AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 Forrige uke fikk jeg en smertefull kul i endetarmsåpningen etter avføring jeg raskt skjønte var en hemoroide. Jeg har hatt dette en gang før, for mange år siden. Da smurte jeg salve på og problemet forsvant. Husker ikke hvor lang tid det tok eller hvordan forløpet var, men har ikke hatt det på kanskje seks år. Så er vi tilbake i nåtid, i uke 29 av graviditeten. Jeg har smurt med Sheriproct i en ukes tid, og den er ikke like smertefull lenger (heldigvis). Etter en tur på toalettet nå nettopp tenkte jeg å tørke meg, vaske og smøre. Men jeg så fort på papiret at hemoroiden har sprukket, for jeg blødde litt. Jeg sjekket at blodet -ikke- kommer fra skjeden, så jeg er ikke redd for blødning pga svangerskapet. Det er fra endetarmsåpningen, og mesr sannsynlig henoroiden siden avføringen så helt vanlig ut. betyr dette at salven fungerer og at hemoroiden nå er på retretten? Jeg klarer nå sette meg, reise meg osv uten større smerter, og er ganske klar for å slippe dette styret etter en uke med vondt. men så leste jeg at hvis man opplever blødning skal man stoppe behandlingen umiddelbart, så nå er jeg usikker da… Er det noen andre her som har erfaringer med hemoroider i svangerskapet? Skal jeg fortsette å smøre? Avbryte? jeg skal til jordmor på onsdag. Fastlegen har ferie. Anonymkode: 081fb...378
Cer3s Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Har du prøvd stikkpiller? Det hjalp veldig hos meg. Her måtte både stikkpiller og salve til. Jeg behandlet etter fødsel da så kan nok være lurt å forhøre seg med lege først i 😊
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Cer3s skrev (21 minutter siden): Har du prøvd stikkpiller? Det hjalp veldig hos meg. Her måtte både stikkpiller og salve til. Jeg behandlet etter fødsel da så kan nok være lurt å forhøre seg med lege først i 😊 Har ikke prøvd det, for har tenkt at problemet er "utvendig"? Anonymkode: 081fb...378
Cer3s Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Har ikke prøvd det, for har tenkt at problemet er "utvendig"? Anonymkode: 081fb...378 Hos meg hjalp det kun å behandle utvendig og innvendig ihvertfall 😊
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 Et godt kjerringråd er å ise ned hemoroiden. Ta noen isbiter i en liten brødpose og legg inntil hemoroiden, evt.med en vaskeklut utenpå om det blir for kaldt. Slik nedkjøling vil ofte gjøre at hemoroiden skrumper inn. Er forøvrig bedre at den blør litt enn at blodet blir liggende inni, for da danner det seg ofte en sort hard kul og det gjør sykt vondt (trombosert henoroide). De må ofte snittes opp av lege for å bli bedre. Ellers finnes det en lindrende gel på apoteket som heter noe på A som også er veldig bra og kan brukes av gravide. Anonymkode: f2bf5...df6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #7 Skrevet 5. juli 2021 Her hadde jeg kontaktet en lege! Aldri vært borti at min har sprukket så greit å få avklart om salven kan brukes på åpent sår og hva som bør gjøres for å unngå betennelse osv 😊 Anonymkode: f0f88...331
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har mange hemorider og de blir store og blør av ingenting.. De blir verre ved hard avføring, litt pressing, fødselen osv. Bare tørk deg som vanlig og evt spyl deg i dusjen. Bruk ac3 komfort og evt stikkpiller fra legen. Tenkte å skaffe dem selv etter råd fra 6 barnsmor:) Men etterhvert så trekker de seg sammen og er uten blod da klør de ikke mer Anonymkode: 747bc...934
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Sheriproct stikkpiller kan kjøpes uten resept til opplysning, men oppbevares kaldt så man må spørre betjeningen om dem da de ikke står i hyllen 🙂 Anonymkode: 31393...eb1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Takk for tilbakemeldinger dere! Har snakket med jordmor nå. Hun sa at blødning ikke betydde at jeg måtte avbryte behandlingen. Hun anbefalte meg også kombinasjonen av stikkpille og smøring. Siden jeg har smurt i en uke allerede skulle jeg ta kontakt med legen om den ikke blir borte/bedre innen neste uke. Den er ikke øm lenger, men er fremdeles på utsiden. Ikke plagsom annet enn litt problematisk når jeg skal tørke meg eller vaske meg. Fikk kjøpt noen servietter på apoteket og. satser på at det bedrer seg fremover nå og at jeg slipper dette fremover 🤣 da blir det stikkpiller og smøring en uke til og håper den forsvinner Anonymkode: 081fb...378 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 Du skjønner vel at den er «utenfor», men skal egentlig være «inni»? Du må dytte den oppi når du har vært på toalettet Anonymkode: b06f7...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå