Gå til innhold

Har/hadde noen av dere babyer som fortsatt våkner mange ganger per natt etter 6 mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har liksom fått høre hele veien at ved 3 mnd blir det lettere, ved 4 mnd blir det lettere, ved 5 mnd blir det lettere osv. Babyen er nå 9 mnd og våkner veldig ofte én gang i timen gjennom hele natta. Noen ganger våkner hn litt sjeldnere, men hn kan også våkne enda oftere. Vi har prøvd alt vi har kommet over at tips og råd, unntatt skrikekur, så vi har vel bare konkludert med at hn bare er sånn.

Andre som har store babyer som fortsatt sliter med søvn, eller er vår unormal?

Anonymkode: 9114a...68d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt, helt normalt. Slitsomt, men normalt. 

Anonymkode: ba0ab...a98

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vår yngste gjorde det. Hun sovnet som regel raskt igjen, men våknet og gråt ofte rundt en gang i timen fram til hun var over ett år. Nå er hun 1,5 år, og våkner oftest bare én gang i løpet av natten. Den eldste hadde 1-2 oppvåkninger på natten fra start og fram til hun begynte å sove fra 19-07 da hun var 10 mnd., som jeg husker det nå (det var sikkert ikke fullt så greit, men nå husker jeg den babytiden opp mot babytid nr. to som altså var mye mer slitsom søvnmessig). 

Anonymkode: d9a68...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår jente våknet flere ganger om natta på den alderen, og det ble faktisk hyppigere og hyppigere når hun ble 8-9 mnd. Vi samsvar og ammet, men valgte å avslutte nattamming når hun ble 9 mnd, fordi jeg ikke klarte å ha det sånn mer. Da ammet vi en gang i timen eller oftere, og det virket som hun våknet mest av vane. 

Hun flyttet inn på eget rom, og vi kuttet ut en og en amming, og det gikk veldig greit egentlig. Det tøffeste var den første nedtrappingen, altså å amme i søvn på kvelden. Da måtte pappaen legge. Deretter fikk hun pupp ved første oppvåkning. Når dette var en vane, så fikk hun ikke pappa før andre oppvåkning osv. Hun lå aldri alene og gråt, men pappan hadde henne på fanget og sang og koste til hun sovnet. Det ble litt gråt, men mest de to første kveldene.

Men for å svare på det du spør om, jeg tror det er veldig vanlig at de ikke sover natta gjennom på den alderen. De fleste jeg kjenner sier det løsner veldig når de blir 2 år, og det er nok sannheten for mange. Her begynte hun å sove natten gjennom når hun var ca. 10 mnd, altså når nattammingen var helt avsluttet. Når hun var 12-13 mnd så sov hun nesten alltid 10 timer sammenhengende på natt. Men det var alltid pappan som gikk inn ved oppvåkning da, så hun ikke skulle se for seg at det ble amming. 

Anonymkode: a486c...94e

AnonymBruker
Skrevet

Min holdt på sånn til ca 1 år. Da bedret det seg mye, men fortsatt 1-2 oppvåkninger. 

Anonymkode: b3ef3...be4

Skrevet

Min er 2.5 år, våkner fortsatt. Samsoving redder oss.

AnonymBruker
Skrevet

9 mnd står opp engang for en flaske melk men hender hun kan stå opp to ganger. Legger seg 18:00 og starter dagen kl 7 om morgen

Anonymkode: 32148...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Vi hadde det sånn. Bedre søvn nå, men 2 åringen havner inn i senga vår hver natt 😉 

Anonymkode: 21372...a38

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste sov natta gjennom først etter å ha fylt 3 år (dersom han sovner inne hos oss). Når han sovner i egen seng, våkner hun og rusler inn til oss og sovner der på egen hånd. Hun er fem nå, og jg regner med at det er slik noen år til. Mange venner og kolleger han slike barn.

Mini på to år våkner flere ganger om natta uavhengig av egen seng eller samsoving. Veldig vanlig. 

Anonymkode: 3f00d...523

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mi sov natten gjennom fra 6 uker - 7 mnd uten oppvåkning (noen unntak selvfølgelig). Etter 7 mnd har hun våknet myee om nettene, noen netter hver time😪 hun er 9,5 mnd så håper det snur snart. Vurderer å prøve å ta henne på eget rom snart. Noen erfaringer med om det blir bedre/verre? Ser for meg enda verre netter om vi må få ut av rommet og inn til henne hver time. At både vi og hun våkner mer og tar lengre tid for å sovne igjen

Anonymkode: 85ed1...361

AnonymBruker
Skrevet

Betryggende å høre at det er så vanlig! Jeg føler meg utsatt for en del press av typen "nå MÅ dere gjøre noe med den sovingen!" osv, og at det er vår egen skyld. Indirekte blir enten vi eller ungen ("vanskelig unge") kritisert når folk maser om dette.I følge helsestasjonen er det ikke vår skyld, men de også stresser litt med at dette bør endre seg snart. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betryggende å høre at det er så vanlig! Jeg føler meg utsatt for en del press av typen "nå MÅ dere gjøre noe med den sovingen!" osv, og at det er vår egen skyld. Indirekte blir enten vi eller ungen ("vanskelig unge") kritisert når folk maser om dette.I følge helsestasjonen er det ikke vår skyld, men de også stresser litt med at dette bør endre seg snart. 

Ts

Jeg skjønner det, det er helt sykt hva folk kan få seg til å si til slitne foreldre. Gutten min våknet veldig mye hver natt fram til han ble ett år. Da bedret det seg, uten at jeg gjorde noe som helst. Han er 2,5 år nå og sover som en stein gjennom hele natta og har gjort det siden da. Hva mener de at dere skal gjøre liksom? Tvinge barnet til å sove? Jeg sliter med å få gutten min til å sovne på kvelden, det tar ofte opp til 2 timer hver kveld. Jeg holder jo på å bli sprø, og folk foreslår ditt og datt, og jeg har virkelig prøvd ALT, men det er nå bare sånn gutten min er. Han trenger noen timer til å roe seg etter dagen, og sånn er det bare. Det endrer seg vel etter hvert det og :)

Anonymkode: ba8db...78b

Skrevet

Barnet mitt sov veldig bra frem til 3-4mnd så slutta han😅 vært myyye oppvåkninger. Først nå når han nærmer seg to år begynner det å hjelpe. Sover stort sett natta igjennom nå, eller så våkner han bare en gang på natt 😊 så det blir bedre😅

AnonymBruker
Skrevet

Mine babyer har en tendens til å sove ganske så dårlig fra 6 mnd - 1 år/ 1,5 års alder. Så veldig vanlig her i hus i alle fall😅

Anonymkode: 78d38...039

AnonymBruker
Skrevet

Min sov gjennom natten etter 1 uke ca. Stod opp ca 09 så vi kunne ha en hyggelig frokost sammen. Jeg var bestemt og gjorde det riktige fra starten av og fikk igjen for det :Nikke:👍

Noen vil si jeg hadde flaks, men så flaks tror jeg nok ikke på 😉

Anonymkode: b3176...5cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min sov gjennom natten etter 1 uke ca. Stod opp ca 09 så vi kunne ha en hyggelig frokost sammen. Jeg var bestemt og gjorde det riktige fra starten av og fikk igjen for det :Nikke:👍

Noen vil si jeg hadde flaks, men så flaks tror jeg nok ikke på 😉

Anonymkode: b3176...5cc

Og hvor mange ulike babyer baserer du denne erfaringen på?😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Vi fikk det mye bedre da vi slo oss til ro med situasjonen og sluttet å skamme oss eller stresse med å endre barnet/barna. 

Anonymkode: 3f00d...523

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt. Min våknet hver eneste time frem til ett år. Derifra hver 2.-3. time - det gjør han til dags dato (19 mnd). Kjenner meg godt igjen i kommentarene du beskriver, får stadig mange av dem selv. Men noen unger er bare sånn!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvor mange ulike babyer baserer du denne erfaringen på?😅

Én baby leser du.

Anonymkode: 0000c...a2c

• Liker 1
Skrevet

Min fjerdemann er 18 mnd og våkner fortsatt én gang om natta de fleste netter. De tre eldste har sovet gjennom natta fra de var mellom 2 og 6 mnd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...