Gå til innhold

Vanskelig bleieslutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min er 4,5 år, men overhode ikke motivert til å slutte med bleie. Jeg har ventet på at han skulle bli klar, og gitt han tilbud om å tipse på do siden han var 2,5 år. Nå i sommer tar jeg kun på han truse, men da går han heller og holder seg i timesvis helt til han ikke klarer lenger. Humøret hans blir skikkelig grinete det lenger han går og holder seg fordi han må så veldig tisse. Han aksepterer å bli satt på do, og kan fint sitte der mens han leker etc, men han vil ikke tisse der. Da vil han ha på bleie. Jeg vet ikke min arme råd hvordan jeg kan hjelpe gutten min med dette. 

Anonymkode: f3b5c...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gutten min er 4,5 år, men overhode ikke motivert til å slutte med bleie. Jeg har ventet på at han skulle bli klar, og gitt han tilbud om å tipse på do siden han var 2,5 år. Nå i sommer tar jeg kun på han truse, men da går han heller og holder seg i timesvis helt til han ikke klarer lenger. Humøret hans blir skikkelig grinete det lenger han går og holder seg fordi han må så veldig tisse. Han aksepterer å bli satt på do, og kan fint sitte der mens han leker etc, men han vil ikke tisse der. Da vil han ha på bleie. Jeg vet ikke min arme råd hvordan jeg kan hjelpe gutten min med dette. 

Har du prøvd å gi ham litt kaldt vann mens han sitter på do? 
Latt vannet i springen renne mens han sitter der? 

AnonymBruker
Skrevet
Annalena skrev (30 minutter siden):

Har du prøvd å gi ham litt kaldt vann mens han sitter på do? 
Latt vannet i springen renne mens han sitter der? 

Takk for tips! Ja, har prøvd dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Ha faste dorutiner og ikke ta på bleie nå i sommer hvis dere har mulighet til å være hjemme. Ofte handler det om at det må løsne og komme noe i do, så blir det lettere neste gang. Min eldste hadde dovegring, men da det først kom noe så gikk det nærmest over på et blunk. 

Anonymkode: 0d42b...e94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å la han stå og tisse? Hørte om noen som hadde suksess med et sikte-klistremerke nede i doen 😅

Har han andre rundt seg som han kan bli motivert? Eldre søsken evt kompiser?

Anonymkode: d695a...1f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss funket det da vi reiste på overnatting og far «glemte» bleiene. Kanskje et miljøskifte og litt «tilfeldigheter» hjelper?

Ellers husker jeg at en del av problemet var at barnet mitt og to venner i bhg var enige om at de ikke ville slutte. Så det kan være et tips å forhøre seg med vennenes foreldre om de har samme situasjon. 

Anonymkode: da50d...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å tvinge han hjelper hvertfall ikke. Jeg tror nøkkelen her er å få han med på planen om bleieslutt. Finn ut hva som kan motivere, lag en plan sammen. Finn ut om det er en spesiell grunn til at han ikke vil slutte. Han vil nok stritte i mot, om det blir press og forventninger. Bli enig om en tid frem i tid, at han skal slutte. Da får han både tid til å forberede seg, og samtidig så er det noe han har vært med på å bestemme. Også blir dere enig om et belønningssystem.

Anonymkode: 2abc7...f1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å tvinge han hjelper hvertfall ikke. Jeg tror nøkkelen her er å få han med på planen om bleieslutt. Finn ut hva som kan motivere, lag en plan sammen. Finn ut om det er en spesiell grunn til at han ikke vil slutte. Han vil nok stritte i mot, om det blir press og forventninger. Bli enig om en tid frem i tid, at han skal slutte. Da får han både tid til å forberede seg, og samtidig så er det noe han har vært med på å bestemme. Også blir dere enig om et belønningssystem.

Når han er 4,5 så kan det faktisk være det som skal til! Vi «tvang» vår 4 åring nå. Han hadde ingen av tegnene på at han var klar, men på et tidspunkt må nok være nok. Noen barn må faktisk dyttes litt ut i det. 

til ts, bare fortsett. Ikke ta på bleie igjen, bestem dere for at dere har sluttet og stå i det.han vil ikke holde ut i evigheten.

Anonymkode: f9a5c...eec

• Liker 1
Skrevet

Nå på sommeren kan han fint tisse ute, det kan hende det løsner litt da? Det å "vanne" en busk nederst i hagen er nok både spennende og gøy og fin måte for gutten til å ta kontrollen over tissingen på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når han er 4,5 så kan det faktisk være det som skal til! Vi «tvang» vår 4 åring nå. Han hadde ingen av tegnene på at han var klar, men på et tidspunkt må nok være nok. Noen barn må faktisk dyttes litt ut i det. 

til ts, bare fortsett. Ikke ta på bleie igjen, bestem dere for at dere har sluttet og stå i det.han vil ikke holde ut i evigheten.

Ja, eller så kan man prøve å lage en god plan sammen. De er såpass store så kan fint være mulig det også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, eller så kan man prøve å lage en god plan sammen. De er såpass store så kan fint være mulig det også. 

Regner jo med at det er prøvd når barnet er så gammelt. Man snakker jo med barnet når det er 4,5 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...