AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #1 Skrevet 5. juli 2021 Boligmarkedet er for stort til å feile. Staten vil ikke tillate det. Staten vil pumpe 10 000 milliarder inn i boligmarkedet om nødvendig for å hindre kollaps. De vil ikke tillate at historien gjentar seg. Alle som venter på et boligkrakk bør notere seg dette. Anonymkode: b9269...75c
Kvittering Skrevet 5. juli 2021 #2 Skrevet 5. juli 2021 Ok, notert, sortert, arkivert, revidert, ekspedert. Var det noe mer i farten? 13
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 På hvilken måte mener du at "staten" skal pumpe penger inn i boligmarkedet? Anonymkode: 45fc0...bbe 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På hvilken måte mener du at "staten" skal pumpe penger inn i boligmarkedet? Anonymkode: 45fc0...bbe Dette lurer jeg også på.. Anonymkode: 87912...ef1 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 Staten ville tjent mer på at markedet fikk seg en liten knekk. Fødselstallene er latterlig lave, noe som kommer til å gi staten store finansielle utfordringer om 20+ år. Dagens boligpriser gjør at fødselstallene i beste fall holder seg på dagens lave nivå. Anonymkode: a0c12...33b 8
newman01 Skrevet 5. juli 2021 #6 Skrevet 5. juli 2021 Ser ikke helt hvordan staten skal klare å forhindre en kollaps i det markedet. Skal staten gjøre støttekjøp for å holde prisen oppe? Staten kan selvfølgelig sikre likviditet til bankene slik at alle som ønsker kan få lån, men om rentene begynner å stige i resten av verden er det vanskelig å holde styringsrentenivået i nærhet av 0 dersom resten av EU ligger på 3%. Finansdepartementet kan justere motsyklisk buffer for å frigjøre kapital, men det kan gå ut over andre markeder. Så nei, om markedet først bestemmer seg for å starte en skikkelig nedadgående spiral må man bare håpe at samfunnet klarer å holde hjulene igang og sørger for at de hundretusner i byggebransjen sysselsettes slik at man ikke får en massiv arbeidsledighet som på sikt knekker servicenæringen 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #7 Skrevet 5. juli 2021 Var det virkelig så vanskelig å tenke seg til måter staten kan hindre boligpriskollaps? De kan f.eks innføre 100% rentefradrag. Og for de som ikke kan benytte fradrag kan di gi kontanthjelp. Og de kan i tillegg pumpe penger inn i bankene for å øke likviditeten. Et annet virkemiddel er å kjøpe opp boliger og rive. Mindre boliger på markedet gir høyere pris på de som er igjen. Det finnes utallige andre virkemdiler som kan benyttes. Anonymkode: 7d798...e92 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #8 Skrevet 5. juli 2021 Dette blir jo bare personlige meninger men jeg har noen antagelser. Jeg tror i hvert fall noen boligtyper kan få prisjustering i nærme fremtid. Det er små leiligheter i Oslo = de under 40 kvm, og eneboliger fra 50-60 tallet litt utenbys. Hvorfor tror jeg det? I mine øyne, er leiligheter under 40 kvadrat er for små selv for en person å bo i, komfortabelt nok over lengre tid. Disse blir primært kjøpt som utleieobjekter. Hvis staten kommer på banen for å ordne i situasjonen, noe som kan skje allerede med neste regjering - kommer an på venstrevridd den blir - blir det ikke lengre lønnsomt å ha disse leilighetene som sekundære boliger, og flere velger å selge de. Det er også bygd uproporsjonalt mange av de i Oslo, og nesten alle er solgt som sekundære boliger. Bare om han ene denne mannen får eiendomsskatt og må selge sine utleieobjekter, allerede det vil være nok til å starte nedjustering i markedet. https://e24.no/naeringsliv/i/mB2qnl/tollefsen-betaler-totalt-25000-kroner-i-eiendomsskatt-for-3800-oslo-leiligheter Det er fordi Oslo er jo ikke stor by, Norge er ikke stort land, det er små tall som skal til. Derimot, boliger fra 60-tallet. Da har jeg teori som baserer seg på faktum at 50- og 60-talls kull er fortsatt største kull i Norge, det har aldri blitt født like mange barn siden. Når disse begynner å dø ut, og boligene kommer på salg på løpende bånd, blir det igjen for mange av de på en gang. De boligene er også veldig ofte i dårlig stand. Av et eller annet grunn, 60-åringene er ikke vant til å bruke så mye penger på oppussing og vedlikehold, og lever lykkelig med 20 år gammelt kjøkken og bad, på tross av å være den rikeste generasjonen i Norge. Ja, de kjøper heller en sekundær leilighet til utleie eller hytte, enn å investere i total oppussing av sin egen bolig. Jeg tror det vil etter hvert gjøre utslag på prisene, da forskjellige generasjoner vil kollidere i boligmarkedet, som selgere og kjøpere. De unge som forventer ny og strøken bolig med minst mulig vedlikehold, og de gamle som prøver å selge sin gamle og slitne utdaterte boligen. Det er totalt bare spekulasjoner fra min side altså. Anonymkode: bcad4...6c1 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #9 Skrevet 5. juli 2021 Vi får ikke boligkrakk i Norge, hvert fall ikke i sentrale områder. Dvs.man kan jo ikke med 100% sikkerhet utelukke noe som helst, men sannsynligheten for boligkrakk i byene og andre populære tettsteder er veldig liten, siden det over tid er nettoinnflytting kombinert med bygging av for få boliger. Bor man på et lite sted med lite satsning fra næringslivet og dertil netto fraflytting over tid, så kan det nok hende at et boligkrakk er mer sannsynlig, eller i det minste en prisnedgang. Anonymkode: b9afb...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #10 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette blir jo bare personlige meninger men jeg har noen antagelser. Jeg tror i hvert fall noen boligtyper kan få prisjustering i nærme fremtid. Det er små leiligheter i Oslo = de under 40 kvm, og eneboliger fra 50-60 tallet litt utenbys. Hvorfor tror jeg det? I mine øyne, er leiligheter under 40 kvadrat er for små selv for en person å bo i, komfortabelt nok over lengre tid. Disse blir primært kjøpt som utleieobjekter. Hvis staten kommer på banen for å ordne i situasjonen, noe som kan skje allerede med neste regjering - kommer an på venstrevridd den blir - blir det ikke lengre lønnsomt å ha disse leilighetene som sekundære boliger, og flere velger å selge de. Det er også bygd uproporsjonalt mange av de i Oslo, og nesten alle er solgt som sekundære boliger. Bare om han ene denne mannen får eiendomsskatt og må selge sine utleieobjekter, allerede det vil være nok til å starte nedjustering i markedet. https://e24.no/naeringsliv/i/mB2qnl/tollefsen-betaler-totalt-25000-kroner-i-eiendomsskatt-for-3800-oslo-leiligheter Det er fordi Oslo er jo ikke stor by, Norge er ikke stort land, det er små tall som skal til. Derimot, boliger fra 60-tallet. Da har jeg teori som baserer seg på faktum at 50- og 60-talls kull er fortsatt største kull i Norge, det har aldri blitt født like mange barn siden. Når disse begynner å dø ut, og boligene kommer på salg på løpende bånd, blir det igjen for mange av de på en gang. De boligene er også veldig ofte i dårlig stand. Av et eller annet grunn, 60-åringene er ikke vant til å bruke så mye penger på oppussing og vedlikehold, og lever lykkelig med 20 år gammelt kjøkken og bad, på tross av å være den rikeste generasjonen i Norge. Ja, de kjøper heller en sekundær leilighet til utleie eller hytte, enn å investere i total oppussing av sin egen bolig. Jeg tror det vil etter hvert gjøre utslag på prisene, da forskjellige generasjoner vil kollidere i boligmarkedet, som selgere og kjøpere. De unge som forventer ny og strøken bolig med minst mulig vedlikehold, og de gamle som prøver å selge sin gamle og slitne utdaterte boligen. Det er totalt bare spekulasjoner fra min side altså. Anonymkode: bcad4...6c1 Tviler på at små leiligheter blir mindre populære, det er mange som trives fint i dem så lenge man er en person som bor der. Og skulle det bli slik at en ny regjering gjør det skattemessig mindre lønnsomt å eie små leiligheter som utleieobjekter, så må folk likevel ha råd til et sted å bo. Større leiligheter er ofte betydelig dyrere, og selv om man innerst inne ønsker å ha større leilighet, så har man ikke nødvendigvis råd til det. Da må man velge, og de syntes lokasjon er viktigere enn størrelse, vil da fortsatt gå for små leiligheter. Har vel egentlig ikke inntrykk av at "dessertgenerasjonen" bruke lite på oppussing, mitt inntrykk fra vår omgangskrets er at det brukes en del på oppussing/interiør, nettopp fordi denne generasjonen har råd til det. Ikke hvert 5. år, men ikke uvanlig med flunkende nytt designerkjøkken og hvitevarer hvert 10-15 år blant de jeg vet om hvert fall. Og samme med bad. Men kan si meg enig i at det kan bli et midlertidig prisdupp for støre eneboliger fra "dessertgenerasjonen", litt avhengig av hvor de er. Men det blir sannsynligivs ganske midlertidig i sentrale strøk, for uansett om de er oppussingsobjekter eller ikke, er eneboliger og større rekkehus svært populære blant mange yngre som trenger mer plass til familie. Så den prisnedgangen blir nok høyst midlertidig. Stedene som trolig kommer til å oppleve prisnedgang vil sannsynligvis være mindre steder med netto fraflytting over tid. Et slikt sted er f. eks. Rjukan, som falt i popularitet etter at hjørnesteinsbedrifter som Norsk Hydro forsvant. Nå kan man kjøpe større eneboliger til et par mill. der, og det er ikke utenkelig at prisene vil fortsette å falle. Anonymkode: b9afb...9fb
?mynonA Skrevet 5. juli 2021 #11 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): "dessertgenerasjonen" Du mener generasjon ingen bolig og pensjon.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #12 Skrevet 5. juli 2021 ?mynonA skrev (3 minutter siden): Du mener generasjon ingen bolig og pensjon. Huh? Jeg siktet til de godt etablerte på 50+, og som både har vært i boligmarkedet lenge med en eller flere boliger, og som typisk har gode pensjoner. Anonymkode: b9afb...9fb 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #13 Skrevet 5. juli 2021 Er imponerende å se at folk fortsatt tror at hele verden kun er Norge. Her er hvorfor det kommer til å gå til helvete ganske snart. Og det kommer det til å gjøre også: https://www.nettavisen.no/okonomi/star-vi-pa-kanten-til-en-ekstrem-okonomisk-krise/s/12-95-3424143328 Anonymkode: 919e0...cb2 4
klondrik Skrevet 5. juli 2021 #14 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Boligmarkedet er for stort til å feile. Staten vil ikke tillate det. Staten vil pumpe 10 000 milliarder inn i boligmarkedet om nødvendig for å hindre kollaps. De vil ikke tillate at historien gjentar seg. Alle som venter på et boligkrakk bør notere seg dette. For å unngå en boligkrise så kan staten hjelpe til med å dempe veksten ved å f.eks heve renten men det hjelper ikke å pumpe penger inn i et boligmarked som allerede er boostet fra før, det gjør ting enda verre. Det fine er at vi denne gangen er mer forberedt sammenlignet med tidligere kriser, det merker vi på retorikken til sentralbanksjefen som har varslet om renteoppgang. En annen side er at bankene nå strammer inn og dette er også med på å dempe trykket. Men nå er det ikke sånn at Norge alene står i denne krisen... en økonomiske kriser kan være mange og komplekse som veldig ofte starter helt andre steder. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #15 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var det virkelig så vanskelig å tenke seg til måter staten kan hindre boligpriskollaps? De kan f.eks innføre 100% rentefradrag. Og for de som ikke kan benytte fradrag kan di gi kontanthjelp. Og de kan i tillegg pumpe penger inn i bankene for å øke likviditeten. Et annet virkemiddel er å kjøpe opp boliger og rive. Mindre boliger på markedet gir høyere pris på de som er igjen. Det finnes utallige andre virkemdiler som kan benyttes. Anonymkode: 7d798...e92 100 % rentefradrag med 1 - 2 % rente? Dråpe i havet. Anonymkode: 9cd42...c9e
klondrik Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er imponerende å se at folk fortsatt tror at hele verden kun er Norge. Her er hvorfor det kommer til å gå til helvete ganske snart. Og det kommer det til å gjøre også: Hva er din definisjon på "helvete" i en boligkrise? Den artikkelen du referer til dukker opp hvert bidige år 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #17 Skrevet 5. juli 2021 Jeg er enig med TS og har tenkt akkurat den samme tanken selv. Jeg er også rimelig sikker på at staten ville gått langt i å forsøke å forhindre et boligkrakk, fordi det ville hatt enorme ringvirkninger på samfunnet. De vil nok sette inn mange tiltak for å bremse et krakk eller glatte ut effekten av det over tid, og gi dem med høy belåningsgrad og sprengt betalingsevne mulighet til å justere seg til situasjonen. Allerede så har de jo strammet inn kravene til belåningsgrad og betalingsevne og skaffet en buffer der. Dette med boligkrakk er vel noe det har blitt snakket sammenhengende om i 20 år, og sikkert også vil snakkes videre om i 20 år. At "nå er det rett rundt hjørnet". Likevel så føler jeg at bolig har vært en trygg investering, og har betalt ned på lånet i 6 av 25 år etter nedbetalingsplanen + har BSU og en stor buffer utenom. Vi har hatt en periode der boligprisveksten har flatet litt ut fra den vanlige jevnt stigende kurven. Verdien på boligen min lå ganske stille de første årene, men nå ser vi at veksten fortsetter og følger den samme trenden som før og at den lille utflatingen bare var litt statistisk støy som må forventes. Nå er vel verdien rundt 10% høyere enn den var da jeg kjøpte, og vil tro den fortsetter å stige. Det vil sikkert alltid svinge litt over og under, men trenden og langtidsprognosen vil nok fortsette som før. Anonymkode: ea463...123 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #18 Skrevet 5. juli 2021 klondrik skrev (59 minutter siden): Hva er din definisjon på "helvete" i en boligkrise? Den artikkelen du referer til dukker opp hvert bidige år Neppe. Om du leser den, ser du hva koronskrisen har ført til. Ekstrem inflasjon har vært advart om lenge. Nå har vi pga krisen svært lite verktøy å sette inn når folk drar seg ut av fond og setter pengene i banken. Råvareprisene kommer til å gå til himmels. Anonymkode: 919e0...cb2
Tvist Skrevet 5. juli 2021 #19 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi får ikke boligkrakk i Norge, hvert fall ikke i sentrale områder. Dvs.man kan jo ikke med 100% sikkerhet utelukke noe som helst, men sannsynligheten for boligkrakk i byene og andre populære tettsteder er veldig liten, siden det over tid er nettoinnflytting kombinert med bygging av for få boliger. Bor man på et lite sted med lite satsning fra næringslivet og dertil netto fraflytting over tid, så kan det nok hende at et boligkrakk er mer sannsynlig, eller i det minste en prisnedgang. Anonymkode: b9afb...9fb Tja, er ikke så mange år siden det var boligkrakk i Stavanger. Prisene er vel fortsatt ikke oppe på nivået fra før oljekrisen. Mange som tapte mange hundre tusener. 5
Jr.Garcon Skrevet 6. juli 2021 #20 Skrevet 6. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Boligmarkedet er for stort til å feile. Staten vil ikke tillate det. Staten vil pumpe 10 000 milliarder inn i boligmarkedet om nødvendig for å hindre kollaps. De vil ikke tillate at historien gjentar seg. Alle som venter på et boligkrakk bør notere seg dette. Anonymkode: b9269...75c Løper inflasjonen løpsk så må renten opp, og dertil alt av pengebruk ned. Hvis du tror staten da trykker mer penger så har du ikke helt skjønt greia. Å hva mener du staten konkret skal, sponse de som eier bolig selv? Å sponse alle som vil kjøpe bolig? Folk har tydeligvis ikke helt fått med seg hvor mange penger staten har brukt allerede. Går det som mange mener - oljefondet vil ha dårligere avkastning de neste årene- så får staten mindre handlingsrom enn på mange år. Da må selvfølgelig skoler, arbeid og sykehus osv. Prioriteres, ikke et boligmarked på statlige steroider. Må folk selge boligen, fordi de skilles 5, mister jobben, eller ikke takler 5% rente, så går boligprisene kraftig ned. Det vil jo gå fra å være flere hundre tusen blodkåte kjøper med 0% rente og økt finansieringsbevis , til utelukkende ukåte folk med 5% rente og et lavt finansieringsbevis. Men i første omgang vil nok de +10 prosentene boligene har steget under koronaen fordufte - å det har allerede begynt. Men for all del, det å leie er jo ikke gratis, så man kan gå i null og så i pluss, selv om man har kjøpt en bolig som faller i verdi i flere år - men det er overhodet ikke ønskelig. Problemstillingen blir prekær om man ikke klarer å sitte med boligen gjennom en eventuell krise og tvinges til å selge på bunnen. Ellers er det kjekt å huske på at de fleste langvarige konsekvenser gjerne kommer ETTER en krise er over - meg bekjent så er ikke pandemien engang ferdig. Tenk luksusfellen. Konsekvensene kommer etter ekspertene har dratt og du faktisk må leve år inn og år ut på et flattbrød budsjett. Endret 6. juli 2021 av Jr.Garcon 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå