Gå til innhold

Måtte utsette vaksine pga historie med allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt alvorlig allergisk reaksjon en gang for lenge siden (antakeligvis pga en veldig sprøytet frukt), så når jeg skulle ta vaksinen ble jeg fortalt at det er lurt å vente til en lege er tilstede på senteret. Derfor skal jeg ta den i morgen. Men jeg blir jo litt engstelig, de kan sikkert redde meg om jeg får problemer med å puste, men har andre som har hatt alvorlige allergiske reaksjoner tatt vaksinen? Gikk det bra og hva er det dere er allergiske for i så fall? 

Jeg ønsker ikke med innlegget å påvirke folks avgjørelse angående å ta vaksinen eller ikke. Bare så det er sag! 😬Synes responsen til de på senteret var veldig bra som er såpass obs!

Endret av Yahahakorok
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne som har fått pusteproblemer av flere typer medisiner. Hun måtte vente en time etter vaksinering og de sto klar hvis noe skulle skje. Men det var helt uproblematisk, hun har heller aldri reagert på vaksiner før så hun forventet vel heller ikke å reagere nå men de var veldig flinke å passe på sa hun. Det går nok bra.

Skrevet

Jeg ble anbefalt å ikke ta den. Jeg har riktignok reagert (med anafylaktisk sjokk, som er det jeg regner med du mener?) på både mat og medisiner før, men dette bør du ta opp med din egen lege.

• Liker 1
Skrevet

Et av mine søsken havnet på sykehus etter vaksinen, men hn fikk hjelp raskt og er frisk igjen nå. 

• Liker 1
Skrevet

Flere jeg kjenner har allergi av typen anafylaktisk sjokk og de måtte vente en time etter vaksina ble satt til de kunne dra, men de fikk merke på lappen sin og en lege satt like ved.

Skrevet
Yahahakorok skrev (17 minutter siden):

Jeg har hatt alvorlig allergisk reaksjon en gang for lenge siden (antakeligvis pga en veldig sprøytet frukt), så når jeg skulle ta vaksinen ble jeg fortalt at det er lurt å vente til en lege er tilstede på senteret. Derfor skal jeg ta den i morgen. Men jeg blir jo litt engstelig, de kan sikkert redde meg om jeg får problemer med å puste, men har andre som har hatt alvorlige allergiske reaksjoner tatt vaksinen? Gikk det bra og hva er det dere er allergiske for i så fall? 

Jeg ønsker ikke med innlegget å påvirke folks avgjørelse angående å ta vaksinen eller ikke. Bare så det er sag! 😬Synes responsen til de på senteret var veldig bra som er såpass obs!

Som andre nevner, er det vel snakk om anafylaktisk sjokk. Det kan oppstå hos nesten hvem som helst (også de som aldri har fått det før), og derfor får man ikke forlate vaksinasjonsstasjonen før etter en viss tid. Dersom noen tidligere har fått anafylaktisk sjokk, er de enda mer nøye med ventetid etter vaksinen. 

Anafylaktisk sjokk er en alvorlig reaksjon som kan være dødelig uten behandling, men så lenge man er i nærheten av helsepersonell er man i gode hender og får behandling med adrenalinsprøyte kjapt, så da går det fint.
Sjansen er størst for at det går helt bra, så bare tenk at det er fint at du blir fulgt godt opp og er i trygge hender.

Skrevet

Takk for svar! Ja, det jeg hadde var anafylaktisk sjokk, kunne ikke puste en stund. Var heldig da det gikk over av seg selv før jeg ble bevisstløs. Men selvom jeg nok får god hjelp om jeg reagerer, er det jo ikke så gøy. Er redd for sprøyter i utgangspunktet. Så jeg kommer nok til å være utrolig nervøs en times tid etterpå 

TS

• Liker 1
Skrevet

De er veldig obs på dette med eventuelle reaksjoner i etterkant av vaksine, og det er gode rutiner for dette. Ville vært tydelig på at du er redd og hvorfor, det vil nok hjelpe enda mer på situasjonen.

Skrevet

Jeg har tatt vaksinen og det hele gikk fint! Fikk ingen allergisk reaksjon og er glad det er  over. Men ble møtt med veldig hyggelige mennesker som passet på og gjorde meg rolig! Følte jeg var i trygge hender

• Liker 1
  • Opprett ny...