedre inntrykk av arbeidstaker etter at man har pratet ordentlig med de. 

Anonymkode: 92004...655

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette også kommer an på hvor sterk drive du har og hvor stor drømmen din er om å få bedriften din opp å gå. Hvis du blir stående på stedet hvil, eller verre, mister grunnlaget ditt og evt må starte på nytt om ett års tid, er kanskje ikke drømmen om egen business så stor likevel...? 

Anonymkode: 6a40a...6ff

Skrevet

Jeg syns du uansett skal søke og dra på evt. intervju så du får kjent litt på det. Du kan jo bare takke nei om du får tilbud om stillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...