Gå til innhold

Ambulansearbeider

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er en ting jeg ikke forstår; for å bli lege eller sykepleier på akuttmottak må du ha høyere utdannelse, mens ambulansearbeider kan du bli på vgs - hvordan? Kan da umulig være nok med noen timer i uka på vgs for å redde liv?

Anonymkode: 16981...a45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

du trenger bare det mest nødvendige for å holde en persjon i livet frem til du kommer til et fast sted

Anonymkode: 100f7...ee5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en ting jeg ikke forstår; for å bli lege eller sykepleier på akuttmottak må du ha høyere utdannelse, mens ambulansearbeider kan du bli på vgs - hvordan? Kan da umulig være nok med noen timer i uka på vgs for å redde liv?

Du er to år i lære etter VGS.

Ambulansearbeider er en sykepleier med mer ulykke trening, for å si det veldig enkelt.

Anonymkode: 87979...971

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har vært et diskusjonstema i mange, mange år. Og i like mange år har de jobbet med både å få det på høyskolenivå og å få det slik at det ikke holder å være "kun" sykepleier med et par kurs for å være ambulansepersonell.

Å få det opp på høyskolenivå vil også få opp alderen til de stakkars lærlingene som får de sterke og dype inntrykkene som 18-åringer.

Anonymkode: 74ed3...0cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ambulansearbeider er en sykepleier med mer ulykke trening, for å si det veldig enkelt.

Dette er helt feil. En sykepleier har treårig høyskoleutdannelse. Ambulansearbeider er en yrkesfaglig utdannelse. 

Anonymkode: 3f116...1c3

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dét er i hvert fall ikke riktig! Da hadde du måttet utdanne deg (høyskole) til sykepleier først, og så tatt påbygging innen ambulansearbeid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan da umulig være nok med noen timer i uka på vgs for å redde liv?

Det er kun det grunnleggende som kreves for å redde et liv. Akuttmedisin er ikke hjernekirurgi. Det er ikke hokus pokus, men egentlig veldig enkelt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste « nye» kreves det paramedic utdannelse.

Anonymkode: 32fe2...3eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ambulanse driver med det grunnleggende og forebygger, mens sykepleier går mer i dybden på skadene og har lov til å gjøre mer for å få de friske fordi de sitter med mer kunnskap. 

Anonymkode: f601a...9ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ambulanse driver med det grunnleggende og forebygger, mens sykepleier går mer i dybden på skadene og har lov til å gjøre mer for å få de friske fordi de sitter med mer kunnskap

Anonymkode: f601a...9ea

Først og fremst, ikke skriv om noe du definitivt ikke har peiling på.

Hvorfor har så mange sykepleiere ovenfra og ned holdning? Dere tror dere er best i faget deres. Skjerp dere!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ambulansearbeider så kan eg si at 99% av alle autoriserte ambulansearbeidere har tilleggsudanning i form av minimum AMLS, PHTLS, AHLR og medikamentkurs. I tillegg så har flere av oss videreutdanning på høyskolenivå (nasjonal paramedic) og gjerne operative kurs som TAS og innsatsleder helse. 

Forøvrig vil eg si det er høy kvalitet på de lærlinger som avlegger fagprøven, de aller fleste er mer enn kompetent til den jobben som skal gjøres, så du kan  føle deg helt trygg. Ambulansefaget er også løftet opp på bachelor nivå, dette for å kunne drive egen forskning og få mer eierskap til egen profesjon,  det vil på sikt også bli slutt på at ufaglært arbeidskraft (sykepleiere/med.studenter) vil få lov å jobbe i tjenesten. 

Endret av ednul
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 12.51):

Hvorfor mener du ambulansearbeidere ikke har nok utdanning?

Det har ikke vært noen skandaler i media som jeg kan huske, hvor ambulansearbeideres kompetanse betviles. Sykepleiere derimot, måler jevnlig feil medisiner eller skålder gamlinger ved stell. Hvem kunne trengt mer utdannelse, egentlig?

Anonymkode: 7c4de...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det har ikke vært noen skandaler i media som jeg kan huske, hvor ambulansearbeideres kompetanse betviles. Sykepleiere derimot, måler jevnlig feil medisiner eller skålder gamlinger ved stell. Hvem kunne trengt mer utdannelse, egentlig?

Kanskje ikke se veldig lett å se om et liv kunne vært reddet hvis det hadde blitt hjulpet av en mer kompetent person? Jeg vet ikke jeg.

Men jeg kjenner jeg ville kjent meg tryggere i henda på en sykepleier, som tross alt har minimum tre år med kun helsefag, framfor en tenåring som har hatt ambulansefag noen timer på vgs ved siden av fag som norsk,  engelsk, matte,  historie osv. De virker ikke så veldig kompetente i mine øyne. 🙈 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ednul skrev (1 time siden):

Som ambulansearbeider så kan eg si at 99% av alle autoriserte ambulansearbeidere har tilleggsudanning i form av minimum AMLS, PHTLS, AHLR og medikamentkurs. I tillegg så har flere av oss videreutdanning på høyskolenivå (nasjonal paramedic) og gjerne operative kurs som TAS og innsatsleder helse. 

Forøvrig vil eg si det er høy kvalitet på de lærlinger som avlegger fagprøven, de aller fleste er mer enn kompetent til den jobben som skal gjøres, så du kan  føle deg helt trygg. Ambulansefaget er også løftet opp på bachelor nivå, dette for å kunne drive egen forskning og få mer eierskap til egen profesjon,  det vil på sikt også bli slutt på at ufaglært arbeidskraft (sykepleiere/med.studenter) vil få lov å jobbe i tjenesten. 

Takk for bra svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje ikke se veldig lett å se om et liv kunne vært reddet hvis det hadde blitt hjulpet av en mer kompetent person? Jeg vet ikke jeg.

Men jeg kjenner jeg ville kjent meg tryggere i henda på en sykepleier, som tross alt har minimum tre år med kun helsefag, framfor en tenåring som har hatt ambulansefag noen timer på vgs ved siden av fag som norsk,  engelsk, matte,  historie osv. De virker ikke så veldig kompetente i mine øyne. 🙈 

Sykepleiere har 45 studiepoeng, dvs 3/4 år, med helsefag(kilde under). I en ambulanse vil jeg heller ha en ambulansearbeider som har utdannelsen sin innen akuttmedisinske fag og to år i lære, med dedikert tid til å bli god i det.

https://www.hiof.no/studier/programmer/spl-bachelorstudium-i-sykepleie-heltid/studieplaner/H2018.html

3: Medisinske og naturvitenskapelige emner (45 studiepoeng)

• Anatomi, fysiologi og biokjemi (12 studiepoeng)

• Generell patologi, sykdomslære og farmakologi (24 studiepoeng)

• Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene (9 studiepoeng)

Anonymkode: 0bce3...f79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Slutt med profesjonskampen  nå, det gagner verken sykepleiere eller ambulansearbeidere/paramedics. 
Det er to forskjellige utdanninger med noe overlappende innhold, og mye forskjellig. 
Ambulansearbeidere og paramedics er definitivt best på akuttmedisin og traumatologi (de har god dybdekunnskap), mens fordelen til sykepleiere er at de kan mye om generell sykdomslære. forebygging, ernæring etc. De har mer breddekunnskap, de kan litt om mange forskjellige ting. Ønsker sykepleiere dybdekunnskap, kan de ta en rekke videreutdanninger. 

Hilsen sykepleier som har stor respekt for sin rødkledde kolleger 🙂 

Anonymkode: f6ab0...621

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Greit at du glemmer hele saken fra Sofienbergparken da, "ingen skandaler i media"...

Anonymkode: 01f1d...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit at du glemmer hele saken fra Sofienbergparken da, "ingen skandaler i media"...

Men det var jo ikke den faglige kompetansen til ambulansearbeideren som var saken der da...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Teatrica skrev (2 timer siden):

Men det var jo ikke den faglige kompetansen til ambulansearbeideren som var saken der da...

Det var det i alle høyeste grad, han skjønte ikke at folk kan tisse seg ut ved hodeskade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...