Belit Skrevet 13. september 2005 #1 Del Skrevet 13. september 2005 Har merket at det tidvis er mye verbal aggresjon mot folk som har lang utdanning her inne, tilsynelatende fordi de har lang utdanning. Hva kommer dette av egentlig? Hva slags episoder har fremkalt så sterke følelser hos dere? Jeg er nysgjerrig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #2 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg aner ikke hvorfor det er så mange som har noe i mot folk med utdanning. En skulle faktisk tro de hadde gjort dem noe? Håper de oppgir grunnene sine her, så kan vi se hva det egentlig er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2005 #3 Del Skrevet 13. september 2005 Leser en del på dette forumet, men kan egentlig ikke huske at jeg har sett dette fenomenet. I hvilken sammenheng skjer det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #4 Del Skrevet 13. september 2005 Det har faktisk skjedd ganske så ofte her inne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 13. september 2005 #5 Del Skrevet 13. september 2005 Har ihvertfall opplevd å bli direkte latterliggjort og nærmest skjelt ut mens jeg studerte, da jeg jobbet med en haug middelaldrende damer uten utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2005 #6 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Det er vel et utslag av janteloven. "Du skal ikke komme her å lære OSS noe", til tross for at man ikke har åpnet kjeften. Heldigvis har jeg aldri opplevd det selv, men samboeren min har. Jeg ble rasende på hans vegne, mens han bare trakk på skuldrene. Dette skjedde på en midlertidig arbeidsplass. Da han sluttet, sendte han kake til kollegene med påskriften "XXX, du tok feil" (XXX var den som hadde gnålt mest om at utdanning ikke lønner seg.) Edit: han sluttet for å begynne i en jobb som var relevant i forhold til utdanningen. Endret 13. september 2005 av Elphaba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2005 #7 Del Skrevet 13. september 2005 Da han sluttet, sendte han kake til kollegene med påskriften "XXX, du tok feil" (XXX var den som hadde gnålt mest om at utdanning ikke lønner seg.) ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2005 #8 Del Skrevet 13. september 2005 Det har faktisk skjedd ganske så ofte her inne... ← Jasså... Noe jeg av og til reagerer på er noe vi liker å kalle tittel-dropping (inspirert av name dropping); det å fortelle om faget sitt når det er helt irrelevant. Som feks: Hvilken penn er best? Bic er best. Dette oppdaget jeg mens jeg studerte psykologi, og der måtte jeg skrive mange notater hver dag etc etc.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest z Skrevet 13. september 2005 #9 Del Skrevet 13. september 2005 Har ikke opplevd det her inne, men i virkeligheten. Jeg har ikke lang utdanning enda, men går på universitetet og er visst i mange tilfeller "umulig å diskutere med" bare på grunn av at jeg har studert bestemte temaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. september 2005 #10 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg har opplevd dette (indirekte), selv om jeg ALDRI snakker fagprat med venninnene mine, og de spør heller aldri. Jeg tror faktisk ikke at selv mine beste venninner vet helt hva jeg jobber med, eller hva jeg har studert. De vet nok bare at jeg jobber på universitetet, og da holder det. Det er greitt nok det, har ikke sånn behov for å ta jobben med meg hjem, men det blir litt VEL mye prat om deres liv, barn og slikt, og jeg kjenner jeg melder meg oftere og oftere ut av diskusjonene, og liker bedre og bedre å være alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #11 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg har ikke reagert spesielt på dette her inne, faktisk, selv om man kan finne på å bli jantete for alt mulig rart. Når det gjelder tittel-dropping er jeg enig i at det er litt stusslig, men noen ganger tenker man jo selv at det kan være relevant å nevne utdanninga si (personlig nevner jeg ikke min konkrete utdanning, men fagområdet og lengden - en bachelor bør da heller ikke være nok til å provosere folk...) i forbindelse med temaet som diskuteres; yrker, fagfelt, studielån/studenttilværelse, lønnsnivå. Opplever ikke at man blir trakassert "personlig" om man har utdanning, men kan være veldig enig i at enkelte ønsker å gjøre et poeng ut av at de ikke helt skjønner vitsen med utdanning, eller hvorfor man får/bør få høyere lønn med enn uten utdanning, f eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 14. september 2005 #12 Del Skrevet 14. september 2005 Jasså... Noe jeg av og til reagerer på er noe vi liker å kalle tittel-dropping (inspirert av name dropping); det å fortelle om faget sitt når det er helt irrelevant. Som feks: Hvilken penn er best? Bic er best. Dette oppdaget jeg mens jeg studerte psykologi, og der måtte jeg skrive mange notater hver dag etc etc.. ← Tar høyere utdanning selv jeg nå, og i den ene jobben jeg hadde ble jeg rakket ned på fordi jeg gjorde det, i den jobben jeg har nå blir jeg oppmuntret til å ta utdannelse, til tross for at det ikke er noen med høyere utdanning der. Jeg tror også det har noe med janteloven å gjøre, som blir nevnt over her. "du skal ikke være bedre enn oss" selv om du ikke har åpna kjeften engang :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #13 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg reagerer vel så mye på at folk uten utdannelse blir omtalt som mindre intelligente og uten ambisjoner. Utdannelse ene eller andre veien har faktisk ikke noe med intelligens å gjøre: Fins mennesker med utdannelse som er kjempedumme og uten utdannelse som er smarte. Eksempel: Jeg har likt meg på skolen og har studert. Min bror har ikke helt sansen for å sitte å lese og gikk yrkesskole. Jeg har en ok jobb med ok lønn og studielån. Min bror har en vellykket bedrift, tjener rått og ikke noe studielån. Syns det er lite intelliget å generalisere hele grupper enten det er de med utdannelse eller ikke; fins intelligente og ikke intelligente mennesker i begge grupper. Intelligens er medfødt og kan utvikles ved utdannelse og/eller erfaring. Men er man født med lav intelligens kan man ikke studere den høy (såsant man ikke pugger alle svarene på intelligenstesten). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 14. september 2005 Forfatter #14 Del Skrevet 14. september 2005 Enig med siste taler - generalisering er alltid generelt, og ikke overførbart til alle enkelttilfeller. Jeg har aldri opplevd i det virkelige livet å bli "jekket ned" fordi jeg har utdanning, men her inne faller det rett som det er kommentarer i den retning. Og jeg synes ikke at det er særlig mye "statusdropping" ute og går her inne heller, som noen peker på. Jeg har jobbet i butikk under hele utdanningstiden min og syntes det var en fin ekstrajobb. Jeg kom kjempegodt overens med (de uutdannede) kollegaene, og det er alltid hyggelig å stikke innom der for en prat nå som det er lenge siden jeg sluttet. Vi snakket faktisk ganske ofte om utdanning og karrieremuligheter sammen, og jeg opplevde aldri at vi så på hverandre som i forskjellig "klasse" eller noe. Ulike ambisjoner og formelle muligheter, helt klart, men siden alle hadde foretatt et bevisst valg selv og var komfortable med valget var det ingen skråblikk eller jantelov. Jeg har alltid jobbet ved siden av skolen, og har alltid følt at det har latt meg beholde fingeren i jorda og ikke seile opp i en teoretisk sky av tenkte problemstillinger som ikke betyr noe i det virkelige liv. Men jeg må bare innrømme at jeg nesten ikke har noen nære venner som ikke har lang utdanning, og jeg har alltid tenkt at det bare skyldes at de fleste gode vennene mine traff jeg på universitetet. Nå jobber jeg sammen med folk som har kortere og en annerledes utdanning enn meg, og opplever utelukkende at vi har mye å lære av hverandre, stor respekt for hverandres kompetanse, og mye vennligsinnet moro med forskjellene mellom arbeidsmetodene våre. Jaja, vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Bare noen tanker. Skjønner ikke helt hvorfor slike motsetninger oppstår blant folk som ikke engang står i et konkurranseforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #15 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg har ihvertfall fått min dose av såkalte fagfolk uten tilstrekkelig utdanning. Helt forferdelig når man ser deres manglende evner, og hvilken konsekvenser det kan få. Tror neppe de er klar over det selv. Da ble jeg uglesett fordi jeg hadde høy utanning og stilte visse krav. Det kunne fått meget store konsekvenser for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå