Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt blest om den nystarta virksomheten min. Den er snakk om grønn tek-bedrift så burde være i tiden nå.

Mange aviser sliter med reklameinntektene. Lurte på om det er mulig å betale for at riksmediene kommer og lager en reportasje om bedriften min. Noen med erfaring? Hva ligger prisen på eventuelt?

Anonymkode: 01582...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tenkt å betale riksmedia for å lage en reportasje om bedriften din i reklameøyemed er prisen økt korrupsjon i samfunnet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe deg reklameplass, men ikke reklame, den må du få laget selv, av et reklamebyrå.   Riksdekkende.... veldig myyyye penger.

Skal en redaksjon fatte interesse for bedriften din, må det være en grunn. At den er spesiell eller at du bidrar med noe i lokalsamfunnet. Er grunnen underfundig nok, så kan det hende andre redaksjoner vil vise interesse hvis de fanger opp saken, ved at de lager en notis basert på det som alt finnes om saken. 

Anonymkode: c23bd...f22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte melding til en lokal avis. Skrev hva, hvordan, hvor, og hvorfor dette var bra. Og media kom og lagde repotasje. 

Anonymkode: 9ee00...75c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Trenger litt blest om den nystarta virksomheten min. Den er snakk om grønn tek-bedrift så burde være i tiden nå.

Mange aviser sliter med reklameinntektene. Lurte på om det er mulig å betale for at riksmediene kommer og lager en reportasje om bedriften min. Noen med erfaring? Hva ligger prisen på eventuelt?

Anonymkode: 01582...e73

Nei, du kan absolutt ikke betale for omtale. Alle seriøse mediehus i Norge følger Vær Varsom-plakaten, og da er dette helt utelukket. Dette er regulert gjennom VVP 2.4, 2.7 og 2.8

Det du derimot kan gjøre er å komme med et tips til redaksjonen - skrive litt om hvem du er og hva du driver med. Den type saker lager lokalaviser og regionsaviser hele tiden. Folk som har startet opp noe nytt er ofte veldig lesbare og relevante saker. For å nå opp i nasjonal presse må man kanskje drive med noe litt mer spesielt, men i lokal/regional-media bør det absolutt være sjanser. Men ikke tilby deg å betale for det. Da framstår du bare som du ikke forstår medias rolle i det hele tatt, og kan risikere å "skremme bort" en seriøs journalist.

Hilsen journalist

Anonymkode: f2d64...284

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ellers kan du naturligvis betale for annonseplass, og noen av de store mediehusene driver jo med såkalt "annonsørinnhold" - som kan likne pittelitt mer på journalistikk. 

Men det er egne folk som lager det - og det skal være vanntette skott mellom markedsavdelingen og redaksjonen. Hvis du er interessert i reklame, må du ta kontakt med markedsavdelingen eller feks Schibsted Partnerstudio som lager annonsørinnhold. Hva det koster vet jeg ikke - sikkert steike dyrt. 

Anonymkode: f2d64...284

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ei lesbisk venninne? I så fall kan du avtale med henne at hun skal søke jobb på bedriften din så sender du et avslag, avtaler du med henne, med begrunnelse i at hun er lesbisk. Så går hun til media med det. Da blir det skriverier om det. Det lover jeg deg!

#AllPRErGodPR

Anonymkode: 7b2b0...703

Skrevet

Hva driver bedriften din med?

Gjest Kaffefilter
Skrevet (endret)

Du inviterer media som sender en journalist som kommer å lager reportasje om bedriften din. Du betaler ingenting for det. 

Endret av Kaffefilter
AnonymBruker
Skrevet

Lokalavisen min ville elsket en slik sak. Gjør som de over foreslår, send et tips om hva du driver med og inviter dem til en prat. Det viktigste for lokalaviser er å fortelle hva som skjer, og på mange små steder skjer det jo ikke all verden. 

Anonymkode: b116c...3cc

• Liker 3
Skrevet

Enig med de fleste andre her. Send en melding til avisa. De blir sikkert glade for tips.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lokalaviser kommer gladelig (gratis), men riksdekkende medier vil være uinteresserte med mindre du har en faktisk sak. Og du kan ikke betale for det. 

Anonymkode: 5d4fb...742

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...