Gå til innhold

Sensorveiledning med kunnskapsmål fra forrige emne (??)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig hatt eksamen i et emne på 15 sp (bachelor). Men når jeg ser gjennom sensorveiledningen som er laget ser jeg at ALLE kunnskapsmålene er fra det forrige emnet vi hadde tidligere i semesteret og som vi allerede har hatt eksamen i tidligere. INGEN kunnskapsmål fra dette emnet er listet opp i sensorveiledningen…. Fikk bra resultat på forrige eksamen og bra på denne, så klage skal jeg ikke, men jeg stusser litt når ikke ETT ENESTE av målene fra inneværende emne er med i sensorveiledningen…. Noen av målene fra forrige emne er ganske urelevant for oppgaveteksten i eksamensoppgaven…. Er dette vanlig/lovlig? Flere mål fra inneværende emne ville vært aktuelle for eksamensoppgaven, men ingen av dem er listet opp, som sagt kun målene fra forrige emne… Er dette noe man tar opp med universitetet? Synes det er rart… 

Noen som vet noe?

Anonymkode: 9411f...0ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det kunnskapsmål fra emnebeskrivelsen du tenker på? Emneansvarlig kan rett og slett ha klippet og limet feil, eller glemt å lime inn nye kunnskapsmål i et nytt dokument (jeg pleier selv å kopiere et gammelt dokument og endre det). 
Hva med eksamensspørsmålene, er de slik du forventet ut fra emnet? 
Du kan gjerne ta det opp med emneansvarlig, men hvis spørsmålene er som forventet ut fra emnet, tipper jeg det er en klipp/lim-feil. 

Anonymkode: 536b1...fdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er det kunnskapsmål fra emnebeskrivelsen du tenker på? Emneansvarlig kan rett og slett ha klippet og limet feil, eller glemt å lime inn nye kunnskapsmål i et nytt dokument (jeg pleier selv å kopiere et gammelt dokument og endre det). 
Hva med eksamensspørsmålene, er de slik du forventet ut fra emnet? 
Du kan gjerne ta det opp med emneansvarlig, men hvis spørsmålene er som forventet ut fra emnet, tipper jeg det er en klipp/lim-feil. 

Ja, de kunnskapsmålene/læringsutbyttebeskrivelsene som er listet opp i hvert emne. Og de målene som er listet opp er fra forrige emne, så det tyder jo på at sensor har klippet og limt feil. Men hvis hen er så «ufokusert» da hen laget veiledninga, hvordan kan man da være sikker på at sensor-jobben er gjort på en ryddig og rettferdig måte? Spørsmålene var som forventet. Jeg reagerer fordi ekstern sensor også har fått denne, og vedkommende er ikke ansatt ved universitetet eller har jobbet der… 
Er dette noe man kan klage på som «formell feil»?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, de kunnskapsmålene/læringsutbyttebeskrivelsene som er listet opp i hvert emne. Og de målene som er listet opp er fra forrige emne, så det tyder jo på at sensor har klippet og limt feil. Men hvis hen er så «ufokusert» da hen laget veiledninga, hvordan kan man da være sikker på at sensor-jobben er gjort på en ryddig og rettferdig måte? Spørsmålene var som forventet. Jeg reagerer fordi ekstern sensor også har fått denne, og vedkommende er ikke ansatt ved universitetet eller har jobbet der… 
Er dette noe man kan klage på som «formell feil»?

Hva er poenget med å klage bare for å klage? 🤷🏻‍♀️ Eksamensspørsmålene er innafor pensum, og du er fornøyd med karakteren?
Det å lime inn læringsutbyttet i sensorveiledningen er en veldig(!) liten del av sensorjobben. Jeg har vært ekstern og intern sensor på andres emner selv, og tidvis har sensorveiledningene vært direkte dårlige og mangelfulle. Kravet om sensorveiledning er noe som har kommet i nyere tid, og det settes ikke av tid til det, det er bare enda en oppgave som skal løses i tillegg til alle de andre. Mange har derfor dårlig tid når de lager sensorveiledning. MEN poenget mitt var at selv om sensorveiledningen var dårlig, gjorde den andre sensoren (emneansvarlig) et godt og grundig arbeid med selve sensureringen. Her i dette tilfellet vil jeg tro at emneansvarlig har gjort en helt ærlig feil, noe som kan skje alle, og det er en feil i som i praksis er uten betydning for studentene. Hvis ekstern sensor har undret på læringsutbyttet, har hen full mulighet til å spørre emneansvarlig, eller for del del selv finne målene på nett. Dette har høyst sannsynlig ingen betydning for deg.

Hvis du klager på formell feil, vil det enten skje ingen ting, eller hele eksamen kan bli annullert. For alle. Dvs at dere må ta den på nytt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...