Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grunnet høye boligpriser i Oslo og omegn ser vi oss nødt til å flytte. I tillegg falt jeg pladask for Holmestrand. Det sa bare klikk da vi dro dit🥰

men… jeg ser litt mørkt på dette med pendling. Vi har avtalt med jobbene våre at vi pendler 1-3 dager i uken, avnhegig av behov og har ellers hjemmekontor. Vi har en liten sønn, og en av oss vil alltid ha hjemmekontor. Jeg kan jobbe på toget, så kan dermed skrive av kanskje 1- 1,5 time hver dag der. 

Men, jeg kjenner heg gleder meg fryktelig mye til å komme ut av byen og få litt mer luft rundt oss, ha egen hage og et flunkende nytt to-etasjes hus.
Selv om det blir økonomisk tøffe tider, da vi må betale for mye vi ikke trenger betale for i Oslo. Eksempler er barnehage, togbillett og lån. (Ungen har ikke begynt i bhg ennå, men denne utgiften får vi jo i Oslo også)

Noen som kan dele solskinnshistorier om pendling? 

Noen som vet om man kan ha upersonlig månedskort på toget? Blir dyrt hvis vi begge skal ha månedskort, i tillegg til at vi må ha bilen. 
Har man fortsatt overgang fra tog til t-bane i Oslo eller må det kjøpes på toppen av det hele?

og ja, vi har tenkt på disse utgiftene allerede og har råd, men det vil jo bli trangere enn vi er vandt til. Hvis vi kan dele på togbillett så sparer vi jo litt.

Anonymkode: 6b769...d59

AnonymBruker
Skrevet

Tror pendlingen vil gå seg til, det er jo forholdsvis grei avstand fra Holmestrand til Oslo, mange som pendler lenger,  ned til både Tønsberg og Sandefjord. De andre utgiftene du nevner vil du jo ha i Oslo også

Anonymkode: d9bc9...cef

Skrevet

Selve pendlingen tror jeg faktisk du vil sette pris på etterhvert, i alle fall når det bare er en eller to dager i uken. Den tiden kan du bruke enten til å jobbe eller ha egentid - lese bøker, lytte på podcast, sove litt, drikke en kopp kaffe i fred og ro 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner folk som gjør det, og er fornøyde med det. Vi har selv vurdert Holmestrand, den er så idyllisk og fin, men for vår del, det ble for avsides. Vi har til slutt valgte å kjøpe en bolig nærmere Oslo. 

Toget tar 50 min men du må også komme fra og til toget. Så må dere passe på at ikke begge samtidig må dra for å jobbe i Oslo, sånn, for henting i barnehagen. 

Anonymkode: f83e9...17a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært hver dag, eller 4 dager i uka, så hadde jeg nok ikke gjort det. Selv om toget bare tar 50 min, så skal man til/fra dørstokken hjemme til togstasjon, og til/fra jobben også. Dersom jobben ikke ligger rett ved Oslo S, så snakker vi fort om 1.30 hver vei, om ikke mer. Å bruke 3+ timer hver dag er ganske mye.

Men siden dere bare trenger å være på kontoret 1 til 3 dager i uka bør det nok gå fint, spesielt med tanke på at en av dere alltid kan være hjemme. Uansett  ville jeg ha tenkt over om det er sannsynlig at en av dere kommer til å bytte jobb de neste årene, og da kanskje en jobb som krever mer tilstedeværelse. 

Anonymkode: 51a08...1d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Grunnet høye boligpriser i Oslo og omegn ser vi oss nødt til å flytte. I tillegg falt jeg pladask for Holmestrand. Det sa bare klikk da vi dro dit🥰

men… jeg ser litt mørkt på dette med pendling. Vi har avtalt med jobbene våre at vi pendler 1-3 dager i uken, avnhegig av behov og har ellers hjemmekontor. Vi har en liten sønn, og en av oss vil alltid ha hjemmekontor. Jeg kan jobbe på toget, så kan dermed skrive av kanskje 1- 1,5 time hver dag der. 

Men, jeg kjenner heg gleder meg fryktelig mye til å komme ut av byen og få litt mer luft rundt oss, ha egen hage og et flunkende nytt to-etasjes hus.
Selv om det blir økonomisk tøffe tider, da vi må betale for mye vi ikke trenger betale for i Oslo. Eksempler er barnehage, togbillett og lån. (Ungen har ikke begynt i bhg ennå, men denne utgiften får vi jo i Oslo også)

Noen som kan dele solskinnshistorier om pendling? 

Noen som vet om man kan ha upersonlig månedskort på toget? Blir dyrt hvis vi begge skal ha månedskort, i tillegg til at vi må ha bilen. 
Har man fortsatt overgang fra tog til t-bane i Oslo eller må det kjøpes på toppen av det hele?

og ja, vi har tenkt på disse utgiftene allerede og har råd, men det vil jo bli trangere enn vi er vandt til. Hvis vi kan dele på togbillett så sparer vi jo litt.

Anonymkode: 6b769...d59

Holmestrand er en svært skyggefull by, ville heller valgt Tønsberg eller Sandefjord som er mer solrike!

Anonymkode: 9ba98...6d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Holmestrand er en svært skyggefull by, ville heller valgt Tønsberg eller Sandefjord som er mer solrike!

Anonymkode: 9ba98...6d0

Vi har ikke mer skygge her enn i Tønsberg og Sandefjord. Det er bare noe du innbiller deg da du sikkert synes det er finere i disse byene. 

Anonymkode: 301c6...8ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På en sommerdag er Oslo 2-5 grader varmere enn Tønsberg-Sandefjord. F.eks. akkurat nå er det 4 grader varmere i Oslo enn det er i Tønsberg. Holmestrand er 6 grader kaldere enn Oslo. Det eneste Tønsberg-Sandefjord har er at det er mer sol der. Jeg foretrekker Oslo-Drammen. Denne strekningen er etter min mening den beste i Norge hva gjelder klima og nærhet til skibakker/sjøen.

Jeg hadde ikke flyttet til Holmestrand selv om jeg har bodd ved sjøen på et sted som ligger mellom Tønsberg og Sandefjord.

Anonymkode: 91c9b...793

AnonymBruker
Skrevet

Nedi byen i hstr er det raskt skygge, men kommer dere godt opp på fjellet er det bra med sol. Det er også en heis i fjellet som du raskt kommer til toget med hvis dere bosetter dere i nærheten av heisen. 

Holmestrand er en liten fin by, men med mye klikker da mange har sine fra oppveksten og ikke så inkluderende med innflyttere. Sats på andre innflyttere for de er også interessert i å bli kjent og å få venner. 

Det er mange som pendler til Oslo, og har gjort det i mange år, så da tenker jeg at det er overkommelig. 

Anonymkode: 4de69...c61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke uttale meg om Holmestrand og pendling, men det later til at du kan kjøpe upersonlig månedskort til toget. Du får overgang til ruters linjer i Oslo.

vy upersonlig periodebillett

Anonymkode: bc109...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Periodebilletten er personlig, med mindre du kjøper en periodebilett på reisekort. Det følger ikke automatisk med overgang i feks sone 1, så det må du kjøpe i tillegg. Periodebillett fra Sandefjord til Oslo gjelder kun på den aktuelle strekningen, men det er fullt mulig å kjøpe sone 1 som tillegg i periodebilletten. Det blir testet ut en ny type periodebillett som gjør at det blir billigere for de som ikke pendler hver dag, men disse er også personlige ettersom de blir kjøpt i appen.

https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/pressemeldinger/vy-tester-smartere-togbillett

Anonymkode: 09a3a...0b6

AnonymBruker
Skrevet

Holmestrand er en " klikkete " by. Har bodd her noen år nå.Vanskelig å få kontakt med folk.  Har bodd i flere Vestfoldbyer.  Denne byen peker seg ut. Lite som skjer kulturelt og få butikker i sentrum. Eksempelvis ingen skobutikk,  få klesforretninger,,,etc. 

Anonymkode: 54ff0...419

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Holmestrand er en " klikkete " by. Har bodd her noen år nå.Vanskelig å få kontakt med folk.  Har bodd i flere Vestfoldbyer.  Denne byen peker seg ut. Lite som skjer kulturelt og få butikker i sentrum. Eksempelvis ingen skobutikk,  få klesforretninger,,,etc. 

Anonymkode: 54ff0...419

Det kommer jo. Holmestrand er jo en dødsfin og idyllisk by! 

Anonymkode: 8a708...5cf

AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (På 5.7.2021 den 11.07):

Selve pendlingen tror jeg faktisk du vil sette pris på etterhvert, i alle fall når det bare er en eller to dager i uken. Den tiden kan du bruke enten til å jobbe eller ha egentid - lese bøker, lytte på podcast, sove litt, drikke en kopp kaffe i fred og ro 😊

Man kan også lytte til radio.

Anonymkode: fe8a2...00b

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan også lytte til radio.

Anonymkode: fe8a2...00b

https://static.wixstatic.com/media/962f63_73136c812b67455082118465f5facf2a~mv2.jpg/v1/fill/w_1000,h_750,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01/962f63_73136c812b67455082118465f5facf2a~mv2.jpg

Eller walkman :)

Anonymkode: 6f8b6...b09

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboer pendlet fra en vestfoldby til Oslo en periode. Hadde arbeidstid på toget, men det ble fortsatt slitsomt når det var 5 dager i uken så han byttet jobb. Dersom det "kun" hadde vært 1 - 3 ganger i uken hadde han nok fortsatt. 

Det som gjorde det overkommelig var at vi bor i gangavstand til togstasjonen her. Vi slapp masse koordinering på den måten og han var fristilt mtp levering og henting i barnehagen feks.

Holmestrand som by vet jeg lite om. Men den er jo ikke så stor så blir fort som alle andre mindre steder.. kan være litt vanskelig å komme innenfor en etablert vennegjeng om man jobber andre steder. Men for alt jeg vet kan dere får supre naboer eller at dere kommer i kontakt med feks foreldrene i barnehagen.

Om dere liker Vestfold anbefaler jeg også Tønsberg og Sandefjord. 15 min ekstra reisevei, men dette er jo mer by med de tilbudene som følger med. 1/3 av alle hussalg i Sandefjord går til unge par fra Oslo, så det skjer mye på den fronten.

Anonymkode: cb494...9b8

AnonymBruker
Skrevet

En kollega pendler Oslo - Holmestrand 3-4 ganger i uka. Både han og kona ser etter jobb nærmere Holmestrand. 

De synes selv det er for langt. 

Anonymkode: 8d1f2...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...