Gå til innhold

Bra å reflektere over fortid, så man ikke kopierer det til barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et tøft liv og oppvekst. Jeg har nå i voksen alder begynt å ta tak i egen oppvekst. Det skal likevel sies at det aldri var vold i bilde eller noe sånt, men vanskelig på andre måter. 

Jeg har tre barn selv, og bare fått gode tilbakemeldinger i vår foreldrerolle. Aldri fått spørsmål fra skole eller barnehage i negativ retning rundt våre barn. Barna blir sett på som trygge barn som tør å både utfolde seg og alt annet som er normalt. 

Jeg delte med min vennine at jeg har begynt å tenke over egen oppvekst, at jeg forstår jeg har gått glipp av noe. Når jeg for eksempel sammenligner meg selv med egne foreldre. Venninen min sa det var fint jeg tok tak i egen fortid, så jeg ikke begynte behandle barna mine sånn eller sånn. Jeg ble litt såret av dette. Det er jo ikke noe jeg frykter. 

Ville dere reagert på dette? 

Anonymkode: 167bc...0f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tolket det som kritikk mot deg. Hvorfor føler du deg såret av det?

Anonymkode: 24ddf...b47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde ikke tolket det som kritikk mot deg. Hvorfor føler du deg såret av det?

Anonymkode: 24ddf...b47

Fordi det er jo ingen tanker om at jeg skal kopiere dette, men at jeg trenger reflektere over det selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun gav deg jo et kompliment? 

Anonymkode: 4e6b6...42d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er jo ingen tanker om at jeg skal kopiere dette, men at jeg trenger reflektere over det selv. 

Det er jo åpenbart ikke det venninna di tror heller. Men man ender ofte underbevisst som å bli lik de man vokste opp med, kan ha usunne mønstre man ikke er klar over, eller overkompensere og overdrive i motsatt retning i frykt for å bli sånn selv. Det er jo bare det venninna di mener, at det å reflektere over det gjør det lettere å ikke ubevisst kopiere/normalisere atferd. Det betyr ikke at venninna di påstår at du har gjort dette frem til nå, men mer at det generelt er lurt av den grunnen.

Anonymkode: ea3e3...361

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja nå forstår jeg litt bedre sammenhengen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...