Gå til innhold

Sikkerhetsspørsmål klasse b - oppkjøring og oppgave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilken side er best å lese på sikkerhetsspørsmålene til oppkjøringen? Står så mye forskjellig på ulike sider (svar). Hvilken brukte dere/er mest lik det man får på oppkjøringen? 

+ hvilken oppgave fikk dere underveis? (rygging, parkering o.l)

Anonymkode: 99a2b...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du sto ikke på oppkjøringa den 26 juni, forstår jeg? Og da var det mye som skurra?

Anonymkode: 10bcf...2dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du sto ikke på oppkjøringa den 26 juni, forstår jeg? Og da var det mye som skurra?

Anonymkode: 10bcf...2dd

Vet ikke hvem du sikter til, men jeg har min første oppkjøring om 1 uke. Forhåpentligvis også den eneste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk et skjema fra kjørelærer, så spør så får du en kopi. Det er rart at du finner forskjellige på nett... da de er like for hele landet. De står i samme rekkefølge, med samme tall, samme ordlyd, identisk som den linken under. På lappen fra sensor så står det et tall eller noe i den duren. Lenge siden jeg så på den lappen og orker ikke å hente den frem. Men tallet og teksten samsvarer med listen under og det er identisk til den jeg fikk fra kjørelæreren og som kjørelæreren brukte før oppkjøring. Da vi hadde en hurtig gjennomgang av alle sammen de siste minuttene før selve oppkjøring. Eneste gjennomgangen vi hadde, men jeg fikk dem ved første kjøretime. 

Googler du det så får du det opp på første treff: https://www.forerkortsentralen.no/wp-content/uploads/2014/08/Sikkerhetskontroll-klasse-B.pdf

Oppgave? Det er tilfeldig. Noen kan få lukeparkering. Jeg måtte inn på en tilfeldig parkeringsplass, parkere bilen og stoppe den i to sekunder også var øvelsen over. Jeg ble også veiledet til en blindgate med vilje og beskjed om å finne en egnet plass å snu. m.m, husker ikke alt er mange år siden.

Alt dette skal du få info om av kjørelærer og hvis ikke så spør du. Altså har du egentlig fulgt med i timene? 

Anonymkode: 8d15d...328

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fikk et skjema fra kjørelærer, så spør så får du en kopi. Det er rart at du finner forskjellige på nett... da de er like for hele landet. De står i samme rekkefølge, med samme tall, samme ordlyd, identisk som den linken under. På lappen fra sensor så står det et tall eller noe i den duren. Lenge siden jeg så på den lappen og orker ikke å hente den frem. Men tallet og teksten samsvarer med listen under og det er identisk til den jeg fikk fra kjørelæreren og som kjørelæreren brukte før oppkjøring. Da vi hadde en hurtig gjennomgang av alle sammen de siste minuttene før selve oppkjøring. Eneste gjennomgangen vi hadde, men jeg fikk dem ved første kjøretime. 

Googler du det så får du det opp på første treff: https://www.forerkortsentralen.no/wp-content/uploads/2014/08/Sikkerhetskontroll-klasse-B.pdf

Oppgave? Det er tilfeldig. Noen kan få lukeparkering. Jeg måtte inn på en tilfeldig parkeringsplass, parkere bilen og stoppe den i to sekunder også var øvelsen over. Jeg ble også veiledet til en blindgate med vilje og beskjed om å finne en egnet plass å snu. m.m, husker ikke alt er mange år siden.

Alt dette skal du få info om av kjørelærer og hvis ikke så spør du. Altså har du egentlig fulgt med i timene? 

Anonymkode: 8d15d...328

Mente at svarene er forskjellig på spørsmålene, så ville finne den som var best. Noen har bare "sjekk vognkort" mens andre har mer forklaring hvor svaret i vognkortet står. Formulerte meg kanskje litt dårlig. 

Ja, det har jeg ;) Men spør her fordi jeg vil ha de beste svarene å øve på, ikke bare "sjekk vognkort" feks

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Mente at svarene er forskjellig på spørsmålene, så ville finne den som var best. Noen har bare "sjekk vognkort" mens andre har mer forklaring hvor svaret i vognkortet står. Formulerte meg kanskje litt dårlig. 

Ja, det har jeg ;) Men spør her fordi jeg vil ha de beste svarene å øve på, ikke bare "sjekk vognkort" feks

Du trenger faktisk ikke verken regne eller kunne nøyaktig tall, på den bilen du skal anlegge førerprøven. Får du f.eks, spørsmål «hva er totalt vekt på tilhenger som bilen kan trekke?» er svaret faktisk «det kan man se i vognkortet». Kommer jo an på hvor du skal anlegge prøve kanskje, men her har ikke sensoren tid til å stå og vente mens du finner frem vognkortet, finner tallene og somler deg frem til svar. 

Anonymkode: 334e8...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 20.56):

Hvilken side er best å lese på sikkerhetsspørsmålene til oppkjøringen? Står så mye forskjellig på ulike sider (svar). Hvilken brukte dere/er mest lik det man får på oppkjøringen? 

+ hvilken oppgave fikk dere underveis? (rygging, parkering o.l)

Jeg brukte dette heftet her som jeg fikk av min kjørelærer. Det er kjøreskolen sitt som hun jobbet på. Synes personlig at heftet var veldig bra. Bla ned til Kontroll av kjøretøy -klasse B.  https://haugsgjerd.no/wp-content/uploads/2019/01/SPIRALMAPPE-INNHOLD.pdf

Jeg fikk sikkerhetsspørsmålene:

1. Plassering av varseltrekant (oppgi avstand)

2. Forklare hvor refleksvesten ligger i bilen (finne den og vise)

Jeg var nokk veldig heldig med dem. Vil anbefale deg å lese deg litt opp på alle spørsmålene. Spør kjørelærer om hjelp.

Anonymkode: 878e0...8f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoritentamen.no har en egen greie for oppkjøring. Der blir alle sikkerhetsspørsmål gjennomgått på en ordentlig måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt tre oppkjøringer og oppgavene jeg trakk underveis var forskjellige. På den første trakk jeg to snu-oppgaver. Først rygge inn en vei og opp en bakke til sensor sa stopp for å snu, og så skulle jeg bare finne et sted å snu. På den andre trakk jeg kun én ryggeparkering. På den siste trakk jeg først ryggeparkering og så skulle jeg snu ved å rygge ut av en parkeringsplass og bortover veien til et punkt sensor ga på forhånd. I mitt tilfelle var det ei svær bjørk.

Sikkerhetsspørsmål på nummer 1: Hvorfor er det viktig å ha rattet riktig innstilt? Kan du vise hvordan du stiller inn rattet på denne bilen?
Nummer 2: Hva gjør du om lampe for tokrets bremsesystem begynner å lyse under kjøring? Kan du vise hvordan du får lampen til å tenne og så slukke igjen?
Nummer 3: Hvilke lys bør du ikke ha på sammen med nødblink? Kan du vise hvordan du skrur på nødblinken?

Anonymkode: 2f4b7...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle rygge opp en bakke. Og spørsmålet jeg fikk var å vise hvordan vindusviskerne fungerte og svare på hvordan man sjekker de for slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...