Gå til innhold

Barnehageplass når man søker etter frist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

vi kjøpte hus i en ny kommune rett etter at fristen for å søke bhg-plass var gått, vi søkte så fort vi fikk huset. Vi flytter ikke før i september og ungen skal ikke begynne i barnehage før i november (novemberbaby).

Hvordan er dette når man søker for seint? Har man fortsatt lovfestet plass? I kommunen vi bor i, har de to opptak i året og dermed falt dette ut av hodet når vi var i gang med å finne nytt sted å bo. 

Anonymkode: 0c8de...fe3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har fortrinnsrett når du flytter, mener jeg. Det gjelder nok når barnet allerede har lovfestet rett til plass. En som blir et i november er det nok verre å få plass til. Det er bare å søke på vanlig vis og håpe på en plass. 

Anonymkode: c7684...c68

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dere har rett på plass men dere kan sjekke hvilke barnehager som enda har ledige plasser.

husker ikke hvor men gjorde det med vårt barn og fikk plass i en fin barnehage. Så kan dere søke igjen i den dere ønsker ved neste opptak 

Anonymkode: 42954...99d

AnonymBruker
Skrevet

Dere har dessverre ikke lovfestet rett på plass dette året, men neste år igjen i hovedopptaket (august). Men dere kan være heldig å få plass, det kommer helt an på om det er ledige plasser. Er det fullt er dere avhengig av at et barn flytter, feks. Da vi flyttet, fikk vi kun plass til ett av to barn, så jeg var hjemme i ulønnet permisjon i nesten 6 mnd.. 

Anonymkode: 161ad...dd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har dessverre ikke lovfestet rett på plass dette året, men neste år igjen i hovedopptaket (august). Men dere kan være heldig å få plass, det kommer helt an på om det er ledige plasser. Er det fullt er dere avhengig av at et barn flytter, feks. Da vi flyttet, fikk vi kun plass til ett av to barn, så jeg var hjemme i ulønnet permisjon i nesten 6 mnd.. 

Men herregud.. det har vi ikke økonomi til 😱

Jeg blir så oppgitt og frustrert over dette regelverket.. vi har jo rett til lovfestet plass i kommunen vi bor i. Men må man flytte - ja så må man flytte! Og da er det jo veldig rart at vi ikke har lovfestet plass i ny kommune😩

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror ikke dere har rett på plass men dere kan sjekke hvilke barnehager som enda har ledige plasser.

husker ikke hvor men gjorde det med vårt barn og fikk plass i en fin barnehage. Så kan dere søke igjen i den dere ønsker ved neste opptak 

Anonymkode: 42954...99d

Hvordan sjekker man om det er ledige plasser? Står ingenting på kommunens hjemmesider

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan sjekker man om det er ledige plasser? Står ingenting på kommunens hjemmesider

Ring å hør med oppvekstsjef/sjef for barnehagene

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg blir så oppgitt og frustrert over dette regelverket.. vi har jo rett til lovfestet plass i kommunen vi bor i. Men må man flytte - ja så må man flytte! Og da er det jo veldig rart at vi ikke har lovfestet plass i ny kommune😩

Dere hadde hatt lovfestet plass DERSOM dere hadde søkt. 

Nå er plassene allerede delt ut til barna som har søkt. Ring kommunen og hør om det er ledig 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja man har rett innenfor søknadsfristen, men nå er plassene fordelt til de som var innbyggere i kommunen før denne fristen, derfor er dere avhengig av at det faktisk er noe ledig eller at noen flytter. Ta en ringerunde på barnehager i nærheten og så kan dere stå på venteliste. Jeg sendte mail til de barnehagene som var aktuelle, en av de kunne tilby plass til et av barna da noen flyttet. 

Skrevet

1. Ring direkte til barnehagene nærmest ny bolig, eller mest praktisk lokasjon i forhold til jobb så fort som mulig. Sjekk hvordan ståa er hos dem. 

2. Ring så oppvekstkontoret i kommunen å sjekk hvordan situasjonen er i kommunen generelt. For å se om det er noe håp. 

Fødselstallene har de siste årene gått ned på landsbasis og enkelte steder har de gått mye ned, derfor er det en del kommuner som må nedskalere antall plasser i barnehagene. Så litt avhengig av hvilken kommune dere har flyttet til så kan det være sjangs om å få plass. 

Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...