AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #21 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 12.51): Det er en ting jeg ikke forstår; for å bli lege eller sykepleier på akuttmottak må du ha høyere utdannelse, mens ambulansearbeider kan du bli på vgs - hvordan? Kan da umulig være nok med noen timer i uka på vgs for å redde liv? Anonymkode: 16981...a45 At de er ulik kvalitet på,ambulansearbeidere er selvklart, det er det i alle yrkesgrupper. iSom medlem i prøvenemnd sier, det skal ikke all verden til for å bestå. Så starter den virkelige kompetansebygging når man kommer i arbeid, og man må ta obligatoriske kurs og fagdager jevnlig. Medisinhåndtering må man bestå hvert år.Man øver mye på caser, selv om man har vært ansatt i mange år. Slik er det iallefall i vårt helseforetak. Jeg kunne sendt moren min med de fleste, men noen ville jeg unngått. Man skal jo levere i live, og ute i distriktene kan det være lange avstander iforhold til byer der transportetappen er på noen minutter. Blir spennende hvordan faget vil utvikle seg, er vel ute i ulike høringsinstanser og mange meninger i bransjen. Anonymkode: 697b0...f4d
amo Skrevet 16. juli 2021 #22 Skrevet 16. juli 2021 (endret) ednul skrev (På 8.7.2021 den 16.36): Som ambulansearbeider så kan eg si at 99% av alle autoriserte ambulansearbeidere har tilleggsudanning i form av minimum AMLS, PHTLS, AHLR og medikamentkurs. I tillegg så har flere av oss videreutdanning på høyskolenivå (nasjonal paramedic) og gjerne operative kurs som TAS og innsatsleder helse. Forøvrig vil eg si det er høy kvalitet på de lærlinger som avlegger fagprøven, de aller fleste er mer enn kompetent til den jobben som skal gjøres, så du kan føle deg helt trygg. Ambulansefaget er også løftet opp på bachelor nivå, dette for å kunne drive egen forskning og få mer eierskap til egen profesjon, det vil på sikt også bli slutt på at ufaglært arbeidskraft (sykepleiere/med.studenter) vil få lov å jobbe i tjenesten. Ambulansearbeider er på samme utdanningsnivå som helsefagarbeide,portør og renholder. To år på skole og to år i lære. Paramedisiner er på samme utdanningsnivå som sykepleier, Bachleor og 180 studiepoeng. Paramedic var et årsstudium på 60 studiepoeng, som bygger på realkompetanse til ambulansearbeider. Det gir ingen bachelorgrad. Kravet er fagbrev i faget og to år praksis i 80-100% stilling. Denne løsningen er foreløpig lagt på is. Ambulansefaget er fortsatt innom ulike høringsinstanser og en ser på ulike modeller, et år ekstra skole, 6 måneder lengre lære tid osv .Hvordan fordelingen vil bli mellom ambulansearbeider og paramedisinere er det heller ikke klaregjort pr. I dag. Sterke krefter i bransjen, der noen mener slik og andre slik….. Endret 16. juli 2021 av amo
ednul Skrevet 16. juli 2021 #23 Skrevet 16. juli 2021 (endret) amo skrev (1 time siden): Ambulansearbeider er på samme utdanningsnivå som helsefagarbeide,portør og renholder. To år på skole og to år i lære. Paramedisiner er på samme utdanningsnivå som sykepleier, Bachleor og 180 studiepoeng. Paramedic var et årsstudium på 60 studiepoeng, som bygger på realkompetanse til ambulansearbeider. Det gir ingen bachelorgrad. Kravet er fagbrev i faget og to år praksis i 80-100% stilling. Denne løsningen er foreløpig lagt på is. Ambulansefaget er fortsatt innom ulike høringsinstanser og en ser på ulike modeller, et år ekstra skole, 6 måneder lengre lære tid osv .Hvordan fordelingen vil bli mellom ambulansearbeider og paramedisinere er det heller ikke klaregjort pr. I dag. Sterke krefter i bransjen, der noen mener slik og andre slik….. Vet ikke helt hva poenget med innlegget ditt var men ja ambulansefag på vgs er et fagbrev. Forskjellen på "renholder og helsefagarbeider " som du nevner er jo et fokus på akuttmedisin, i tillegg til mye etterutdanning i nevnte kurs og medikamentdelegering. På sikt vil nok vgs utdanningen bli lagt ned og ansatte i tjenesten få tilbud om videreutdanning på bachelor nivå gjennom y-vei. Nasjonal paramedic som du nevnte er ikke lagt på is men komt i et nytt format.( https://fagskolene.no/studier/helsefag/ambulanseoperativ-ledelse-og-prehospital-pasientbehandling) Endret 16. juli 2021 av ednul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå