Gå til innhold

Har mistet honnørbeviset mitt. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (16 minutter siden):

Må ikkje blande kortene!     Honnørbevis utstedes først etter fylte 67 år i Norge.   Uførebevis går ikkje på alder ,

Så hvorfor har jeg da, i en alder av 33år, et honnørrabatt-bevis som bevis på min uføretrygd? Det er ingenting som heter uførebevis! Her kan du se hvordan det blåe ser ut https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/honnorrabattordningen--nytt-legitimasjonskort-for-uforetrygdede-og-blinde/id2527373/ døvblinde har grønne kort, og de over 67år trenger ikke et slikt kort, de viser bare legitimasjon dersom det er nødvendig å bevise sin alder! Det finnes også de som fremdeles har oransje kort, de er større enn dagens variant som er på størrelse med et bankkort.

Anonymkode: 72561...aec

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
true aspie skrev (20 minutter siden):

Er det ikke flaut å vise honnørbevis når en er 30?

Nei, det er ikke flaut! Vis det med stolthet og la ikke noen hakke på deg fordi du er uføretrygdet!❤️

Anonymkode: 72561...aec

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (3 minutter siden):
Hva er alder for honnør?
Personer over 67 år får rabatt ved å vise vanlig legitimasjonskort og trenger derfor ikke honnørkort. Hvis du pensjonerer deg før 67 år, vil du først ha rett på honnørrabatt fra fylte 67 år.15. des. 2020

Slutt nå. Du begynner å bli irriterende. 

Anonymkode: 46306...d3e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (5 minutter siden):
Hva er alder for honnør?
Personer over 67 år får rabatt ved å vise vanlig legitimasjonskort og trenger derfor ikke honnørkort. Hvis du pensjonerer deg før 67 år, vil du først ha rett på honnørrabatt fra fylte 67 år.15. des. 2020

Veldig rart da, at jeg i en alder av 27 sitter her med et kort det står honnørrabatt på. Legger ved bilde siden du sliter sånn med å tro at uføre også har honnørbevis. 

20210705_235236.thumb.jpg.821a0786308533338b88b17679403844.jpg

Anonymkode: ba8e5...037

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Google, as…..

Skrevet (endret)
Skybe skrev (33 minutter siden):

Må ikkje blande kortene!     Honnørbevis utstedes først etter fylte 67 år i Norge.   Uførebevis går ikkje på alder ,

Det er ingenting som heter uførebevis. Det heter honnørkort.

Ikke bland kortene.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/andre-pensjonsordninger/honnorkort

Endret av MapleSirup
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du også opplevd at sjåførene blir gretne til deg, etter du har vist det?

Anonymkode: 6f428...50a

Jeg ble ufør da jeg var 34år, aldri opplevd at sjåførene blir sure/gretne. Hvorfor skulle de bli sure? Det er ikke deres penger. 

Skrevet
FlikkFlakk skrev (4 minutter siden):

Jeg ble ufør da jeg var 34år, aldri opplevd at sjåførene blir sure/gretne. Hvorfor skulle de bli sure? Det er ikke deres penger. 

Enig i at dette høres veldig rart ut. Men dessverre så er det noen som føler de blir uglesett og dermed overfølsomme. Og dessuten: Hvem er det som betaler til bussjåføren? Det tror jeg er ti år siden sist😅

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Veldig rart da, at jeg i en alder av 27 sitter her med et kort det står honnørrabatt på. Legger ved bilde siden du sliter sånn med å tro at uføre også har honnørbevis. 

Svaksynte og blinde

Svaksynte og blinde kan også få honnørkort. Det er Norges Blindeforbund som utsteder honnørkort i disse tilfellene.

Kompetansesenter for døvblinde utsteder et eget moderasjonskort til døvblinde som gir samme rettigheter som honnørkort. 

Er du over 67 år?

Personer over 67 år får rabatt ved å vise vanlig legitimasjonskort og trenger derfor ikke honnørkort. Hvis du pensjonerer deg før 67 år, vil du først ha rett på honnørrabatt fra fylte 67 år.  

Mer om honnørrabatt

regjeringen.no finner du mer informasjon om hvem som kan få honnørrabatt og for hvilke reiser rabatten gjelder. 

Honnørrabatten  vart i sin tid  kjempet frem at Pensjonistforbundet og startet som en prøveordning på jernbanen i 1957. 

Endret av Skybe
Skrevet
MapleSirup skrev (2 minutter siden):

Enig i at dette høres veldig rart ut. Men dessverre så er det noen som føler de blir uglesett og dermed overfølsomme. Og dessuten: Hvem er det som betaler til bussjåføren? Det tror jeg er ti år siden sist😅

Jeg har heller ikke betalt til sjåføren på veldig mange år. Det er nok noe i det du sier at noen føler seg uglesett, og det er veldig trist 😩

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (2 minutter siden):

Svaksynte og blinde

Svaksynte og blinde kan også få honnørkort. Det er Norges Blindeforbund som utsteder honnørkort i disse tilfellene.

Kompetansesenter for døvblinde utsteder et eget moderasjonskort til døvblinde som gir samme rettigheter som honnørkort. 

Er du over 67 år?

Personer over 67 år får rabatt ved å vise vanlig legitimasjonskort og trenger derfor ikke honnørkort. Hvis du pensjonerer deg før 67 år, vil du først ha rett på honnørrabatt fra fylte 67 år.  

Mer om honnørrabatt

regjeringen.no finner du mer informasjon om hvem som kan få honnørrabatt og for hvilke reiser rabatten gjelder. 

Nå må du gi deg. Du har fått link til nav.

• Liker 4
Skrevet
FlikkFlakk skrev (Akkurat nå):

Jeg har heller ikke betalt til sjåføren på veldig mange år. Det er nok noe i det du sier at noen føler seg uglesett, og det er veldig trist 😩

Ja, det er alltid trist når sårbare grupper føler uriktig press.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har også et slikt som det står Honnørrabatt på, jeg er ufør og fikk kortet da jeg var 35år. Vet om flere som er ufør som har dette kortet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (8 minutter siden):

Svaksynte og blinde

Er du over 67 år?

Mer om honnørrabatt

Honnørrabatten  vart i sin tid  kjempet frem at Pensjonistforbundet og startet som en prøveordning på jernbanen i 1957. 

Jeg er ufør, 35år, og har HONNØRRABATTKORT.

Anonymkode: ed96e...dfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (6 minutter siden):

Svaksynte og blinde

Er du over 67 år?

Mer om honnørrabatt

Du klarte altså å scrolle forbi etterfølgende tekst, eller ville du ikke se det 🤔

Honnørkort

Med honnørkort får du redusert billettpris ved bruk av kollektive transportmidler. Kortet gir også rett til honnørrabatt for medfølgende ektefelle eller registrert partner, uansett alder.

Personer som er innvilget minimum 50 prosent uføretrygd fra NAV, vil automatisk få tilsendt honnørkort i forbindelse med vedtak om uføretrygd. Dette kommer per post, i tillegg til elektronisk vedtak på Ditt NAV.

NAV vil også utstede honnørkort når du kan dokumentere varig offentlig uføretrygd over 50 prosent fra et annet EØS-land, tilsvarende uføretrygd fra Folketrygden.

I januar 2017 fikk honnørkortet et mer praktisk format. Tidligere honnørkort er fortsatt gyldige, slik at du som allerede har honnørkort ikke trenger å bytte til nytt kort. 

Mangler eller mistet honnørkort?

Hvis honnørkortet mangler sammen med vedtaket om uføretrygd fra NAV, eller du har mistet/ødelagt honnørkortet, kan du

• ringe oss på telefon 55 55 33 33, eller
  • bestille nytt honnørkort via tjenesten Skriv til oss.

Anonymkode: 54dd9...ad4

• Liker 2
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Skybe skrev (54 minutter siden):

Det utstedes ikke noe kort når man fyller 67 og får alderspensjon. Da må de bare vise leg. Og få rabatten.  Det er uføre som skal få kort med rett til rabatt.  Uføre har gått betraktelig ned i inntekt da de ble syke og ikke kunne jobbe lenger, så det er bra.

jeg hater offentlig transport og kjører heldigvis egen bil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...