AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Hei, Har dere fått med dere at engangsplast som bestikk og matbeholdere blir ulovlig fra 3. Juli ? Hva synes dere, bra eller dårlig? Sitter selv med en yoghurt i hånda som kom med en skje av noe annet enn plast, den er forresten helt flat Anonymkode: 521d1...64d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 Det er lenge siden jeg fikk med meg. Det er utrolig bra at det blir slutt med det. Anonymkode: 98cb6...530
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 Jeg lurer litt på hva McDonalds gjør med den store skjeen de bruker for å hygienisk mikse McFlurry. Anonymkode: 521d1...64d 1
Khadira Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lurer litt på hva McDonalds gjør med den store skjeen de bruker for å hygienisk mikse McFlurry. Anonymkode: 521d1...64d Det blir byttet med treskje. Endret 4. juli 2021 av Khadira 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Tåpelig symbolpolitikk. Eneste grunnen til at slike meningsløse forslag går igjennom er for at de skal slippe å måtte gjøre noe som faktisk monner, som f.eks. reguleringer for skipsfarten. Det er så mye mer lettvint for politikerne å gå med på slike meningsløse symbolgreier som folket tror er viktig (men ikke egentlig forstår), fremfor å ta tak der de kunne gjort endringer som virkelig ville hatt nytte for miljøet. Anonymkode: 1c317...cbc 17
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tåpelig symbolpolitikk. Eneste grunnen til at slike meningsløse forslag går igjennom er for at de skal slippe å måtte gjøre noe som faktisk monner, som f.eks. reguleringer for skipsfarten. Det er så mye mer lettvint for politikerne å gå med på slike meningsløse symbolgreier som folket tror er viktig (men ikke egentlig forstår), fremfor å ta tak der de kunne gjort endringer som virkelig ville hatt nytte for miljøet. Anonymkode: 1c317...cbc På WWF sine sider står det vi i Norge dumper seks ganger mer plastikk i naturen enn Danmark og Sverige, dette utgjør ca. 2 KG per person. Det at jeg tar meg noe takeaway med plast bestikk en sjeldent gang og resirkulerer engangsplast, det skjønner ikke jeg at blir til 8400 tonn plast i naturen? Eller er jeg bare veldig ordentlig av meg? Anonymkode: 521d1...64d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På WWF sine sider står det vi i Norge dumper seks ganger mer plastikk i naturen enn Danmark og Sverige, dette utgjør ca. 2 KG per person. Det at jeg tar meg noe takeaway med plast bestikk en sjeldent gang og resirkulerer engangsplast, det skjønner ikke jeg at blir til 8400 tonn plast i naturen? Eller er jeg bare veldig ordentlig av meg? Anonymkode: 521d1...64d De utelater å skrive at dette ikke kommer fra privathusholdninger. Plasten som havner i norske farvann og strender kommer fra skipsfart, samt at en mindre andel kommer med havstrømmer fra andre land. Det har vært flere store undersøkelser i Norge som har vist at nordmenn er ekstremt bevisste på å, ikke bare å ikke kaste søppel i naturen men også skylle plasten og legge den i gjenvinningspose. Hvor mye av plasten som samles inn som faktisk har nytteverdi og kan gjenvinnes bryr ikke den jevne nordmann seg stort om, vi er fornøyde med at vi har puttet søpla i riktig pose og at søppelet sendes til et annet land og ikke lenger er vårt problem. Dessverre er det slik at mye av plasten som brukes er av for dårlig kvalitet og kan derfor ikke gjenvinnes. Dette kunne vært løst ved hjelp av politikerne hvis de la press på næringen, og ikke på forbrukerne slik de nå gjør. Et annet problem ved å forby disse produktene er at produsentene tvinges til å heller produsere plastbelagt papp, og det kan vi ikke gjenvinne. Det finnes ihvertfall ikke et apparat for å gjenvinne slikt per i dag, men dette er også noe politikerne kunne valgt å legge tilrette for. Ved å forby engangsplast og isopor skaper de altså et større miljøproblem. Anonymkode: 1c317...cbc 13
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Synes det er dumt med tre istedetfor plast, fikk treskje til isen og flis i tunga - da må de lage noe bedre. Bruker også plastsugerør til all kald drikke da jeg ellers får ising i tennene. De i papp går i oppløsning etter 30-90min. De harde som skal brukes om igjen blir ikke ordentlig rene på innsida og kan ikke bites ned på så de er ubehagelige. Tåpelig forbud. Anonymkode: fc1b8...8f4 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 Får håpe de bruker bambus tre da. Og hva med sugerør? Mange som trenger plast sugerør. Selv har jeg ett sugerør i metall og bruker aldri engangsbestikk. Som flere skriver, vår personlige bruk av plast bør vi bli flinkere på, men et par % av plast i havet spiller ingen rolle, siden det meste av plast kommer fra skip, fisking og store selskap, ikke enkeltpersoner. Anonymkode: 9122e...04f 5
Jullen Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 Fantastisk! Og håper virkelig det fungerer i praksis med tanke på hvor mye engangsplast og emballasje vi har. Bare i kjøleskapet mitt nå har jeg blåbær, perletomater, ulike typer yoghurter, rømme og pakke med druer. Alt pakket i plast som jeg lurer på hvordan de vil erstatte nå fremover. Det kommer til å bli svært uvant i starten og jeg kommer til å savne engangsskjeene og plastsugerørene. Men alt er en vanesak🙃
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #12 Skrevet 5. juli 2021 Synes det er helt topp. Fullstendig klar over at de største grepene må industrien ta. Ser ikke det store behovet for engangsplast. Å pakke med seg en liten skje i veska for en yoghurt er virkelig ikke noe problem. Var en gang på en vegansk kafe, og da jeg skulle bestille te så fikk jeg det i en engangsposesak som så ut som plast, og muligens var det og. Maten kom også i engangsemballasje, riktignok i noe som kunne komposteres, men det er da virkelig lite miljøvennlig det og! Jeg Anonymkode: b4fa9...c27
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 5. juli 2021 #13 Skrevet 5. juli 2021 Det går helt greit. Jeg har også blitt flinkere de siste årene, og tror at handlenett har betydd en del. På andre områder har jeg nok langt igjen, f.eks plastposer på rull. Har jo skikkelige bokser som kan brukes i mange sammenhenger, men plastposer og plastfolie er ofte i bruk. Jeg kildesorterer, men likevel…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #14 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Får håpe de bruker bambus tre da. Og hva med sugerør? Mange som trenger plast sugerør. Selv har jeg ett sugerør i metall og bruker aldri engangsbestikk. Som flere skriver, vår personlige bruk av plast bør vi bli flinkere på, men et par % av plast i havet spiller ingen rolle, siden det meste av plast kommer fra skip, fisking og store selskap, ikke enkeltpersoner. Anonymkode: 9122e...04f Enig i denne. Det skaper store problemer for mennesker som trenger dem av medisinske grunner. Det største problemet for klimaet er utslipp fra store bedrifter, ikke plastsugerør. Det er feil sted å legge fokus. Jeg bryr meg selv om miljøet og gjør mye selv, men nå er det på tide at store bedrifter får fokus på hvor mye de forurenser. Alt kan ikke legges på enkeltindividet. Anonymkode: 1cef8...987 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #15 Skrevet 5. juli 2021 Jullen skrev (7 timer siden): Fantastisk! Og håper virkelig det fungerer i praksis med tanke på hvor mye engangsplast og emballasje vi har. Bare i kjøleskapet mitt nå har jeg blåbær, perletomater, ulike typer yoghurter, rømme og pakke med druer. Alt pakket i plast som jeg lurer på hvordan de vil erstatte nå fremover. Det kommer til å bli svært uvant i starten og jeg kommer til å savne engangsskjeene og plastsugerørene. Men alt er en vanesak🙃 Du har misforstått. Det er engangsbestikk som forbys, ikke forpakning. Det er ren symbolpolitikk, så lenge hver agurk og paprika er pakket i plast er det ikke troverdig. Har blitt enda mer innpakning under korona begrunnet med hygienetiltak. Vel, jeg har kjøpt flere hundre sugerør i plast, det holder nok noen år. Plastbestikk bruker jeg omtrent aldri men har noen pakker. Hvis jeg går tom er det alltid bare en bestilling i Kina unna. Tviler på at de kommer til å forby plastikk i noen som helst form, kun europeere som piner seg selv med bambuskniv og pappsugerør. Anonymkode: 2b5d7...14f 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 Hva blir å importere fra kina? Blir det også ulovlig?😒 Anonymkode: 6f7f2...ec9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #17 Skrevet 5. juli 2021 Det er bra stort sett. Jeg jobber på sykehus og de nye engangsskjer, sugerør osv er totalt ubrukelige for syke folk. Hvordan skal de få i seg maten med en flat treskje? Plus at den smaker treverk. Og nei, det er ikke alltid mulig med flergangsbestikk og tallerken. Være seg smitte uten dekontaminator på rommet, med såpass smittsomme ting at du ikke kan ha det i en pose for å dekontaminere andre steder. Eller utagerende/ selvskadere. Anonymkode: dffa0...538 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #19 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bra stort sett. Jeg jobber på sykehus og de nye engangsskjer, sugerør osv er totalt ubrukelige for syke folk. Hvordan skal de få i seg maten med en flat treskje? Plus at den smaker treverk. Og nei, det er ikke alltid mulig med flergangsbestikk og tallerken. Være seg smitte uten dekontaminator på rommet, med såpass smittsomme ting at du ikke kan ha det i en pose for å dekontaminere andre steder. Eller utagerende/ selvskadere. Anonymkode: dffa0...538 Treskjeene er da ikke flate? Ikke nødvendigvis i allefall, jeg har kjøpt engangsbestikk flere ganger og det er god bøy i skjea! Men jeg tipper bambus og cellulose er det som vil ta over der tre og papp ikke gjør nytten. Anonymkode: 54024...a68 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #20 Skrevet 5. juli 2021 I gamle dager spiste vi bøtte-is i pappbeger med treskje, eller en liten flat trepinne. Fungerte helt fint. Og det fantes bare sugerør av papp som gikk i oppløsning, det funka likevel. Vi klarer fint å venne oss til disse endringene. Og håper det blir mindre plastemballasje etter hvert også. Jeg vet at min mor vasket plastposene (de små) og brukte de om igjen. Anonymkode: 0aad0...83d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå