AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Ut av det ble kom det fra fireåringen vår i dag: Mamma, er jeg feit? Jeg svarte at hun ikke er det og er perfekt som hun er. Hun begynner å bli ganske rund, og vi har endret kostholdet uten å fortelle eller snakke om det med henne. Vi har aldri nevnt dette i nærheten av henne, så hvor hun har det fra vet jeg ikke. Hva ville dere sagt? Anonymkode: 7175d...02a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 Har noen sagt det på barnehagen kanskje? Ingen eldre søsken? Kan hende hun bare kjenner seg igjen i noe hun har sett på TV? Hadde ikke sagt noe annet enn det du allerede har sagt. Er ikke sikkert hun ser det som noe negativt ennå , bare at hun er større en noen andre? Anonymkode: 94768...b08 2
indigob Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ut av det ble kom det fra fireåringen vår i dag: Mamma, er jeg feit? Jeg svarte at hun ikke er det og er perfekt som hun er. Hun begynner å bli ganske rund, og vi har endret kostholdet uten å fortelle eller snakke om det med henne. Vi har aldri nevnt dette i nærheten av henne, så hvor hun har det fra vet jeg ikke. Hva ville dere sagt? Anonymkode: 7175d...02a huff, kanskje hun har hørt det i barnehagen eller av noen andre ? Jeg ville selvfølgelig sagt at hun er IKKE feit og spurt hvor hun har det fra. Prøvd å aktivisere hun, endre kosthold som dere har gjort.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ut av det ble kom det fra fireåringen vår i dag: Mamma, er jeg feit? Jeg svarte at hun ikke er det og er perfekt som hun er. Hun begynner å bli ganske rund, og vi har endret kostholdet uten å fortelle eller snakke om det med henne. Vi har aldri nevnt dette i nærheten av henne, så hvor hun har det fra vet jeg ikke. Hva ville dere sagt? Anonymkode: 7175d...02a Hvordan kan en fireåring begynne å "bli ganske rund"? Passer dere ikke på hva hun spiser? Anonymkode: 1b68a...6c0 3
indigob Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kan en fireåring begynne å "bli ganske rund"? Passer dere ikke på hva hun spiser? Anonymkode: 1b68a...6c0 Herregud. Det kan da handle om mye mer enn hva barnet spiser. Slutt å vær så dømmende. Overvekt kan ha mange årsaker ! Skam deg ! 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Snakker du om din egen kropp i nærheten av barnet? Kan huske det fra da jeg var liten, at min mor ofte snakket om at hun var feit og måtte slanke seg. Det gjorde at jeg også ble bevisst på kroppen min. Men det kan også være at det bare var et uskyldig spørsmål fra et barn som ikke vet hva "feit" betyr. Da jeg var kanskje fem år spurte jeg foreldrene mine om jeg fortsatt var ung, fordi jeg hadde hørt noen voksne snakke om at de skulle ønske de fortsatt var unge. Hadde jo null begrep om alder og hva det betyr å være ung eller gammel. Anonymkode: 9adbc...38a 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 indigob skrev (Akkurat nå): Herregud. Det kan da handle om mye mer enn hva barnet spiser. Slutt å vær så dømmende. Overvekt kan ha mange årsaker ! Skam deg ! Hvilke andre realistiske årsaker enn matinntak kan forklare at barnet har et kalorioverskudd? Anonymkode: 1b68a...6c0 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Forøvrig så fungerer ikke fornektelse. Å late som hun ikke er overvektig vil ikke fungere, gitt at dere ikke låser henne inne og nekter henne å møte andre barn. Anonymkode: 1b68a...6c0 1
indigob Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke andre realistiske årsaker enn matinntak kan forklare at barnet har et kalorioverskudd? Anonymkode: 1b68a...6c0 Det handler ikke bare om kalorioberskudd. Les deg opp på emne ! noen er overvektige i 1-2 års alder og det er rett og slett generisk! 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 indigob skrev (Akkurat nå): Det handler ikke bare om kalorioberskudd. Les deg opp på emne ! noen er overvektige i 1-2 års alder og det er rett og slett generisk! Jeg tror du mener "genetisk", og du tar feil. Termodynamikkens andre lov gjelder for alle. Inkludert 2-åringer. Hvis man er tjukk - dvs. har for mye fettvev - så skyldes det et kalorioverskudd der energi lagres i form av fett. Anonymkode: 1b68a...6c0 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er hun feit da? Anonymkode: af35a...250 Stopp. Det er ikke relevant Anonymkode: 144fb...faa 1
Gjest Robin666 Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 indigob skrev (9 minutter siden): Herregud. Det kan da handle om mye mer enn hva barnet spiser. Slutt å vær så dømmende. Overvekt kan ha mange årsaker ! Skam deg ! Mange? Det er vel kalorier inn vs kalorier ut. Så har folk noe ulik forbrenning. Herregud. Skam deg. Slutt å vær så dømmende.
Gjest Robin666 Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stopp. Det er ikke relevant Anonymkode: 144fb...faa Selvfølgelig er det relevant.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er hun feit da? Anonymkode: af35a...250 Nei, ikke direkte feit, men litt større enn hun skal være. På grensen til overvektig på BMI. Større enn sine søsken AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har noen sagt det på barnehagen kanskje? Ingen eldre søsken? Kan hende hun bare kjenner seg igjen i noe hun har sett på TV? Hadde ikke sagt noe annet enn det du allerede har sagt. Er ikke sikkert hun ser det som noe negativt ennå , bare at hun er større en noen andre? Anonymkode: 94768...b08 Hun virket lei seg, men er nok kanskje noen i barnehagen eller oldeforeldre som har sagt noe. indigob skrev (11 minutter siden): huff, kanskje hun har hørt det i barnehagen eller av noen andre ? Jeg ville selvfølgelig sagt at hun er IKKE feit og spurt hvor hun har det fra. Prøvd å aktivisere hun, endre kosthold som dere har gjort. Det må være det. Hun er veldig aktiv. Sitter aldri i ro. Hennes søsken er ganske passive, men mye tynnere. Skal spørre hvor hun har hørt det. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan kan en fireåring begynne å "bli ganske rund"? Passer dere ikke på hva hun spiser? Anonymkode: 1b68a...6c0 Å si ganske rund var å ta litt i. På grensen til overvektig er mer beskrivende hvis man ser på BMI for barn. Hennes søsken er mye tynnere, og det er nok årsaken til hvorfor jeg ser på henne som ganske rund. indigob skrev (7 minutter siden): Herregud. Det kan da handle om mye mer enn hva barnet spiser. Slutt å vær så dømmende. Overvekt kan ha mange årsaker ! Skam deg ! Takk! AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Snakker du om din egen kropp i nærheten av barnet? Kan huske det fra da jeg var liten, at min mor ofte snakket om at hun var feit og måtte slanke seg. Det gjorde at jeg også ble bevisst på kroppen min. Men det kan også være at det bare var et uskyldig spørsmål fra et barn som ikke vet hva "feit" betyr. Da jeg var kanskje fem år spurte jeg foreldrene mine om jeg fortsatt var ung, fordi jeg hadde hørt noen voksne snakke om at de skulle ønske de fortsatt var unge. Hadde jo null begrep om alder og hva det betyr å være ung eller gammel. Anonymkode: 9adbc...38a Nei, men far gjør. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilke andre realistiske årsaker enn matinntak kan forklare at barnet har et kalorioverskudd? Anonymkode: 1b68a...6c0 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forøvrig så fungerer ikke fornektelse. Å late som hun ikke er overvektig vil ikke fungere, gitt at dere ikke låser henne inne og nekter henne å møte andre barn. Anonymkode: 1b68a...6c0 Vi fornekter det ikke for oss selv, men en fireåring skal ikke trenge å forholde seg til egen kroppsvekt. indigob skrev (3 minutter siden): Det handler ikke bare om kalorioberskudd. Les deg opp på emne ! noen er overvektige i 1-2 års alder og det er rett og slett generisk! Takk! Anonymkode: 7175d...02a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi fornekter det ikke for oss selv, men en fireåring skal ikke trenge å forholde seg til egen kroppsvekt. Anonymkode: 7175d...02a Men dere skal forholde dere til det og ta nødvendige grep slik at hun ikke blir feit. Når hun allerede er "smårund" så er det åpenbart at hun er på feil vei. Anonymkode: 1b68a...6c0
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #17 Skrevet 5. juli 2021 21 hours ago, indigob said: Herregud. Det kan da handle om mye mer enn hva barnet spiser. Slutt å vær så dømmende. Overvekt kan ha mange årsaker ! Skam deg ! Hvilke andre årsaker da? Jeg mener, du har tydeligvis funnet ut hvordan man bryter Newtons første lov i så fall! Nobelprisen er på vei 🎉 Energi ut > Energi inn = vekttap Anonymkode: 65b04...789
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #18 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men dere skal forholde dere til det og ta nødvendige grep slik at hun ikke blir feit. Når hun allerede er "smårund" så er det åpenbart at hun er på feil vei. Anonymkode: 1b68a...6c0 Hvis du leser hovedinnlegget ser du vi har lagt om kosten og er klar over problemet. Innlegget handlet ikke om hvordan vi skal slanke barnet vårt, men hvordan vi forholder oss til barnet vårt på en god måte når barnet er bevisst på egen vekt i en alder av kun fire år. Det er ikke riktig. Anonymkode: 7175d...02a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #19 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis du leser hovedinnlegget ser du vi har lagt om kosten og er klar over problemet. Innlegget handlet ikke om hvordan vi skal slanke barnet vårt, men hvordan vi forholder oss til barnet vårt på en god måte når barnet er bevisst på egen vekt i en alder av kun fire år. Det er ikke riktig. Anonymkode: 7175d...02a Fake it till you make it. Jo mer man snakker om det, uansett hvor godt man prøver å gjøre det til en "god ting", jo mer vil man tenke på det. Løsningen er å ikke snakke om kropp og fedme i det hele tatt, men heller få henne fokusert på andre ting når problemstillinga kommer opp. Anonymkode: 1b68a...6c0
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #20 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke andre årsaker da? Jeg mener, du har tydeligvis funnet ut hvordan man bryter Newtons første lov i så fall! Nobelprisen er på vei 🎉 Energi ut > Energi inn = vekttap Anonymkode: 65b04...789 Hehe, Newtons første lov sier ingenting om dette: https://snl.no/Newtons_lover Et legeme forblir i ro eller fortsetter i en rettlinjet bevegelse med konstant fart hvis ingen kraft virker på legemet eller hvis summen av kreftene som virker på det er lik null Om en skal slå i bordet med fysikk er det greit å ha kontroll på det selv 🎉 Anonymkode: 3a79a...9c3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå