Gå til innhold

Hva heter leken med museskritt, elefantsteg, spagathopp, bananhopp, krabbesteg osv.?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg var barn lekte vi en lek som lignet litt på Rødt lys, men istedet for å løpe skulle vi ta ett steg mot dommeren. Men det var som dommeren bestemte hva slags skritt vi skulle ta. Tror kanskje det var et element av Kongen befaler, at vi bare skulle ta et skritt hvis dommeren brukte riktig ord og at ellers gjaldt det å bare bli stående. Men her er det mulig jeg surrer. Jeg husker nemlig at jeg lekte en lignende lek på ferie i utlandet, og da var det en setning vi skulle si til dommeren før vi fikk tillatelse til å ta steget. 

Disse stegene vi skulle ta hadde en masse rare navn. Tror de het sånt som museskritt, elefantsteg, spagathopp, bananhopp, krabbesteg og slike rare navn. Krabbesteg var sidelengs. Elefantsteg var å ta et kjempelangt steg. Mulig spagathopp og bananhopp var det samme. Husker også at det var et ballerinatrinn der vi holdt armene over hodet og trippet rundt i sirkel. Husker at et av stegene måtte gjøres baklengs, og et annet måtte man åle seg bortover langs bakken.

Vil tro at stegene hadde lokale navn rundtomkring og at det derfor finnes mange navn på både stegene og leken. Er ikke kjempeviktig for meg hva de heter, men jeg vil gjerne få hjelp til å huske hvordan man leker leken sånn at jeg kan lære den bort til mine barn. For jeg husker ikke hvorfor man tar disse stegene, er det om å gjøre å komme først frem eller sist frem? Og hvem bestemmer hvilket steg man tar?
Er det noen her inne som husker denne leken og som kan gi meg en liten oppfriskning? 

Anonymkode: 02237...f5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden må jeg følge. Husker vi også lekte den mye, men kan ikke ta den helt igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi kalte den «Mor får jeg lov?”

Anonymkode: bd54c...dc3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Mor får jeg lov?» kalte vi den. Man sier « mor, får jeg lov?» og så svarer «mor» hvor mange av hvilken type skritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror vi lekte "den som har" med slike skritt. Den som har en lillesøster kan ta tre museskritt. Den som har vært i Frankrike kan hoppe tre froskehopp. 

Tenkte først høl i hatten, men det var jo noe helt annet 😊

Anonymkode: 246a8...043

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja! Så deilig at dere husket dette! Nå har jeg gått og tenkt i ukesvis og ikke klart å komme på noe mer enn det som står i hovedinnlegget. Har tenkt og tenkt, men det jeg husket ga liksom ikke helt mening, antagelig var det to-tre forskjellige leker vi lekte og så har jeg blandet dem litt sammen. For jeg husker både setningen "mor, får jeg lov" og "den som har en lillesøster kan…" pluss den varianten av Kongen befaler som AB…10c linker til. Så ikke rart det gikk litt i surr for meg. Skikkelig gøy at dere kunne hjelpe meg, er imponert over den kollektive hukommelsen.😊
Hvilke ulike skritt og steg hadde dere? Kan dere huske noen morsomme? Froskehopp som AB…043 nevner burde jeg husket, det var jo en av de morsomste.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvilket lek var det igjen? Kjenner igjen navnet og tenkte plutselig da jeg leste det at det var lek der man skulle rime ord mens man kastet en ball, kan det stemme? Usikker på denne altså.😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nåleputa skrev (4 minutter siden):

Fargekongen

Er det denne leken?

Sitat
Fremgangsmåte

Speiderne stiller seg på en linje. Tuva er "fargekonge". Hun står med ryggen til i god avstand fra de andre. Tuva roper opp en farge, f. eks. "grønn!" De som har grønne klær kan ta et langt skritt fram. "Fargekongen" kan snu seg når som helst. Blir noen av deltakerne sett i bevegelse, må de gå tilbake for å starte på nytt. Den første som kommer fram til Tuva uten å bli sett i bevegelse, har vunnet og får være "fargekonge" neste gang.

https://speiding.no/speiderprogram/speiderbasen/fargekongen

Den husker jeg ikke, men den høres morsom ut.😊

Så gøy å friske opp hukommelsen med gammeldagse leker😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi lekte med ball. Tenke på et ord, så kastet man ballen til de som satt på rad. En ny bokstav for hver runde. Når noen sa det riktige ordet så kastet man ballen bort, og skulle ta forskjellige steg mot vedkommende, og kaste ballen. 
Hull i hatten het den leken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Villfisker skrev (4 minutter siden):

Husker vi sa krokodillesteg og saksehopp 😉

Ja, disse hadde vi også.😃 Husker saksehopp, men hvordan tar man et krokodillesteg? Kanskje det var den hvor man åler seg langsmed bakken? 

(Hjelp, med alle disse morsomme navnene kommer barna mine aldri til å ville gå normalt igjen hvis jeg først lærer dem om krokodillesteg, saksehopp og bananhopp, da blir det krokodillesteg i matbutikken og bananhopp herfra til evigheten🤣)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror vi lekte "den som har" med slike skritt. Den som har en lillesøster kan ta tre museskritt. Den som har vært i Frankrike kan hoppe tre froskehopp. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilket lek var det igjen? Kjenner igjen navnet og tenkte plutselig da jeg leste det at det var lek der man skulle rime ord mens man kastet en ball, kan det stemme? Usikker på denne altså.😊 

Hull i hatten het varianten vi lekte som minner om dette.

Den fungerte slik at 1 var sjef og alle andre var på linje

Så sa sjefen "Jeg har vært i Danmark, har du vært i Danmark" så gikk de som ikke hadde vært i Danmark ut av leken.

Så fortsatte det slik til det var én igjen, da ropte sjefen "hull i hatten" og kastet en tennisball (eller tilsvarende) langt avgårde i en retning.  (alle andre sitter nå bare og venter og ser på)

Så løp vinneren av land-konkurransen og tok ballen så fort han/hun kunne. Så stilte "sjefen" seg opp med armene foran seg som en basket-kurv og ropte kommandoer: "3 elefantsteg", "4 krokodillested", "5 museskritt" osv. helt til sjefen syntes "vinneren" var nærmt nok. Så skulle "vinneren" kaste ballen gjennom armene til "sjefen" - traff man ble man sjef, hvis ikke begynte man på nytt.

Det er grovt slik jeg husker leken - kan være noen nyanser jeg har glemt, feks biten med landene tror jeg kan ha vært litt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (4 timer siden):

Husker vi lekte med ball. Tenke på et ord, så kastet man ballen til de som satt på rad. En ny bokstav for hver runde. Når noen sa det riktige ordet så kastet man ballen bort, og skulle ta forskjellige steg mot vedkommende, og kaste ballen. 
Hull i hatten het den leken. 

Denne var det jeg også tenkte på da jeg leste HI. Høl i hatten hos oss. Den som hadde kastet ballen løp helt til den som skulle fange ballen hadde gjort det. Da sa han Stopp, den andre måtte stoppe og så skulle man ta f.eks 3 museskritt og et elefantskritt før man kunne kaste hatten oppi "hølet" som den andre lagde med armene foran seg. 
Veldig vanskelig forklart, ser jeg.. men mener det var noe slikt, i alle fall.

Ser ekkoet over her beskriver det bedre, men hos oss var det med ord og bokstaver, slik Skalperud beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, disse hadde vi også.😃 Husker saksehopp, men hvordan tar man et krokodillesteg? Kanskje det var den hvor man åler seg langsmed bakken? 

(Hjelp, med alle disse morsomme navnene kommer barna mine aldri til å ville gå normalt igjen hvis jeg først lærer dem om krokodillesteg, saksehopp og bananhopp, da blir det krokodillesteg i matbutikken og bananhopp herfra til evigheten🤣)

Krokodillesteg var at du la deg ned så lang du var og så fikk du lov å gå så langt fram som fingertuppene dine rakk når du strakk armene over hodet.

Vi kalte også denne leken "Mor, får jeg lov?". Den var alternativet til "Rødt lys!" når vi ikke orket å løpe. Prinsippet var det samme, det var om å gjøre å komme først frem, og den som kom først frem, byttet plass med "Mor" og alle startet på nytt.
Museskritt var å flytte den ene foten bare halvveis frem fra den andre foten, husker ikke hva det neste var, hvor du satte en fot foran den andre. Elefantskritt var å ta et så langt steg du bare klarte, kjekkest for de som klarte å gå ned i spagat. Sikkert flere andre skritt også, men krokodilleskritt var det lengste, og var selvfølgelig kjekkest for de som var høyest av oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...