AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Del Skrevet 5. juli 2021 Dette er frelanceoppdrag. Noen som vet grensene på inntekt man kan tjene uten å betale skatt, vil helst unngå det? Hvilke beløper sjekker banken på overføringer fra utlandet og når må jeg begynne å skatte på dette? Anonymkode: 8b472...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 5. juli 2021 #2 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er frelanceoppdrag. Noen som vet grensene på inntekt man kan tjene uten å betale skatt, vil helst unngå det? Hvilke beløper sjekker banken på overføringer fra utlandet og når må jeg begynne å skatte på dette? Anonymkode: 8b472...daa https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Del Skrevet 5. juli 2021 prt90 skrev (42 minutter siden): https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/ det var litt forvirrende å lese, noen andre som kan hjelpe meg her? Anonymkode: 8b472...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Del Skrevet 5. juli 2021 På generelt grunnlag kan du motta 6000 kr på et oppdrag uten å måtte skatte av det. Øker omfanget av denne typen oppdrag må du ta stilling til om du er næringsdrivende eller ikke. Anonymkode: 2f7b0...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Del Skrevet 5. juli 2021 Lurer egentlig på hvor mye jeg som frilanser kan tjene og hvordan jeg rapporterer inn skatt på skattetaten, er det noen som kan hjelpe meg til å finne frem her? Anonymkode: 8b472...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #6 Del Skrevet 5. juli 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer egentlig på hvor mye jeg som frilanser kan tjene og hvordan jeg rapporterer inn skatt på skattetaten, er det noen som kan hjelpe meg til å finne frem her? Anonymkode: 8b472...daa https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/ Du må sette deg inn i reglene til Skatteetaten. Kontakt de dersom noe er uklart. Anonymkode: 2f7b0...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #7 Del Skrevet 5. juli 2021 Hvis du driver næring, er det ingen ekstra grense ut over den vanlige frikortgrensen du antagelig uansett er over, for du har vel en jobb også? Anonymkode: ec5ad...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon 1970 Skrevet 5. juli 2021 #8 Del Skrevet 5. juli 2021 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker said: På generelt grunnlag kan du motta 6000 kr på et oppdrag uten å måtte skatte av det. Anonymkode: 2f7b0...a1c Dette gjelder kun arbeid som utføres i betalerens hjem eller fritidsbolig (altså typisk vasking, barnepass etc)...ellers er grensen kr 1 000. Endret 5. juli 2021 av Håkon 1970 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #9 Del Skrevet 5. juli 2021 Slik leser jeg det: Grensen er 6000 dersom arbeid er utført i oppdragsgivers hjem/hytte f.eks du legger tak eller maler. Hvis ikke er grensen på inntekt 1000. Det er videre et vilkår at du ikke er selvstendig næringsdrivende innenfor det området inntekten kommer fra. Du kan altså ikke motta inntekten skattefritt om du har et enkeltpersonforetak som driver med denne type freelancejobb og du kan heller ikke motta inntekt over 1000. Da er det ikke hobbyvirksomhet men næringsvirksomhet hvor du er skattepliktig. Du betaler skatt som forskuddsskatt, alternativt fører du inntekt på selvangivelse og får restskatt. Anonymkode: 89066...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #10 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis du driver næring, er det ingen ekstra grense ut over den vanlige frikortgrensen du antagelig uansett er over, for du har vel en jobb også? Anonymkode: ec5ad...d73 nei har ingen jobb ved siden av nei, hva ligger grensene på her, 50 000? Anonymkode: 8b472...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #11 Del Skrevet 5. juli 2021 dette er nettbaserte oppdrag og får lønn i euro, så er usikker på hvordan jeg skal føre opp dette Anonymkode: 8b472...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #12 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): dette er nettbaserte oppdrag og får lønn i euro, så er usikker på hvordan jeg skal føre opp dette Anonymkode: 8b472...daa Men hvorfor kontakter du ikke skatteetaten og får riktig svar? Anonymkode: 005b5...c88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #13 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): nei har ingen jobb ved siden av nei, hva ligger grensene på her, 50 000? Anonymkode: 8b472...daa Det er ingen definitiv grense. Anonymkode: 2f731...320 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #14 Del Skrevet 5. juli 2021 Har du annen inntekt, som trygd? I så fall er inntekten skattepliktig, med de unntakene som er nevnt tidligere i tråden. Da fører du rett og slett opp inntekten i selvangivelsen (eller hva den heter nå), og belager deg på restskatt. Du bør altså sette av ca 30% av denne inntekten til å betale restskatt til neste år. Har du null annen inntekt er det frikort som gjelder. Google frikort. Anonymkode: d8af1...93c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #15 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har du annen inntekt, som trygd? I så fall er inntekten skattepliktig, med de unntakene som er nevnt tidligere i tråden. Da fører du rett og slett opp inntekten i selvangivelsen (eller hva den heter nå), og belager deg på restskatt. Du bør altså sette av ca 30% av denne inntekten til å betale restskatt til neste år. Har du null annen inntekt er det frikort som gjelder. Google frikort. Anonymkode: d8af1...93c nei jeg har null inntekt, men får inntekten i euro, det må vel føres opp? Anonymkode: 8b472...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 5. juli 2021 #16 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): nei jeg har null inntekt, men får inntekten i euro, det må vel føres opp? Anonymkode: 8b472...daa Så ring skatteetaten da, det er den eneste plassen du kan få riktig svar her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #17 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen definitiv grense. Anonymkode: 2f731...320 Ikke for hvor mye man kan tjene i næring, men for hvor mye man kan slippe å betale skatt av. Regner med at ts vil ha ENK, og da blir inntekten hennes personlige på skattemeldingen, og uten annen inntekt blir det ikke skatt før man når ca. 50 000. Anonymkode: ec5ad...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 5. juli 2021 #18 Del Skrevet 5. juli 2021 Skal omregnes til norske kroner. Valutakursen på transaksjonstidspunktet eller årlig gjennomsnittskurs https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/omregning-av-utenlandsk-valuta-til-norske-kroner/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #19 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har du annen inntekt, som trygd? I så fall er inntekten skattepliktig, med de unntakene som er nevnt tidligere i tråden. Da fører du rett og slett opp inntekten i selvangivelsen (eller hva den heter nå), og belager deg på restskatt. Du bør altså sette av ca 30% av denne inntekten til å betale restskatt til neste år. Har du null annen inntekt er det frikort som gjelder. Google frikort. Anonymkode: d8af1...93c Frikort gjelder for lønnsmottakere, ikke selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 77901...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #20 Del Skrevet 5. juli 2021 Jeg anbefaler at du sjekker når Skatteetaten holder kurs for selvstendig næringsdrivende. Pr nå foregår kursene kun via nett, men de er gratis og gir masse god info. Dersom du deltar på et live webinar, kan du også stille spørsmål dersom du lurer på noe. Jeg deltok på et sånn kurs (den gang fysisk oppmøte) da jeg skulle prøve meg som selvstendig næringsdrivende, og fikk mye god info, både muntlig og skriftlig. Ikke ta på deg oppdrag før du er mer sikker på dette med inntekter og skatt i et ENK (enkeltpersonforetak). Anonymkode: 493ee...daa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå