AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 (Vennligst kun svar hva dere selv gjør uten andre innblandinger) Dere som lever med en som av forskjellige grunner er uten inntektsgivende arbeid eller selv er dette, der den andre parten er i fullt arbeid, hvordan fordeling av husarbeid og andre oppgaver har dere? Anonymkode: d717f...331
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Jeg er ikke i arbeid, han er. Husarbeidet gjør jeg mest av, men han gjør ting som er tungt fordi det kan jeg ikke gjøre. Jeg gjør ikke mest av husarbeidet fordi han mener at jeg bør det, men fordi jeg selv mener at siden jeg har mer tid så kan jeg gjøre det. Anonymkode: 799eb...7cc 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Mulig ikke helt relevant da det var en midlertidig situasjon. Jeg var "hjemmeværende" i tre måneder i en overgangsperiode. Jeg tok mesteparten på dagtid, og alt ansvar for handling og mat. Men han tok forefallende ting når han var hjemme, som å vaske kjøkken etter middag, rydde oppvaskmaskin, støvsuge over, og så videre. Det var egentlig aldri noen diskusjon, vi har begge vært av typen som ikke har noe i mot å ta unna. Anonymkode: 4aea6...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 Det kommer jo helt an på hva som er årsaken til at den ene er hjemmeværende. Uføretrygdet, syk og bidrar til felles utgifter; Den som er syk gjør det h*n kan og ellers deles oppgavene. Gidder ikke jobbe og har ingen inntekt; Den hjemmeværende gjør alt. Er hjemme for å ta seg av felles barn; Den som er hjemme gjør det h*n har overskudd til ut over å ta seg av barna, når partneren kommer hjem deles husarbeidet i to. Har mistet jobben/er arbeidsledig/permittert; Den som er hjemme bruker hoveddelen av tiden sin på å søke nye jobber, resten av tiden brukes på å ta unna husarbeid. Anonymkode: 32864...905 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 Jeg er hjemme fordi jeg er syk (på aap nå). Jeg gjør det jeg kan, men det er lite. Er alvorlig fysisk syk. Klarer å vaske klær og iblant lage middag, men det er det. Partner må ta alt av støvsuging, vasking, matlaging de fleste dager. Håper jeg kan gjøre mer en gang i fremtiden. Partner vet jeg gjør alt jeg kan og at jeg ikke er lat, så det er ingen klaging. Men jeg syns selv det er vondt å se han måtte gjøre det meste. Anonymkode: 0dc40...0d2 1
Whistler Skrevet 5. juli 2021 #6 Skrevet 5. juli 2021 En person jobber ute og skaffer penger. Den andre jobber med brorparten av det som trengs hjemme.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #7 Skrevet 5. juli 2021 Her er jeg i arbeid og han ikke. Jeg gjør alt hjemme OG tar meg av barn Anonymkode: bf4c9...403
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #8 Skrevet 5. juli 2021 Jeg er i arbeid, han ikke. Han studerte tidligere, så fikk vi barn så han har vært hjemme med barna mens de var små. Jeg gjør nok fort flere timer med husarbeid om dagen - jeg er ansvarlig for å vaske og rydde bort klær, og å rydde stua og støvsuge hver dag. Pluss å hjelpe barna med å rydde egne rom, hjelpe dem med lekser, sørge for at de har alt de trenger av klær/utstyr/etc. Og litt småting som gjøres ganske sjelden, sånn som vinduspussing. Og så er det ting jeg ikke er ansvarlig for, men gjør allikevel fordi jeg ikke klarer å bare gå forbi - som å rydde og vaske over kjøkkenbord og benker, og å gi toalettet en kjapp skrubb fordi det begynner å se ut som det trengs. Mannen lager middag og passer barna (gjør eldre barn klare for skolen), pluss klipper gress og tar seg av kjæledyrene våre. Tar en runde med støvsugeren når jeg ber ham om det, men han "ser ikke" at det er behov for verken støvsuging eller vasking. Og så er han egentlig ansvarlig for oppvaskmaskina (både inn og ut) men det blir nok mer 50/50 der. Oppsummert gjør nok jeg mest husarbeid, men han gjør mest omsorgsarbeid, så totaltiden brukt på hus+barn er høyest for ham. Totalen hus+barn+jobb er høyest for meg, han har mest fritid av oss to. Anonymkode: 033f0...74e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #9 Skrevet 5. juli 2021 Er man arbeidsledig eller relativt frisk er det den som går hjemme som skal ta seg av alt på hjemmebane er min mening. Jeg er arbeidsledig. Ordner alt hjemme. I helgene bidrar begge to med oppvask. Er det snakk om 2 timer i uka med husarbeid så veldig lite å mase om tenker jeg. Anonymkode: 97534...80a 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #10 Skrevet 5. juli 2021 Jeg er helt arbeidsledig og hun jobber. Jeg lager middag, mens hun tar seg av resten når hun kommer hjem. Jeg er heldig 😊 Anonymkode: e4553...f44 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #11 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er helt arbeidsledig og hun jobber. Jeg lager middag, mens hun tar seg av resten når hun kommer hjem. Jeg er heldig 😊 Anonymkode: e4553...f44 Men føler du det er rettferdig, ovenfor henne? Som min mann oppsummerer det når noen må uttale seg om hvor "heldig" jeg er: "gjør ikke jeg det, må hun ta det, og når du er glad i noen ønsker du å gjøre alt for dem" Anonymkode: 4aea6...5ef 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #12 Skrevet 5. juli 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men føler du det er rettferdig, ovenfor henne? Som min mann oppsummerer det når noen må uttale seg om hvor "heldig" jeg er: "gjør ikke jeg det, må hun ta det, og når du er glad i noen ønsker du å gjøre alt for dem" Anonymkode: 4aea6...5ef Hun klager ikke, og vi har hatt det slik i en god stund nå. Jeg hjelper til der jeg kan så klart som f.eks. litt vask og rydding når hun føler seg sliten. Hun legger ut for det meste siden hun har en mye høyere inntekt enn det jeg har. Anonymkode: e4553...f44
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #13 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun klager ikke, og vi har hatt det slik i en god stund nå. Jeg hjelper til der jeg kan så klart som f.eks. litt vask og rydding når hun føler seg sliten. Hun legger ut for det meste siden hun har en mye høyere inntekt enn det jeg har. Anonymkode: e4553...f44 Du føler det er rettferdig, fordi hun ikke klager. Ok. Anonymkode: 4aea6...5ef 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #14 Skrevet 5. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du føler det er rettferdig, fordi hun ikke klager. Ok. Anonymkode: 4aea6...5ef Vi har snakket om det før og hun er helt OK med situasjonen. Det er ingen problem for hverken henne eller meg. Er det et problem for deg? Anonymkode: e4553...f44
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #15 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har snakket om det før og hun er helt OK med situasjonen. Det er ingen problem for hverken henne eller meg. Er det et problem for deg? Anonymkode: e4553...f44 I utgangspunktet ikke. Så lenge jeg slipper å ha sine menn i mitt liv, eller som samboer med min søster, eller nære venninner. Selv om jeg for vondt av kvinner som har det slik, selv om jeg ikke kjenner dem. Anonymkode: 4aea6...5ef 4
IDGAF Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 Er forsåvidt hjemmeværende noen måneder nå i sommer i overgangen mellom studier og jobb. I utgangspunktet deler vi 50/50 på husarbeid som til vanlig (vi har ingen barn). Som oftest tar jeg unna det meste på dagtid på eget initiativ, men dette er selvfølgelig ikke noe han forlanger. Jeg bidrar 50% til våre felles kostnader, og lever av sparepenger nå. Det hadde selvsagt stilt seg annerledes dersom jeg levde av hans penger disse månedene, da hadde jeg såklart tatt alt av husarbeid.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #17 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har snakket om det før og hun er helt OK med situasjonen. Det er ingen problem for hverken henne eller meg. Er det et problem for deg? Anonymkode: e4553...f44 Litt interessant å se noen som så skamløst sluntrer unna fellesskapet. Er (heldigvis) sjelden vare. Anonymkode: 97343...23d 2
Trolltunge Skrevet 5. juli 2021 #18 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har snakket om det før og hun er helt OK med situasjonen. Det er ingen problem for hverken henne eller meg. Er det et problem for deg? Anonymkode: e4553...f44 Ikke meg du spør, men ja jeg reagerer negativt på slikt. Voksne mennesker som synes det er ok å belaste andre, og ikke ta sin del av ansvaret, er ikke verken modne eller snille i mine øyne. De er rett ut egoistiske og urimelige. JEG hadde ikke hatt det ok med at noen måtte ta min del av arbeidet. Voksne, ansvalige mennesker med omtanke for andre burde selv føle det ufint og urimelig, selv om noen finner seg i det. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #19 Skrevet 5. juli 2021 Vi deler ganske likt på husarbeid og ta vare på barna. Dette selv om han jobber fult og jeg er hjemme uten inntekt. Slik har det vært i snart 8 år. Anonymkode: 4c6ce...000
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #20 Skrevet 5. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: I utgangspunktet ikke. Så lenge jeg slipper å ha sine menn i mitt liv, eller som samboer med min søster, eller nære venninner. Selv om jeg for vondt av kvinner som har det slik, selv om jeg ikke kjenner dem. Anonymkode: 4aea6...5ef Da får du bare fortsette å ha det vondt, da. 2 minutter siden, Trolltunge said: Ikke meg du spør, men ja jeg reagerer negativt på slikt. Voksne mennesker som synes det er ok å belaste andre, og ikke ta sin del av ansvaret, er ikke verken modne eller snille i mine øyne. De er rett ut egoistiske og urimelige. JEG hadde ikke hatt det ok med at noen måtte ta min del av arbeidet. Voksne, ansvalige mennesker med omtanke for andre burde selv føle det ufint og urimelig, selv om noen finner seg i det. Det er bare din mening. Anonymkode: e4553...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå