Gå til innhold

Ferske urter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt ferske urter, men kunne tenke meg å prøve litt. Hvordan tar jeg best mulig vare på dem? Hvor lenge holder de? Hvordan bruker dere dem? Jeg tenker særlig på å prøve basilikum

Anonymkode: b5140...788

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper urter fra butikken så pott dem om til større potte. Den de kommer i er på langt nær stor nok. 
ta jevnlig urter for å gi plass til nye skudd. 

basilikum lager jeg pesto av stort sett 😋

jeg har også oregano og estragon, det er skikkelig digg på potetbåter, vær litt forsiktig med estragon da den har kraftig smak for noen. 

du kan bruke urter i alt mulig. Estragon brukes i bearnaise. Oregano er godt i pastaretter, pizzasaus etc. 

Anonymkode: 3a3a7...b20

• Liker 1
Skrevet

Basilikum er godt fersk i salat. Eller bare på brød med tomat og olivenolje...

Men de holder ikke lenge.

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (12 minutter siden):

Basilikum er godt fersk i salat. Eller bare på brød med tomat og olivenolje...

Men de holder ikke lenge.

Joda, basilikum kan man holde liv i i årevis. 

Ta den ut av plasten og potten, gi den mer jord og større plass og vann jevnt og ofte. Gjerne både ovenfra og ned og fra potten. La den stå LYST og varmt, så trives den. 

knip av store blader når du skal bruke av planten for å gjøre plass til nye skudd. Klipp ned og fjern døde stilker osv. 

Anonymkode: 194a7...bf1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta den ut av plasten og potten, gi den mer jord og større plass og vann jevnt og ofte. Gjerne både ovenfra og ned og fra potten. La den stå LYST og varmt, så trives den. 

knip av store blader når du skal bruke av planten for å gjøre plass til nye skudd. Klipp ned og fjern døde stilker osv. 

ok, skal prøve det. Hvordan holder du liv i den om vinteren? Må den ha plantelys?

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (2 minutter siden):

ok, skal prøve det. Hvordan holder du liv i den om vinteren? Må den ha plantelys?

Jeg har min i vinduskarmen. Bor i Sør-Norge så er litt lys her på vinteren og. Bor du i Nord med mørketid ville jeg nok brukt plantelys eller lys fra lystoffrør over kjøkkenbenk hvis du har det da :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har min i vinduskarmen. Bor i Sør-Norge så er litt lys her på vinteren og. Bor du i Nord med mørketid ville jeg nok brukt plantelys eller lys fra lystoffrør over kjøkkenbenk hvis du har det da :) 

Bor i sør norge, men får lite lys inn vinduene, det litte jeg får er forbeholdt tomatplantene så de ikke dør. Men skal vurdere plantelys.

Skrevet

Jeg har alltid urter stående. Nå om sommeren i urtekasse ute, men om vinteren står de i vinduskarmen. Stor nok potte, jevnlig vanning og litt omsorg så står de lenge. De må brukes for ikke å dø, faktisk, så lurt å knipe av litt med jevne mellomrom, selv om du ikke skal bruke de.
Har bladpersille, koriander, mynte og gressløk. Bladpersille brukes masse i pastaretter, kjøttretter og det meste, egentlig, koriander brukes i guacamole og annen mexikansk mat. Mynten er det for det meste datteren min som bruker i te og isvann. Gressløk i f.eks omelett og eggerøre.
Har hatt basilikum også, men dert er det ingen som er så glad i her i huset, så den avgikk med døden for et par år siden....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om man først gjør det slik - kjøp fra plantasjen.

Større mulighet for å lykkes, og bedre kvalitet. 

Butikkurtene er dyrket frem som ferskvare, med de utfordringer det skaper. 

Anonymkode: 768e7...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man først gjør det slik - kjøp fra plantasjen.

Større mulighet for å lykkes, og bedre kvalitet. 

Butikkurtene er dyrket frem som ferskvare, med de utfordringer det skaper. 

om man kjøper fra plantasen, må de også plantes om? eller står de i stor nok potte? Jeg har ikke ekstra jord osv så blir litt voldsomt å begynne å kjøpe inn kun for urter😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

om man kjøper fra plantasen, må de også plantes om? eller står de i stor nok potte? Jeg har ikke ekstra jord osv så blir litt voldsomt å begynne å kjøpe inn kun for urter😁

De holder i alle fall mye lengre uten å bli plantet om. Og smaken er mye bedre. De pleier å ha 3 for 100, så prisen er ikke ille heller. 

Selv om jeg har en liten urtehage må jeg innrømme at jeg kjøper det meste som ferskvare, akkurat som med annet grønt.. Bunter fra innvandrerbutikk er best og rimeligst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ville kanskje samplantet noen og hatt i en større potte om du har mulighet?  Da kan du jo ha dem stående ute også på sommeren. Jeg kan også anbefale urtene fra Plantasjen, holder seg mye bedre en de man får i dagligvare, samt de er økologiske 😊

Anonymkode: 67eda...1cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Butikkurter må bare spises opp fortest mulig. Tenk på dem som en frisk grønnsak, ikke som en plante til vinduskarmen.

Hvis du vil anlegge urtehage er det noe helt annet - da anbefaler jeg å spørre etter råd på et hageforum.

Anonymkode: f9567...002

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg ser meny har en litt større variant som har samme diameter som den på plantasjen. kan den være like grei som plantasjen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har urter på balkongen. Oregano, rosmarin, løpstikke, persille, timian, mynte, sitronmelisse, gressløk. Gressløk i egen potte. Samme med mynte. For de sprer seg fort og tar over. De andre har jeg fordelt i to lange balkongkasser. Klipper av og bruker i mat, eller klipper av bunter og fryser til senere bruk. Vokser raskt. Tar de inn om vinteren. 

Anonymkode: cba17...a8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har urter på balkongen. Oregano, rosmarin, løpstikke, persille, timian, mynte, sitronmelisse, gressløk. Gressløk i egen potte. Samme med mynte. For de sprer seg fort og tar over. De andre har jeg fordelt i to lange balkongkasser. Klipper av og bruker i mat, eller klipper av bunter og fryser til senere bruk. Vokser raskt. Tar de inn om vinteren. 

Det samme har jeg. I tillegg  fransk estragon, og salvie som kan høstes av hele vinteren.

Alt du ramser opp her kan for øvrig stå ute hele året, med unntak av rosmarin muligens. (Og persille er vel to-årig?).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det samme har jeg. I tillegg  fransk estragon, og salvie som kan høstes av hele vinteren.

Alt du ramser opp her kan for øvrig stå ute hele året, med unntak av rosmarin muligens. (Og persille er vel to-årig?).

Jeg plantet i fjor også. Lot de stå ute til i år, men virket som alt var dødt. Tror kanskje de heller skal vinterlagres et sted hvor det er kjølig, men ikke minusgrader? 

AnonymBruker
Skrevet

Alt dør på et døgn her vi bor nå 🙄 så blir lite kjøp av potteplanter.. 

Har alltid persille og koriander i kjøleskapet (kjøper ferske stilker på Asia butikk), setter stilkene i vann inne i mellom, beholder plastikk over. Holder lenge! Kjøper gressløk fryst til eggerøre. Ellers er dill og rosmarin også godt spesielt på poteter. Basilikum er nydelig på tomater med urtesalt og Peppermix, gjerne med en type smøreost (snøfrisk, frokostsalat) på brød/knekkebrød bl.a 

Elsker urter, klarer meg ikke uten, mat er bare ikke det samme uten..

Anonymkode: b0c01...eec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 2.20):

AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 11.13):

Hvordan har dere dem? De er vel overbygd? Eller står de åpent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...